• Anonym (besviken!!)

Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??

Jag är så fruktansvärt arg och besviken på socialen i min kommun!! För lite mer än 2 veckor sen anmälda jag min syster och hennes man för vanvård av deras två barn. JAg anmälde öppet och med reten av min familjs stöd.
    Det är den 4 anmälan av det slaget de får på sej (en anonym och skola dagis)

JAg förklarade för mannen på soc hur svårt det var för mej att anmäla min egen syster men att jag för barnens skull ändå gjorde det.
    HAn sa att de skulle ta allvarligt på det och väga in tidigare anmälningar.

Barnen är aldrig rena, huset är hölsovådligt barnen kommer aldrig ut på aktiviteter och är otroligt osäkra socialt pga det. De får fixa egen mat på morgonen och föräldrarna sover osv.
    MEn det förkommer inget missbruk eller fysisk misshandel. Det beror på min systers handikapp och hennes mans ointresse för barnen.

Idag fick min bror ett mess av syster som nu vägrar prata med oss, att utredningen är nerlagd!!!!

VA fan ska jag/vi göra nu då? BArnen ska inte behöva leva så..

Sjukt besviken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 23:49
    Min bror har nu varit i kontakt med min vår syster och hon säger att de skickat in ansökan om att få hjälp med barnen men inte vad det handlar om för hjälp..
    Det kommer tydligen dröja ett tag innan de får svar där men hon ska träffa soc på tisdag igen.

Betyder det att utrednigen är utredd verkligen, snälla kan någon förklara??

Hon pratar ju inte med oss än och det lär ju dröja. Känns jävligt hårt för det innebär att barnen inte kommer komma ut alls nu på ett tag.

• Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??
  • Anonym

underligt.. jag menar efter så pass många anmälningar. I min fd hemkommun så anmäls det hej villt, handläggare på soc anmäler bidragstagare och i det område jag tidigare bodde har en och samma person anmält 4-5 familjer på pin kiv, eftersom hon själv blivit anmäld och nu "hämnad" på alla som kan tänkas vara den anonyme anmälaren.. INTE EN ENDA anmälan har lagts ner trots att de gjorts på lösa grunder... dessa fån-anmälningar förstör hela familjer för det är ett litet helvete att gå igenom en utredning.. jag vet, jag är en av dem som blivit anmäld av min egen handläggare, som jag hade förtroende för och som skulle vara den som skulle hjälpa mig och inte stjälpa...
    Ring soc och i frågasätt... det skulle jag ha gjort

• Anonym

anmäl igen!! gör det anonymt så dom inte vet att det är en som redan anmält som gör det en gång till.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:21:36 följande:
    underligt.. jag menar efter så pass många anmälningar. I min fd hemkommun så anmäls det hej villt, handläggare på soc anmäler bidragstagare och i det område jag tidigare bodde har en och samma person anmält 4-5 familjer på pin kiv, eftersom hon själv blivit anmäld och nu "hämnad" på alla som kan tänkas vara den anonyme anmälaren.. INTE EN ENDA anmälan har lagts ner trots att de gjorts på lösa grunder... dessa fån-anmälningar förstör hela familjer för det är ett litet helvete att gå igenom en utredning.. jag vet, jag är en av dem som blivit anmäld av min egen handläggare, som jag hade förtroende för och som skulle vara den som skulle hjälpa mig och inte stjälpa...Ring soc och i frågasätt... det skulle jag ha gjort

JA jag tänkte att jag iaf skulle ringa dir och fråga hur långt det kommit.

Jag fattar verkligen inte hur detta kan gå till. Jag anmälde för att de skulle få det stöd de behövde och inte för att förstöra på något vis.

Det enda som händer nu är att vi inte får träffa barnen och vi är liksom de enda dom har.

• Anonym (tveksam)

Jag tycker inte att dom gör såna extrema fel faktiskt.. Och det tycker ju uppenbarligen inte soc heller..
    Vad ska dom göra liksom?? Dom kan ju inte sätta barnen i fosterhem för att barnen måste göra sin egna frukost..

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:23:37 följande:
    anmäl igen!! gör det anonymt så dom inte vet att det är en som redan anmält som gör det en gång till.

Men jag vill helst inte anmäla anonymt för att det är så jobbigt kan jag tänka mej men det kanske är det enda som hjälper?

Jag blir bara så helvetes arg om de på fullaste allvar kan mena att barn ska växa upp så.

• Anonym
    Svar på #5
    vad är det jobbiga med att anmäla anonymt?
  • Anonym (besviken!!)
    Anonym (tveksam) skrev 2008-04-30 22:26:10 följande:
    Jag tycker inte att dom gör såna extrema fel faktiskt.. Och det tycker ju uppenbarligen inte soc heller..Vad ska dom göra liksom?? Dom kan ju inte sätta barnen i fosterhem för att barnen måste göra sin egna frukost..

Ehh nu vet ju du inte någonting mer än det jag skrivet, men du kanske tycker att det är ok att barn inte har ätit på eftermiddagen för att de inte har förstånd att fixa sin egen mat??

Det finns massa andra insatser innan man fosterhemsplacerar.

Sen är grejen att den stora flickan kurator är jätteorolig för att hon ska vända sej bort från hemmet tidigt i tonåren och bli ett "problembarn" hon visar redan tendenser och hon är bara 9år.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:28:44 följande:
    Svar på #5vad är det jobbiga med att anmäla anonymt?
    Jobbigt för den som blir anmäld anonymt skulle det vara.
  • Anonym (tveksam)

Nej självklart vet jag inte mer än det du skrivit.. Självklart ska barnen inte gå hungriga!

Anonym (besviken!!) skrev 2008-04-30 22:29:10 följande:

Ehh nu vet ju du inte någonting mer än det jag skrivet, men du kanske tycker att det är ok att barn inte har ätit på eftermiddagen för att de inte har förstånd att fixa sin egen mat??
    Det finns massa andra insatser innan man fosterhemsplacerar.
    Sen är grejen att den stora flickan kurator är jätteorolig för att hon ska vända sej bort från hemmet tidigt i tonåren och bli ett "problembarn" hon visar redan tendenser och hon är bara 9år.
  • Anonym

Om utredningen blivit nerlagd efter så många anmälningar så är det väl bara för dig att inse att barnen INTE far illa.
    Det är ju jättebra för alla inblandade att det hela lagts ner.

Vem vet, det kanske ändå blev en varningsklocka för familjen att blivit anmälda av syrran m.flera... OM det nu fanns något som inte var bra för barnen.

Det krävs i stort sett ingenting för att soc ska öppna en utredning, så om detta inte görs är oron helt och hållet obefintlig eller enormt överdriven från din sida.

Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??