• Kixie

Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!

För två veckor sedan åkte vi till Teneriffa med Ving. Vår son på 8 månader blev sjuk första dagen på resmålet och tredje dagen så var vi tvugna att åka till sjukhuset med honom då vi knappt kunde hålla honom vaken. Där fick han ligga inne i två dagar och sedan fick vi åka tillbaka till hotelletdär sonen skulle hållas i väntan på hemresa.Läkaren på SOS international sa att sonen skulle åka taxi och ej transfer buss till flygplatsen. Flyget hem blev försenat med nästan 6 timmar och vi blev förflyttade av Ving till ett antal hotel i väntat på avresa.Läkaren hade ordinerat lugn och ro för vår son. Ving kunde inte hjälpa oss med någonting. Vi fick inget rum där vi kunde vara med vår son enskilt utan vi fick sitta i en hotelfoaje med massor av människor.Läkaren hade även ordinerat en lugn ombordstigning men det kunde in Ving inte heller hjälpa oss med utan det fick vi ordna själva. När vi sedan landar på Arlanda så är vår vagn både oljig och sne och vind.Det tar Mytravel inte något ansvar för( vagnen köptes 3 dagar innan avresa) utan tycker att vi ska kontakta vårt försäkringsbolag där vi har en självrisk på 1200 kr(vagnen kostade 1995 kr). De betalar heller inte taxin mellan hotellen fast försening berodde på Mytravel. (Ving och Mytravel ingår i samma koncern Thomas Cook gruppen). Vi kommer aldrig mer att resa med Ving och Mytravel.Det var en mardröm!

• Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!
  • Kixie

Ordna ett rum till oss på hotellet samt hjälp på flygplatsen så vi skulle få ta det lugnt med vår lilla son. Det läkaren på SOS ville var att Ving skulle hjälpa till på flygplatsen då SOS betalat resan till flygplatsen. Vi skulle ha rummet till dags för avresa men flyget blev försenat.Läkaren från sjukhuset hade även skrivit något om vår son vård inför hemresa som vi kunde visa för Ving och Mytravel om det hade funnits till! Vi har rest i många år till många olika platser men aldrig blivit sjuka förut så iofs vet jag inte om det blivit samma behandling från något annat bolag. Dock har jag bara hört positivt från andra som blivit sjuk under resa.
    Där har researrangören hört av sig. Till oss var det ingen som hörde av sig och när jag berättade för personalen att vår son varit ordentligt sjuk och varit inlagd på sjukhuset trodde de först inte på mig utan ville kontrollera detta med sjukhuset. Trots detta hörde de inte av sig.
    Fortsätta resa kommer vi absolut att göra men dock undvika dessa bolag.

• Lady Bling

Hoppas att er son blir frisk snart! Tråkigt att det blev så jobbigt för er på er resa. Vad var det för sjukdom lillkillen fick?

• hotten

ts: som jag sagt så skriver jag inget om hur jag tycker man borde bli bemött å vad som skulle vara önskvärt osv osv..
    Utan enbart hur det fungerar med alla arrangörer! om du blir ledsen av det så kan du ju för f.a inte vara ledsen å sur på mig!
    å nej jag jobbar inte med detta men reser flera gånger per år (varav även flera gånger charter) å det händer då å då att man blir sjuk, även missar hemresa osv osv..

å vad då läkaren på sos ville.. då sos betalat taxi resor osv självklart betalar de resor, vem menar du annars skulle göra det? det är ju de man har försäkringar för!

ordna rum på hotellet, det kunde du väll göra själv eller be sos hjälp med, eller tycker du att personalen skulle betala det från egen ficka? för det är inte vings ansvar.

hela planet bodde garanterat inte på sunwing hotell utan många chekar in som vanligt å då finns det personal, självklart inte efter säkerthetskontrollen då de inte får gå dit! å vad menar du att de skulle gjort för er där???
    men vid geiten finns det alltid flygplatspersonal som du kunde prata med å visa läkarintyg så hade ni säkert fått gå först eller sist ombord på planet, vilket ni ansett vara bäst för barnet!

sen var det ju väldigt bra service att få sms om att planet vart försenat, tycker du inte det?

• CoCl

Ts vad var det för fel på din son?
    Hur kom ni i kontakt med sjukhuset?
    Och när man reser med ving och bor på resort så när planet går senare på eftermidagen så finns det ju lägenheter som man kan låna för att dursha innan man beger sig där ifrån till flygplatsen, konstikt att ni inte fick tillgång till en av dessa.
    Hade ni inte talat om för personalen tidigare att er son var sjuk utan kom med det den dagen ni skulle åka hem?

detta är inga påhopp bara undran.

• Lotten 66

Tråkigt för er att sonen var sjuk och att det inte fungerade med hjälp. Själva var vi iväg i februari och efter halva tiden fick dottern sin axel ur led. Badvakterna på hotellet larmade ambulans och så bar det iväg till sjukhuset i Las Americas. På vägen ner så ringde jag Fritidsresor som vi åkte med och dom hjälpte till så att det kom en av tolkarna som jobbar på sjukhuset och hjälpte mig med alla papper mm som skulle fyllas i och tolka det som läkarna sa så att det inte skulle bli missuppfattninar.
    Blev liggandes över natten och dagen efter innan vi åkte hem så ringde Fritidsresor upp och kollade om allt var ok. På kvällen när vi var tillbaka på hotellet så ringde dom upp en gång till för att återigen kolla att allt var ok.
    Trodde att jag skulle behöva ligga ute med pengar på sjukhuset men inte ett öre krävde dom av mig. Allt fungerade till 100%.
    Har bara gott att säga om Fritidsresor och deras hjälp och bemötande. Det kanske är skillnad på bolagen eller så hade ni helt enkelt bara otur att få fel personal.

• Ulrisa

Jag förstår dig Ts.. gud hade vi blivit bemötta sådär så hade jag varit minst lika besviken och arg! man ska ju känna sig trygg när man reser med charter, självklart skulle de ha hjälpt er att ordna bästa möjliga hemfärd för er och er son.. tycker det är fruktansvärt..

Vi åkte med Ving -06, vi blev bjudna på resan av min svärmors man som fyllde jämnt.. de reser flera gånger per år och även han blev fruktansvärt besviken på Ving eftersom mycket av det han "beställt" eller ringt extra om, inte alls motsvarade detta..

(¯`°?.¸ ღ Isak 021119 ♥ ♥ ♥ Elina 061019 ღ ¸.?°´¯)
  • hotten

Lotten: förmodligen hade ni researrangörens extra försäkring (vilket kanske ts oxå hade?) å då måste researrangören hjälpa till "lite" men den försäkringen täcker bara till 2000.- sjukvård tex.. sen är det hemförsäkringen som tar över å sos.
    så om researrangören ringde till sjukhusets tolk så var det ju bra, fast å andra sidan kunde ni ju bara sagt till dr/sköterska att ni ville ha en tolk så hade det säkert gott snabbare..?
    så du är nöjd med researrangören för att de rigde dig 3 ggr å ringde även en tolk till dig (är du säker på att de gjorde det å att inte tolken kom av sig själva? för de brukar de göra nämligen på större sjukhusen för att kolla läget).. för nått mer gjorde de ju inte...
    sen en sak att fundera på vad tror du att de kan göra för dig om du klagar eller behöver hjälp med något när de ringer ??? oftast bara hänvisa till ditt försäkringsbolag!!!

ulrisa: de han beställt extra om hade han såklart papper på , vad sa ving om det??? annars är det ju bara önskemål å inget annat.. oftast brukar man få det men de beror på personalen å hotellet å deras sammarbete å vilja, inte direkt resebolaget...

OBS vill oxå klargöra att jag inte alls tycker bättre eller sämre om ving, fast det kanske låter så.. själv reser jag oftast med fritidsresor men det mest på att de har just de hotellen jag vill bo på å bland de jag valt mellan varit billigast oxå..

• Lotten 66

hotten, hade ingen extraförsäkring, bara min hemförsäkring och det där kortet från f-kassan.
    Är man så dålig på engelska som jag är så känns det säkrare att be om hjälp direkt för att slippa missuppfattningar. Läkaren ville dessutom att vi skulle återkomma två dagar innan hemresan för att få ett flygtillstånd som dom sa att resebolaget kräver då man varit inlagd. Då jag tyckte att det var onödigt och vi skulle dessutom behöva åka buss 1½-2timmar varje väg för att komma till sjukhuset för att få detta intyg så hjälpte Fritidsresor mig att slippa detta.
    Vet inte vad dom skulle göra mera för våran del, känner mig nöjd med den hjälpen vi fick och behövde inte mer.

• hotten

Lotten66: då hade ni extremt tur med en hjälpsam reseledare å även hjälpsam personal på sjukhuset!
    eller så antog personen att ni hade deras försäkring (för det är ju inget de kollar upp om man inte vill ha ersättning för nått, direkt på plats)
    fast buss hade ni ju inte behövt åka då taxi ändå hade betalats av hemförsäkringsbolaget,

• Lotten 66

hotten, Tänkte aldrig tanken på taxi, däremot hyrbil. Tyckte ändå det var onödigt och ville inte förstöra en dag med att åka dit och få ett intyg.
    Det var 4:e gången den gick ur led så vi är vana och hon är ju inte sjuk för det så ett intyg var inte behövligt. Hemma i Sverigen blir man hemskickad direkt den är på plats, har aldrig varit prat om att övernatta.
    Enligt resebyrån så är det ett sätt för sjukhuset att få lite extra i kassan, det är ju ändå försäkringen som täcker.

Svar på tråden Aldrig mera Vingresor !!!!!!!!!!!!!!