• Thalis

    Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28

    Hej!
    Vill först och främst beklaga sorgen

    Den 28 November 2006 förlorade vi vår son Adam i v.18+ pga försvagad livmoderhals.
    Dageb efter att Adam föddes kom en kurator in till oss och frågade om vi ville prata med henne och om vi ville ta hand om sonen själva eller om sjukhuset skulle göra det åt oss. Vi valde att hand hand om kremeringen och nu ligger han i minneslund.
    Kuratorn var helt underbar och hon ordnade så att sjukhusfotografen tog flera kort på Adam i en fin korg,med ett vitt broderat täcke och en vit Orkideé, som vi fick som minne.


    Kuratorn berättade också för oss att vi hade rätt att få in vår son i familjebilden hos folkbokföringen.Detta var något som vi hemskt gärna ville så hon ordnade ett intyg som vi sedan skickade till skatteverket,som svarade med att skicka en blankett där vi kunde skriva sonens alla namn+ efternamn,så till vår glädje står han som vårt gemensamma barn tillsammans med våra övriga barn.


    Jag har kontakt med flera ängla mammor här på FL och de flesta har inte fått all den hjälp vi fått av kuratorn och de har inte vetat att de har rätten/möjligheten att få in sina barn i familjebilden.


    Mina frågor är :


    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    Jag ställer inte dessa frågor av någon morbid eller elak anledning. Jag vet själv hur det är att förlora sitt högst älskade och efterlängtade barn.
    Hoppas att jag inte sårar någon med mina frågor.

    Ps. Visste inte vart jag skulle lägga tråden,därför lade jag dne under vård D.s


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28
  • sörjer

    Beklagar det som hänt dig. Väldigt intressant tråd du skapat, nu gjorde jag en sen abort pga dödlig missbildning och jag misstänker att vissa sjukhus har mer medkänsla eller vad man nu ska kalla det med såna som mist friska barn. Det är inte alltid t.ex. de tar foton på missbildade barn om man inte kräver det själv enligt min läkare.

    för att svara på frågorna:

    1) Ja, jag fick en kurator. Har inte träffat henne sen aborten. Tycker inte det gav något. FL är tusen ggr bättre. Hon gjorde inget praktiskt, satt bara å nickade åt det jag sa.

    2) Ja, men jag sa åt en av systrarna innan dottern föddes att vi ville se henne och att jag ville att sjukhusfotografen tog bilder på ansikte/överkropp, händer och fötter. De tog också hand- fotavtryck men de slarvades bort så de fick jag aldrig se.

    3) Nej. De sa bara att hon skulle kremeras och att det inte blir någon ceremoni som vi föräldrar kan ta del av. Har aldrig hört talas om att man kan folkbokföra "foster".

    Gjorde avbrytandet i v 20.

  • Thalis

    Sörjer: Tack !
    Beklgar verkligen att ni blev tvungna att avbryta graviditetet. Men vilka idioter(ursäkta men jag blir upprörd) Vad är det för mening att ta avtryck för att sedan slarva bort dom?

    Det är hemskt om det är så att vissa sjukhus gör skillnad på friska och icke friska barn!!! Alla är ju sina föräldrars älskade barn oavsett!


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • ellyz75

    Beklagar eran stora förlust.

    1.
    Fick en kurator kontakt.
    Det låter intressant för jag frågade min kurator om barnet som jag förlorade (i v 19) skulle bli folkbokförd som min bortgångna dotter och att jag skulle få ge henne sitt namn. Men hon svarade att de inte görs förrens i v 25 vill jag minnas att hon sa. Jag blev jätte besviken för det känns som hon aldrig existerat. För mig skulle det betyda mycket att få henne registrerad om man kan säga så.

    2.
    Jag blev inte erbjuden ngn fotografering utan långt senare bad jag att de skulle ta kort med min mobil. Visste inte att man kunde be dem att fotografera. Men hela den biten av omhändertagandet är jag riktigt besviken på kk.

    3.

    Nej det visste jag inte.

    Kram Elizabet.

  • cloudberry79

    1. Ja, vi fick en jättebra kurator, som tyvärr slutat nu, så vi hade ingen kontakt i min nya graviditet eller efter min levande sons förlossning.

    2. Ja, vi har fått jättefina bilder som jag tittar på ibland.

    3. Ja, men vi har valt att inte göra det, för min sambo ville inte.


    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Thalis

    Ellyz75: Beklagar verkligen!
    När man precis förlorat sitt barn är man inte i läge att tänka på annat än just förlusten,och därför tycker jag att vårdpersonalen bör ha rutiner på just detta med att erbjuda fotografiering m.m

    Det är just en av anledningarna till varför jag vill att änglaföräldrar ska veta att de har rätt att få sina änglabarn med i familjebilden!
    I känsliga rummet har jag blivit kallad för tjatmoster eftersom jag hela tiden tjatar om detta. Nu vill jag inte tvinga någon till att göra som vi gjorde men jag vill att man ska veta att rätten/möjligheten finns. Det enda som krävs är ett intyg från sjukhuset!

    P.s Med "folkbokföring" menar jag att barnet finns med under gemensamma barn, med namn och födelsedatum, de 4 sista siffrorna fattas D.s


    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • Thalis
    cloudberry79 skrev 2008-04-30 23:57:16 följande:
    1. Ja, vi fick en jättebra kurator, som tyvärr slutat nu, så vi hade ingen kontakt i min nya graviditet eller efter min levande sons förlossning.2. Ja, vi har fått jättefina bilder som jag tittar på ibland.3. Ja, men vi har valt att inte göra det, för min sambo ville inte.
    Vad "glad" jag blir över att ni fick kontakt med en jättebra kurator!
    Synd dock att hon slutade och ni inte kunde ha kontakt med nya graviditetet och efter förlossningen.

    Vi hade kontakt med vår kurator även under denna graviditet och det är jag tacksam för. Dagen efter att vår yngsta son föddes(för 2 månader sedan) kom hon upp till bb för att hälsa på oss
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
  • ellyz75

    Thalis
    Tack! Ska prata med kuratorn igen.
    Jag tycker det oxå. Det var så mkt jag gick misste om och som inte går att göra ogjort. Så alla sjukhus borde ha samma rutiner för hur de tar hand om familjer som drabbats.

    Grattis till eran son!
    Kram Elizabet.

  • jagäraf

    Vi fick prata med kurator, både precis efter att jag fött Elias (i v22) och även efteråt. Gick en gång men fick erbjudande om fler.

    Minns inte om vi fick alternativ ang begravning men det blev i alla fall bränning och minneslund. Tror faktiskt inte att något annat erbjöds.

    Ingenting om någon folkbokföring.

    För övrigt fick vi jättebra bemötande av sjukhuset!

  • Cedergren

    '3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?

    Ett barn registreras i svensk folkbokföring oavsett om det föds levande eller är dödfött från och med vecka 28 i graviditeten, eftersom det då räknas som livsdugligt. Även något mer prematura barn kan dock överleva, men om sådana barn är dödfödda registreras de alltså inte i svensk folkbokföring.

    denhär informationen fick vi .

    nu blev jag nyfiken hur ni kunde få erat barn folkbokfört och inte vi? är det olika från olika komuner . för om det finns möjligthet att göra detta så vill jag självklart göra detta med mina tvillingar som jag födde i v 20 .

    tack för att du berätta detta nu ska jag ta reda på mer om detta

  • Thalis
    Cedergren skrev 2008-05-01 12:06:51 följande:
    '3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?Ett barn registreras i svensk folkbokföring oavsett om det föds levande eller är dödfött från och med vecka 28 i graviditeten, eftersom det då räknas som livsdugligt. Även något mer prematura barn kan dock överleva, men om sådana barn är dödfödda registreras de alltså inte i svensk folkbokföring.denhär informationen fick vi . nu blev jag nyfiken hur ni kunde få erat barn folkbokfört och inte vi? är det olika från olika komuner . för om det finns möjligthet att göra detta så vill jag självklart göra detta med mina tvillingar som jag födde i v 20 . tack för att du berätta detta nu ska jag ta reda på mer om detta
    Jag tror att skillnande är att man måste registrera barnet efter v.28 och det måste man inte innan.
    Det tror jag också att barn som är dödfödda efter v.28 får någon sorts kontrollnummer som inte min son fick.
    Adam nr är 061128-0000, efter v.28 hade han fått ett helt annat nummer efter födelse datumet.
    Bättre ensam än i dåligt sällskap
Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28