Inlägg från: Anonym (besviken!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (besviken!!)

Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??

Jag är så fruktansvärt arg och besviken på socialen i min kommun!! För lite mer än 2 veckor sen anmälda jag min syster och hennes man för vanvård av deras två barn. JAg anmälde öppet och med reten av min familjs stöd.
    Det är den 4 anmälan av det slaget de får på sej (en anonym och skola dagis)

JAg förklarade för mannen på soc hur svårt det var för mej att anmäla min egen syster men att jag för barnens skull ändå gjorde det.
    HAn sa att de skulle ta allvarligt på det och väga in tidigare anmälningar.

Barnen är aldrig rena, huset är hölsovådligt barnen kommer aldrig ut på aktiviteter och är otroligt osäkra socialt pga det. De får fixa egen mat på morgonen och föräldrarna sover osv.
    MEn det förkommer inget missbruk eller fysisk misshandel. Det beror på min systers handikapp och hennes mans ointresse för barnen.

Idag fick min bror ett mess av syster som nu vägrar prata med oss, att utredningen är nerlagd!!!!

VA fan ska jag/vi göra nu då? BArnen ska inte behöva leva så..

Sjukt besviken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 23:49
    Min bror har nu varit i kontakt med min vår syster och hon säger att de skickat in ansökan om att få hjälp med barnen men inte vad det handlar om för hjälp..
    Det kommer tydligen dröja ett tag innan de får svar där men hon ska träffa soc på tisdag igen.

Betyder det att utrednigen är utredd verkligen, snälla kan någon förklara??

Hon pratar ju inte med oss än och det lär ju dröja. Känns jävligt hårt för det innebär att barnen inte kommer komma ut alls nu på ett tag.

• Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??
  • Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:21:36 följande:
    underligt.. jag menar efter så pass många anmälningar. I min fd hemkommun så anmäls det hej villt, handläggare på soc anmäler bidragstagare och i det område jag tidigare bodde har en och samma person anmält 4-5 familjer på pin kiv, eftersom hon själv blivit anmäld och nu "hämnad" på alla som kan tänkas vara den anonyme anmälaren.. INTE EN ENDA anmälan har lagts ner trots att de gjorts på lösa grunder... dessa fån-anmälningar förstör hela familjer för det är ett litet helvete att gå igenom en utredning.. jag vet, jag är en av dem som blivit anmäld av min egen handläggare, som jag hade förtroende för och som skulle vara den som skulle hjälpa mig och inte stjälpa...Ring soc och i frågasätt... det skulle jag ha gjort

JA jag tänkte att jag iaf skulle ringa dir och fråga hur långt det kommit.

Jag fattar verkligen inte hur detta kan gå till. Jag anmälde för att de skulle få det stöd de behövde och inte för att förstöra på något vis.

Det enda som händer nu är att vi inte får träffa barnen och vi är liksom de enda dom har.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:23:37 följande:
    anmäl igen!! gör det anonymt så dom inte vet att det är en som redan anmält som gör det en gång till.

Men jag vill helst inte anmäla anonymt för att det är så jobbigt kan jag tänka mej men det kanske är det enda som hjälper?

Jag blir bara så helvetes arg om de på fullaste allvar kan mena att barn ska växa upp så.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym (tveksam) skrev 2008-04-30 22:26:10 följande:
    Jag tycker inte att dom gör såna extrema fel faktiskt.. Och det tycker ju uppenbarligen inte soc heller..Vad ska dom göra liksom?? Dom kan ju inte sätta barnen i fosterhem för att barnen måste göra sin egna frukost..

Ehh nu vet ju du inte någonting mer än det jag skrivet, men du kanske tycker att det är ok att barn inte har ätit på eftermiddagen för att de inte har förstånd att fixa sin egen mat??

Det finns massa andra insatser innan man fosterhemsplacerar.

Sen är grejen att den stora flickan kurator är jätteorolig för att hon ska vända sej bort från hemmet tidigt i tonåren och bli ett "problembarn" hon visar redan tendenser och hon är bara 9år.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 22:28:44 följande:
    Svar på #5vad är det jobbiga med att anmäla anonymt?
    Jobbigt för den som blir anmäld anonymt skulle det vara.
  • Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 23:01:39 följande:
    Om utredningen blivit nerlagd efter så många anmälningar så är det väl bara för dig att inse att barnen INTE far illa.Det är ju jättebra för alla inblandade att det hela lagts ner.Vem vet, det kanske ändå blev en varningsklocka för familjen att blivit anmälda av syrran m.flera... OM det nu fanns något som inte var bra för barnen.Det krävs i stort sett ingenting för att soc ska öppna en utredning, så om detta inte görs är oron helt och hållet obefintlig eller enormt överdriven från din sida.

Javisst det är jättebra för alla utom barnen.

Grejen är att det inte alls blir någon varningsklocka, min syster har ett autistiskt handikapp och kan helt enkelt inte ta till sej att barnen far illa. Det enda som händer är att hon blir arg på oss nu.

JAg tycker inte det är ok att barnen har smutsiga kläder och luktar illa för att de inte tvättar sej och får hjälp att sköta sin hygien.
    Deras hus är så skitigt att det i perioder ser ut som en knarkarkvart!! (jag överdriver inte)
    De får aldrig delta i aktiviteter med andra barn och kommer i stort sett aldrig ut med sina föräldrar på vanliga saker.
    Semester har de aldrig åkt på gemensamt.

Föräldrarna saknar också förmågan att prata om känslor med sina barn, när vi förlorade en nära och viktig anhörig för ett tag sen så var den lilla flickan på besök hos mej och hennes mamma lät henne 3 kvällar i rad ligga och gråta ensam, jag fick då gå in och prata med henne om sorg. Och hon berättade att hon tyckte det kändes bra för hemma så låg hon själv och var ledsen på kvällarna.

Barnen går 40 timmar på fritids i veckan (skola oxå så klart) för det har mamman rätt till pga sitt handikapp. Men när helgen kommer så ligger de ändå och sover till 12,30 typ och flickorna får klara sej sjäva och i bästa fall gör de sin egen frukost men det kan lika gärna hända att de inte har ätit på em när de kommer och hälsar på.

Så nej min ORO är inte överdriven det är min syster och jag önskar inget hellre än att hon skulle klara av att ta hand om sina barn.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym skrev 2008-04-30 23:49:25 följande:
    Om inte soc finner tillräckliga skäl för insatser kan du ta barnen en gång i veckan för att ta med dom på nått roligt...kanske skulle vara mer värt för barnen än att ge frivilliga insatser till två föräldrar som (enligt dig) ändå inte bryr sig?

Jag och min mamma försöker vi har barnen mellan varven faktist.

Jag gör mitt bästa men är själv ensamstående MAmma och har ingen bil (barnen bor på landet) sen är det så att jag är övertygad om att det sklle kunna gå att få rutinerna att fungera om de fick stöd.

Jag vet att min syster älskar sina barn det är hennes handikapp som sätter käppar i hjulen, pappan däremot har inget intresse.

• Anonym (besviken!!)
    Jan H skrev 2008-05-01 00:18:56 följande:
    Ett alternativ är ju att du och resten av släkten ställer upp för systern. Kanske kan ni hjälpa till att hålla lite rent, ta med barnen ut lite. Är det inte en bättre idé än att ni till varje pris ska ha barnen omhändertagnaI min familj och släkt hjälper vi dom som har det svårt, vad det än gäller...

Jag vill inte ha barnen omhändertagna!!

Det finns andra insatser också jag har redan kollat det med soc. Vi hjälper varandra i min släkt också men jag kan inte se hur vi ska kunna driva deras hushåll åt dem faktist.

Det låter vackert att man ska hjälpas åt, men jag vill hellre kunna ta med barnen ut och göra roliga saker än tvinga mej på hemma hos dem för att städa och tvätta barnen.

• Anonym (besviken!!)
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 00:24:09 följande:
    Hade det varit min syster hade jag försökt hjälpa familjen istället för att anmäla!*Hjälpa med att tvätta.*Hjälpa med att städa.*Hjälp dem att komma till aktiviteter.*Ta dem på semester/utflykter(som om nu "alla" har råd t. det).*Laga mat att ha i frysen( en 9åring klarar ju mikron iaf).Det är ju din SYSTER inte en främling som är mor till dessa barn.Ledsen, men med sådan familj behöver man inga fiender.

Vi försöker hjälpa men det är inte hållbart i längden att vi ska sköta ders hushåll också. Semester åker vi redan på barnen och jag föröker ta ut dem på aktiviter men jag har ett liv också och ett barn att sköta. Det går inte i längden att bygga upp en tillvaro som bygger på arr andra ska göra allt som är tråkigt åt dem.

Ok tråkigt att du tycker så men soc gör rätt mycket bra saker också.

Dessutom så tycker jag att det är bättre med en familj som säger ifrån när det går över styr.

• Anonym (besviken!!)
    ana dallo3a skrev 2008-05-01 01:32:56 följande:
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 00:24:09 följande: Håller med. TS fråga din syster om du får hjälpa till?

Tro mej vi försöker men vi varken kan eller får hjälpa till hur mycket som helst!

Det är heller ingen bra lösning för varken barnen eller föräldrarna att bygga en tillvaro så.

JAg tar gärna med barnen och gör roliga saker men det praktiska hemma måste de själva få att fungera (för hoppningsvis med stöd från soc)

Man får tänka på att detta är ingen tillfällig grej utan vi kommer i såfall få hålla på det tills barnen är stora dvs i ganska många år till.

Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??