• Movieprincess

Gallsten

Natten mellan den 1 och 2 april åkte jag in till akutren med magsmärtor. Det visade sig att det var ett gallstensanfall. Fick göra UL och det visde bara smågrus och mindre stenar så det behövdes ingen åtgärd. Kroppen hade "släppt" ut den stora stenen själv. Jag fick ett recept på smärtstillande om det skulle komma tillbaka.

Har nu haft 2 lite större och 2 lite mindre anfall den här månaden och jag undrar verkligen hur och vad jag egentligen kan äta! Jag känner mej som en usel mamma till min 6 veckors lilla kille när jag har så ont och inte riktigt orkar med honom. Jag vill verkligen inte ha fler anfall! Nåra tips på "bra" mat för oss med gallsten?

Min Liam 080314
  • Svar på tråden Gallsten
  • Teskedsmamman

Inte ägg, äpple, stekt osv... googla på gallsten så hittar du mer...

Det är vanligt att man får gallsten när man har fött barn. Jag födde min kille den 6/10 och ca 7 veckor senare fick jag mitt första anfall... Sedan hade jag 3 stora anfall och några små och efter det har jag inte haft mer.. det är 2½ år sedan snart...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Movieprincess
    Lottentotten skrev 2008-04-29 22:39:26 följande:
    kokt mat
    Ja det har jag hört men det känns ju som om man inte får äta nåt då ju :(
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    Teskedsmamman skrev 2008-04-29 22:45:53 följande:
    Inte ägg, äpple, stekt osv... googla på gallsten så hittar du mer...Det är vanligt att man får gallsten när man har fött barn. Jag födde min kille den 6/10 och ca 7 veckor senare fick jag mitt första anfall... Sedan hade jag 3 stora anfall och några små och efter det har jag inte haft mer.. det är 2½ år sedan snart...
    Hoppas det blir så för mej oxå, att det försvinner allså! För jag orkar inte ha det så här, det gör ju så fruktansvärt ont!
    Min Liam 080314
  • Teskedsmamman
    Movieprincess skrev 2008-04-29 22:58:19 följande:
    Hoppas det blir så för mej oxå, att det försvinner allså! För jag orkar inte ha det så här, det gör ju så fruktansvärt ont!
    Skulle det hänga i längre så får du "kräva" en operation, kompisen opererade sin efter ihållande anfall och hon mår hur bra som helst efter operation.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Kopparkruka

Jag hade gallsten som 12åring! Gick runt med det i över 1 år (!) innan läkarna fattade vad som var fel... Fick tabletter mot magkatarr vilket gav mig ännu mera problem med magen. Fick min gallblåsa bortopererad eftersom jag fick gallsten vid en sån tidig ålder så var risken att jag skulle få det igen otroligt hög. Kan fortfarande få lite ont, dvs fantomsmärtor ibland. Jag kunde då inte äta ägg, mjölk, sura produkter tex äppeljuice och apelsin och diverse fet mat... Och tro mig jag vet, anfallen är fanemej inte roliga! Tips är att försöka slappna av när dom kommer, det lindrar lite.

• Movieprincess
    Teskedsmamman skrev 2008-04-29 23:03:03 följande:
    Skulle det hänga i längre så får du "kräva" en operation, kompisen opererade sin efter ihållande anfall och hon mår hur bra som helst efter operation.
    det är just det , jag är livrädd för en operation! Fast helst av allt vill jag bara slippa allt!
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    Kopparkruka skrev 2008-04-29 23:21:27 följande:
    Jag hade gallsten som 12åring! Gick runt med det i över 1 år (!) innan läkarna fattade vad som var fel... Fick tabletter mot magkatarr vilket gav mig ännu mera problem med magen. Fick min gallblåsa bortopererad eftersom jag fick gallsten vid en sån tidig ålder så var risken att jag skulle få det igen otroligt hög. Kan fortfarande få lite ont, dvs fantomsmärtor ibland. Jag kunde då inte äta ägg, mjölk, sura produkter tex äppeljuice och apelsin och diverse fet mat... Och tro mig jag vet, anfallen är fanemej inte roliga! Tips är att försöka slappna av när dom kommer, det lindrar lite.
    Men kan du äta allt som du vill nu eller får du fortfarande besvär av nåt?
    Min Liam 080314
  • Kopparkruka

Operationen är inte alls farlig. Jag fick några värktabletter som gjorde mig trött, blev sövd och vaknade upp. Det som känns efter operationen kan direkt jämföras med en rejäl träningsvärk i magen! Så det är lite småroligt... Man får tänka på det så istället :)

• Kopparkruka

Ja, nu kan jag äta precis vad jag vill! Eller ja, direkt efter att jag blev av med min gallsten fick jag IBS (irritable bowel syndrom nånting). Fast det är ju en annan femma!

Svar på tråden Gallsten