• Anonym (suck)

Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??

Anonym skrev 2008-05-01 12:58:56 följande:
    Anonym (Hjälpdem!) skrev 2008-05-01 12:46:47 följande:
    Ja, i alla fall om man bryr sig om sina familjemedlemmar. Men alla verkar inte göra det?!
    men varför tror du hon vill se till att de får hjälp och insyn utifrån? antagligen för att hon bryr sig om barnen och dess situation!

beroende på vad hennes syster har för problem så är det inte alltid så att omtanke räcker. jag har en bror med adhd och aspberger, och tro mig- vi har kämpat för honom i alla år- gjort allt vi kunnat och jag älskar honom över allt annat på jorden- men jag har både polisanmält honom och anmält missförhållanden till soc eftersom familjens omtanke inte räcker till i en situation med sådana svårigheter.

att döma och säga att hon inte bryr sig är lite väl magstarkt, speciellt eftersom även skola mm reagerat på att barnen kanske far illa eller inte får vad de behöver.
  • Anonym (suck)

Anonym (Ej naiv) skrev 2008-05-06 05:45:53 följande:

Anonym (socionom) skrev 2008-05-05 13:04:02 följande:
    Fast det där är ju också en väldigt naiv inställning - som tyvärr många delar. Man tror att de är så väldigt kompetenta på soc., att om man bara lämnar över en familj i deras händer så kommer de att ordna allting till det bästa för alla parter. Min egen erfarenhet är i alla fall, att om det inte är något alldeles FÖRFÄRLIGT som händer i familjen - som misshandel eller sexuella övergrepp - så kan det bara bli värre när Soc. blir inblandade.
    jag har erfarenhet av socilatjänsten då jag arbetar med barn som omhändertagits. Inte i ett enda av de många fall jag stött på har soc tagit dem utan anledniong som så många verkar tro- snarare har ärendet fått gå för långt i mina ögon. När det till slut händer något kommer oftast personer fram som anat saker men inte velat anmäla pga attityd som den jag citerade. Har aldrig någonsin stött på en person på soc som ine inser vad de har att göra med och går väldigt försiktigt fram när det gäller barn och familjer.
    Det händer saker som är fel ibland, men det lyfts fram lite väl mycket kan jag tycka. Klart att föräldrar som förlorat vårdnaden om sina barninte giullar soc och har en helt annan hitoria att berätta för media än vad soc har som inte får uttala sig...
  • Anonym (suck)

min son på 1,5 hjälper till att skriva om ni undrar över mina stavfel...

• Anonym (suck)
    Anonym skrev 2008-05-07 08:21:38 följande:
    en glad skrev 2008-05-06 16:58:28 följande:
    Det är precis tvärtom. Det är erfarenhetsbaserad kunskap som är den enda pålitliga!!Den som både har läst utredningen som socialtjänsten har gjort, eventuella domstolsbeslut m.m OCH dessutom känner familjen det handlar om personligen sen lång tid tillbaka innehar ALLA KUNSKAPER som krävs att se om beslutet, utredningen, den s.k "hjälpen" m.m är rätt och riktig!Ingen inkompetent socialsekreterare som inte ens KÄNNER till familjen, och som sedan skyller sina enorma misstag på sekretess och försöker få det att låta som om det finns "hemliga saker" om familjen som ingen annan känner till...... det är kanske inte skrattretande (fel ordval) men mycket mycket tragiskt!
    det känns som att du varit med om/sett/hört något som gått fel till i din närhet.
    Jag tror alla kan vara överreens om att de flesta socialsekreterare inte är inkompetenta och skyller sina misstag på sekretessen. Däremot kan de inte uttala sig pga sekretessen- därav inte heller förklara eller försvara de beslut de tagit- detta drabbar dem hårdast men är till för att skydda de som är under utredning givetvis!
    Jag tror att om ni skulle prata med oss som jobbar dagligen med dessa trasiga barn skulle ingen av oss säga att soc inte är till någon nytta. De är hjälpen för dessa utsatta barn- och de flesta socialsekreterare jag stött på gör så gott de kan när de gäller såhär svåra frågor. Har själv varit med om fall där föräldrar uttalat sig i media och fått sympati vad gäller omhändertagandet medan alla vi som jobbar med barnen vet vilka fruktansvärda övergrepp som utspelat sig- men vi får inget säga. Det är mycket frustrerande att sedan se namnlistor skickas runt där folk försvarar föräldrar som de inte har en aning om vad de gjort. Det är naivt i mina ögon.
  • Anonym (suck)

Anonym (besviken!!) skrev 2008-05-07 23:08:13 följande:

Hej i tråden. Jag ser att ni snackar om något helt annat nu..Jag hoppas iaf att soc gör så gott de kan och har ändå ganska stor förtroende för dem eftersom det verkar iaf i mitt fall som att det är min syster som dragit en rövare om vad som händer. Sen är det ju tråkigt men sant att folk har dålig erfarenhet av soc.

Till dej vill jag säga att det har vi försökt om du har läst tråden så borde du se att vi försökt allt!!
    Och att hjälpa min syster med hemmet vore en permanent graj och det går inte, det är inte hållbart för mej och inte bra för henne hon behöver hjälp att lära sej och inget annat!
    Autism är ett handikapp och ingen sjukdom, hon måste lära sej att få en fungernde vardag för hon kommer alltid ha sitt handikapp. Och det kan tyväär inte jag lära henne hur gärna hon än vill.
    Sen att jag skulle kört vårna framtid det tror jag faktist inte, för min syster vet hur det borde" vara och när de är där så kommer hon kanske inte tacka mej men hon kommer förlåte det vet jag nästan till 100%
    hej TS! förlåt att jag blev lite OT. hoppas verkligen det löser sig! jag har själv en bror med den diagnosen, och som sagt, många här i tråden uttalar sig väldigt naivt- men de har antagligen ingen aning om vad autism innebär eftersom de tror att det räcker med lite kärlek..
    vi som lever med anhöriga med dessa diagnoser gör nog betydligt mer för vår anhörig än vad ni andra behöver göra för era. det är inte det som är själva problemet liksom.
    kram till dig TS.
Svar på tråden Hata soc!! Va f*n ska vi nu göra??