• Movieprincess

Gallsten

Natten mellan den 1 och 2 april åkte jag in till akutren med magsmärtor. Det visade sig att det var ett gallstensanfall. Fick göra UL och det visde bara smågrus och mindre stenar så det behövdes ingen åtgärd. Kroppen hade "släppt" ut den stora stenen själv. Jag fick ett recept på smärtstillande om det skulle komma tillbaka.

Har nu haft 2 lite större och 2 lite mindre anfall den här månaden och jag undrar verkligen hur och vad jag egentligen kan äta! Jag känner mej som en usel mamma till min 6 veckors lilla kille när jag har så ont och inte riktigt orkar med honom. Jag vill verkligen inte ha fler anfall! Nåra tips på "bra" mat för oss med gallsten?

Min Liam 080314
  • Svar på tråden Gallsten
  • Movieprincess
    Kopparkruka skrev 2008-04-29 23:26:24 följande:
    Operationen är inte alls farlig. Jag fick några värktabletter som gjorde mig trött, blev sövd och vaknade upp. Det som känns efter operationen kan direkt jämföras med en rejäl träningsvärk i magen! Så det är lite småroligt... Man får tänka på det så istället :)
    Det låter ju bar iaf :) antar att det blir operation om det inte slutar....
    Skönt att kunna äta normalt skulle det vara!
    Min Liam 080314
  • Mandi74

Jag har plockat bort min gallblåsa men har ff prolem, gallstenar kan kroppen producera ändå det är bara att gallgångarna är så stora att små stenar inte fastna lika lätt utan det krävs stora stenar för att det ska göra ont.

Det finns bra tabletter att få om man har problem. Jag har en gammal sort eftersom de nyare inte funkade på mig.

Undvil hårt stekt mat och ät mycket kokt mat.

Don't knock masturbation, it's sex with someone I love.
  • wildamamman
    Movieprincess skrev 2008-04-30 00:19:21 följande:
    Det låter ju bar iaf :) antar att det blir operation om det inte slutar....Skönt att kunna äta normalt skulle det vara!
    Usch vad jobbigt för dig! Vet precis hur hämskt det är!! Jag fick också gallsten efter att min dotter föddes. Opererade bort gallblåsan när hon var tre månader och det var inte kul kan jag säga. Fick jätteont efter och var tvungen att lägga kvar med morfin i 3-4 daagar. Var tvungen att sluta amma m.m. plus att magen har varit helsjuk(SMÄRTA) efter det men det är en annan sak. (Fråga gärna om du vill veta!)

Det jag tycker att du ska göra(med min erfarenhet)är att du ska begära att "spränga" stenarna/gruset med laser innan det blir för akut för då blir det operation, de tar de bort hela blåsan(så det blev för mig).

Lycka till och hoppas att du snart blir bra!!

Jag skulle inte önska min värsta fiende det jag gått igenom ang.gallsten och dess följder
  • wildamamman
    Kopparkruka skrev 2008-04-29 23:27:33 följande:
    Ja, nu kan jag äta precis vad jag vill! Eller ja, direkt efter att jag blev av med min gallsten fick jag IBS (irritable bowel syndrom nånting). Fast det är ju en annan femma!
    Vad innebär IBS?
  • wildamamman
    Mandi74 skrev 2008-04-30 00:25:05 följande:
    Jag har plockat bort min gallblåsa men har ff prolem, gallstenar kan kroppen producera ändå det är bara att gallgångarna är så stora att små stenar inte fastna lika lätt utan det krävs stora stenar för att det ska göra ont.Det finns bra tabletter att få om man har problem. Jag har en gammal sort eftersom de nyare inte funkade på mig.Undvil hårt stekt mat och ät mycket kokt mat.
    Vad är det för tablletter? Jag har små anfall efter op.(op. juni -05) men dem påstår att det inte är något(hittar inget fel) vad kan det bero på? Får du stenar/grus eller är det bara anfallen som fortsätter?
  • musli

Jag har nyss tagit bort min gall-blåsa. På mig vart det så att en gall-sten satte sig i djupa gallgången och fastnade i kanske 3 dagar vilket innebar att jag fick en retning på bukspottskörteln och var jättedålig... Är nu efteråt sååå glad att ha tagit bort den! Inte ens en känning längre och jag äter som vanligt (fast jag undviker fortfarande äpplen och paprika)... Är ovanligt att man får såna problem efter operationen som wildamamman beskriver med så ont och oftast blir man hemskickad dagen efter operationen!

• HelHel

Jag fick gallsten ca 3 veckor efter min dotter föddes (mars-07), kunde inte äta stekt mat, äpple, ägg, räkor, starka kryddor, pommes..
    Opererades i Nov-07 och det var så skönt. Operationen gick jättebra, hade grymt ont i höger axel efteråt och man kände sig överkörd utav tåget.
    Opererades kl 8 på morgonen och blev hemskickad kl 16 samma dag.

• Movieprincess
    musli skrev 2008-04-30 08:44:00 följande:
    Jag har nyss tagit bort min gall-blåsa. På mig vart det så att en gall-sten satte sig i djupa gallgången och fastnade i kanske 3 dagar vilket innebar att jag fick en retning på bukspottskörteln och var jättedålig... Är nu efteråt sååå glad att ha tagit bort den! Inte ens en känning längre och jag äter som vanligt (fast jag undviker fortfarande äpplen och paprika)... Är ovanligt att man får såna problem efter operationen som wildamamman beskriver med så ont och oftast blir man hemskickad dagen efter operationen!
    Det låter ju lite lungande iaf. Jag är sjukt rädd för allt vad sjukhus heter så jag hoppas verkligen att jag blir av med besvären utan operation!
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    Mandi74 skrev 2008-04-30 00:25:05 följande:
    Jag har plockat bort min gallblåsa men har ff prolem, gallstenar kan kroppen producera ändå det är bara att gallgångarna är så stora att små stenar inte fastna lika lätt utan det krävs stora stenar för att det ska göra ont.Det finns bra tabletter att få om man har problem. Jag har en gammal sort eftersom de nyare inte funkade på mig.Undvil hårt stekt mat och ät mycket kokt mat.
    Det låter ju inge vidare att fortfarande ha ont!
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    HelHel skrev 2008-05-01 10:11:43 följande:
    Jag fick gallsten ca 3 veckor efter min dotter föddes (mars-07), kunde inte äta stekt mat, äpple, ägg, räkor, starka kryddor, pommes..Opererades i Nov-07 och det var så skönt. Operationen gick jättebra, hade grymt ont i höger axel efteråt och man kände sig överkörd utav tåget. Opererades kl 8 på morgonen och blev hemskickad kl 16 samma dag.
    Skönt att få åka hem samma dag! Men har du några problem med gallan nu? hur går det att äta dom där sakerna?
    Min Liam 080314
  • wildamamman
    musli skrev 2008-04-30 08:44:00 följande:
    Jag vet att det inte är så vanligt (jag vet 4 av 5 stycken som det gått illa för)men bara för det så är det ju inte sagt att det inte händer ts för det (hoppas ju verkligen inte det!!)

Tycker ni verkligen att hon ska operera bort hela gallblåsan om det går att "spränga" bort stenarna/gruset? -Då vet jag inte hur ni är funtade..

Jag menade bara väl med mitt inlägg. När jag skulle opereras sa alla att det inte var någon fara, att det gick fort, att jag skulle komma hem dagen efter och att allt skulle vara sååå bra -precis som alla skriver.
    Så blev det inte för mig och jag har inte haft något stöd alls av någon i detta och läkarna har inte hittat någon förklaring till det och mina tankar har snurrat vilt för att hitta en naturlig förklaring vilket också fått mig till oro och brist på tillit för läkarna.

TS iaf så tycker jag att du ska höra om det inte går att "spränga" bort stenarna/gruset.
    Alla ingrepp innebär ju alltid en risk för komplikationer.

Stå på dig och lycka till!!
  • Horst

Doktorn sa att för en del hjälper det att skala gurkan och äpplet innan man äter dem, då ger det inte anfall.

• HelHel
    Movieprincess skrev 2008-05-01 22:54:36 följande:
    Skönt att få åka hem samma dag! Men har du några problem med gallan nu? hur går det att äta dom där sakerna?
    Jag har inga problem alls med gallan nu. Kan äta allt det som jag inte kunde förut.
  • Movieprincess
    wildamamman skrev 2008-05-02 01:49:17 följande:
    Jag vet att det inte är så vanligt (jag vet 4 av 5 stycken som det gått illa för)men bara för det så är det ju inte sagt att det inte händer ts för det (hoppas ju verkligen inte det!!) Tycker ni verkligen att hon ska operera bort hela gallblåsan om det går att "spränga" bort stenarna/gruset? -Då vet jag inte hur ni är funtade..Jag menade bara väl med mitt inlägg. När jag skulle opereras sa alla att det inte var någon fara, att det gick fort, att jag skulle komma hem dagen efter och att allt skulle vara sååå bra -precis som alla skriver. Så blev det inte för mig och jag har inte haft något stöd alls av någon i detta och läkarna har inte hittat någon förklaring till det och mina tankar har snurrat vilt för att hitta en naturlig förklaring vilket också fått mig till oro och brist på tillit för läkarna. TS iaf så tycker jag att du ska höra om det inte går att "spränga" bort stenarna/gruset. Alla ingrepp innebär ju alltid en risk för komplikationer.Stå på dig och lycka till!!
    Nä det är ju inte lika för alla, trist att det skulle gå så illa för dej! Helst vill jag inte göra nåt ingrepp alls utan vill bara att det ska gå över av sig självt :)
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    Horst skrev 2008-05-02 01:51:34 följande:
    Doktorn sa att för en del hjälper det att skala gurkan och äpplet innan man äter dem, då ger det inte anfall.
    Ja det har jag oxå hört men just nu så undviker jag dom helt! Vill inte riskera något
    Min Liam 080314
  • Movieprincess
    HelHel skrev 2008-05-02 10:33:06 följande:
    Jag har inga problem alls med gallan nu. Kan äta allt det som jag inte kunde förut.
    Åh det låter helt underbart! OM jag behöver operation så hoppas jag att det går lika bra för mej. Vill verkligen kunna äta lite som jag vill och slippa vara livrädd hela tiden!
    Min Liam 080314
  • Tina83

hur har det gått för dig?

jag var på UL idag och fick konstaterat att jag har massa stenar i gallblåsan. får se hur vi ska göra med mig..

• Movieprincess

Jag har anmält att jag vill göra en operation, eller ja vill o vill men det är nog det enda. Har känningar nästan varje dag så jag orkar inte snart. Det är psykiskt jobbigt att hela tiden oroa sig för om det blir ett anfall idag eller inte. Så jag går här hemma och väntar på att jag ska få en operationstid men läkaren trodde inte att det skulle bli förens i höst så...

Jag var oxå på ett UL för ett tag sen och då hade jag en massa småstenar och grus

Min Liam 080314
  • Tina83
    Movieprincess skrev 2008-06-17 21:44:25 följande:
    Jag har anmält att jag vill göra en operation, eller ja vill o vill men det är nog det enda. Har känningar nästan varje dag så jag orkar inte snart. Det är psykiskt jobbigt att hela tiden oroa sig för om det blir ett anfall idag eller inte. Så jag går här hemma och väntar på att jag ska få en operationstid men läkaren trodde inte att det skulle bli förens i höst så...Jag var oxå på ett UL för ett tag sen och då hade jag en massa småstenar och grus
    förstrr vad du menar.

jag har haft mer besvär än just nu. förut hade jag ont hela tiden. molande.

jag vill nog också operera, eftersom dom inte går bort av sig själv så kan det ju inte bli bättre, utan bara värre...
  • Movieprincess
    Tina83 skrev 2008-06-18 14:25:32 följande:
    förstrr vad du menar.jag har haft mer besvär än just nu. förut hade jag ont hela tiden. molande. jag vill nog också operera, eftersom dom inte går bort av sig själv så kan det ju inte bli bättre, utan bara värre...
    Ja precis så är det nog tyvär Ledsen
    Min Liam 080314
Svar på tråden Gallsten