• Anonym (besviken!!)

Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??

Jag är så fruktansvärt arg och besviken på socialen i min kommun!! För lite mer än 2 veckor sen anmälda jag min syster och hennes man för vanvård av deras två barn. JAg anmälde öppet och med reten av min familjs stöd.
    Det är den 4 anmälan av det slaget de får på sej (en anonym och skola dagis)

JAg förklarade för mannen på soc hur svårt det var för mej att anmäla min egen syster men att jag för barnens skull ändå gjorde det.
    HAn sa att de skulle ta allvarligt på det och väga in tidigare anmälningar.

Barnen är aldrig rena, huset är hölsovådligt barnen kommer aldrig ut på aktiviteter och är otroligt osäkra socialt pga det. De får fixa egen mat på morgonen och föräldrarna sover osv.
    MEn det förkommer inget missbruk eller fysisk misshandel. Det beror på min systers handikapp och hennes mans ointresse för barnen.

Idag fick min bror ett mess av syster som nu vägrar prata med oss, att utredningen är nerlagd!!!!

VA fan ska jag/vi göra nu då? BArnen ska inte behöva leva så..

Sjukt besviken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-04 23:49
    Min bror har nu varit i kontakt med min vår syster och hon säger att de skickat in ansökan om att få hjälp med barnen men inte vad det handlar om för hjälp..
    Det kommer tydligen dröja ett tag innan de får svar där men hon ska träffa soc på tisdag igen.

Betyder det att utrednigen är utredd verkligen, snälla kan någon förklara??

Hon pratar ju inte med oss än och det lär ju dröja. Känns jävligt hårt för det innebär att barnen inte kommer komma ut alls nu på ett tag.

• Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??
  • Anonym (suck)
    Anonym skrev 2008-05-01 12:58:56 följande:
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 12:46:47 följande:
    Ja, i alla fall om man bryr sig om sina familjemedlemmar. Men alla verkar inte göra det?!
    men varför tror du hon vill se till att de får hjälp och insyn utifrån? antagligen för att hon bryr sig om barnen och dess situation!

beroende på vad hennes syster har för problem så är det inte alltid så att omtanke räcker. jag har en bror med adhd och aspberger, och tro mig- vi har kämpat för honom i alla år- gjort allt vi kunnat och jag älskar honom över allt annat på jorden- men jag har både polisanmält honom och anmält missförhållanden till soc eftersom familjens omtanke inte räcker till i en situation med sådana svårigheter.

att döma och säga att hon inte bryr sig är lite väl magstarkt, speciellt eftersom även skola mm reagerat på att barnen kanske far illa eller inte får vad de behöver.
  • Anonym (hallå)
    Svar på #39
    Men ibland är inte det lösningen...
    Plus att det handlar om ekonomiskt oxå...
    Jag hade hellre sett att mina syskon barn var hos mig men vi fick absolut inget ekonomiskt bistånd... Hur lätt är det då? Hade själv 3 barn och väntade 4:e och var sjukskriven...

Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 13:31:39 följande:
    Ja, jag vet bara att jag hade försökt ta mig an barnen som om de var mina egna. Anonym (besviken!!) skrev 2008-05-01 05:21:30 följande:
  • AnnaKlara
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 00:24:09 följande:
    Hade det varit min syster hade jag försökt hjälpa familjen istället för att anmäla!*Hjälpa med att tvätta.*Hjälpa med att städa.*Hjälp dem att komma till aktiviteter.*Ta dem på semester/utflykter(som om nu "alla" har råd t. det).*Laga mat att ha i frysen( en 9åring klarar ju mikron iaf).Det är ju din SYSTER inte en främling som är mor till dessa barn.Ledsen, men med sådan familj behöver man inga fiender.
    Men snälla, hur lätt är det att ta hand om en extra familj ovanpå sin egen? Det är väl inte ens säkert att systern med make går med på att ta emot hjälp för det första, men för det andra, jag skulle själv inte ha tid att sköta ett extra hushåll såsom du föreslår. "Laga mat att ha i frysen" - ja det är ju ett jättebra förslag, OM man har tid att stå och laga extra och RÅD med!
  • Anonym (anne)

Anonym (besviken!!) skrev 2008-04-30 22:17:41 följande:

Jag är så fruktansvärt arg och besviken på socialen i min kommun!! För lite mer än 2 veckor sen anmälda jag min syster och hennes man för vanvård av deras två barn. JAg anmälde öppet och med reten av min familjs stöd. Det är den 4 anmälan av det slaget de får på sej (en anonym och skola dagis)JAg förklarade för mannen på soc hur svårt det var för mej att anmäla min egen syster men att jag för barnens skull ändå gjorde det.HAn sa att de skulle ta allvarligt på det och väga in tidigare anmälningar.Barnen är aldrig rena, huset är hölsovådligt barnen kommer aldrig ut på aktiviteter och är otroligt osäkra socialt pga det. De får fixa egen mat på morgonen och föräldrarna sover osv. MEn det förkommer inget missbruk eller fysisk misshandel. Det beror på min systers handikapp och hennes mans ointresse för barnen.Idag fick min bror ett mess av syster som nu vägrar prata med oss, att utredningen är nerlagd!!!! VA fan ska jag/vi göra nu då? BArnen ska inte behöva leva så..Sjukt besviken.
    Det du beskriver är tyvärr inga skäl att ta barnen från mamma och pappan
    De är inte i direkt fara!

Så ser soc det,därmed inte "sagt" att jag tycker så.
    Önskar dig lycka till och att du ska orka stötta!
  • AnnaKlara
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 13:31:39 följande:
    Ja, jag vet bara att jag hade försökt ta mig an barnen som om de var mina egna. Anonym (besviken!!) skrev 2008-05-01 05:21:30 följande:
    Hurdå, mer konkret? Du kan ju t.ex inte bara komma farande och ta hem barnen till dig - som om de vore dina egna. Vilket innebär att du i princip skulle behöva sköta två hushåll för att infria det du lovar. Ditt dygn kanske har 48 timmar, men mitt har bara 24 och jag HAR två egna barn, man, hus, jobb och andra åtaganden och nog försöker jag ställa upp så gott det går för nära och kära men jag ÄR bara människa.

TS, det är att gå vidare uppåt som gäller, det är ju bråda dagar för äldsta tjejen som börjar bli stor. Anmäl till Länsstyrelsen. Lycka till.
  • Anonym (inlägg nr1)

INLÄGG 44

Det handlar inte om omhändertagande.. att anmäla till soc handlar i 99% av fallen inte om att man önskar omhänderta barn utan att en utredning ska starta för att undersöka om familjen kan få stöd i sin vardag.. och det är det detta handlar om.. .

Det TS beskriver är MER ÄN VÄL orsaker att iaf starta en utredning, jag vet som haft utredning på mig för BRA MYCKET MINDRE saker, vilket utredningen också visade i slutändan, att jag var en bra mamma helt enkelt som skötte om mitt barn och var mycket engagerad, men det var en härva av lögner och förtal och en väldigt karriärkåt ung socialarbetare som själv anmälde mig pga ett problem jag tog upp med henne . ..

Förstår inte varför alla tror att man vill att barnen ska bli omhändertagna, det handlar ju helt klart om frustration från TS att hon och resterande av familjen inte klarar av att hjälpa upp den här familjen längre

• Anonym (anne)

Anonym (inlägg nr1) skrev 2008-05-01 13:54:28 följande:

INLÄGG 44Det handlar inte om omhändertagande.. att anmäla till soc handlar i 99% av fallen inte om att man önskar omhänderta barn utan att en utredning ska starta för att undersöka om familjen kan få stöd i sin vardag.. och det är det detta handlar om.. .Det TS beskriver är MER ÄN VÄL orsaker att iaf starta en utredning, jag vet som haft utredning på mig för BRA MYCKET MINDRE saker, vilket utredningen också visade i slutändan, att jag var en bra mamma helt enkelt som skötte om mitt barn och var mycket engagerad, men det var en härva av lögner och förtal och en väldigt karriärkåt ung socialarbetare som själv anmälde mig pga ett problem jag tog upp med henne . .. Förstår inte varför alla tror att man vill att barnen ska bli omhändertagna, det handlar ju helt klart om frustration från TS att hon och resterande av familjen inte klarar av att hjälpa upp den här familjen längre
    Sant!
    Men oftast läggs ju dessa utredningar ned och jag missuppfattade Ts & trodde hon ville de skulle omhändertas.
  • Anonym (Hjälpdem!)

Inl.42:Vi behöver inte bekymra oss om just pengar, 2 munnar till gör inte så stor skillnad.

Inl.43: Jag är ändå hemma o. tar hand om min fam. så skillnaden blir inte så stor.Lite mer mat hit el. dit...

Inl.45:Låta dem vara så mycket som möjligt hos oss hade inte varit fel direkt, jag skulle nog ha försökt det först iaf _innan_ man gjorde ngt så drastiskt som en anmälan.
    Familjehemsplacering hos familjemedlemmar vore väl det minst onda kan man tycka.

• AnnaKlara
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 14:13:58 följande:
    Inl.42:Vi behöver inte bekymra oss om just pengar, 2 munnar till gör inte så stor skillnad.Inl.43: Jag är ändå hemma o. tar hand om min fam. så skillnaden blir inte så stor.Lite mer mat hit el. dit...Inl.45:Låta dem vara så mycket som möjligt hos oss hade inte varit fel direkt, jag skulle nog ha försökt det först iaf _innan_ man gjorde ngt så drastiskt som en anmälan.Familjehemsplacering hos familjemedlemmar vore väl det minst onda kan man tycka.
    Jamen hallå, du kan ju inte familjehemsplacera utan en utredning. Vet du väl. Och nu har ju TS skrivit att systern inte låter dem hjälpa till hur mycket som helst, så som sagt, du hade ju inte kunnat bara gå in och ta hem barnen till dig. Även om du velat. Visst är det frustrerande!
  • en glad
    Svar på #45
    Det är dessutom inte tillåtet att plocka hem andras barn, inte ens syskonbarn och ta hand om dem! För det krävs myndigheters tillstånd eller medgivande som det heter i lagen!
Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??