• LaFontaine

Hur får man bort gula svettfläckar från vita plagg?

Sambon har en jättefin vit pikétröja som tyvärr fått gula fläckar i armhålorna. Hur tusan gör jag för att få bort dem? Jag vill minnas ett gammal husmorsknep som innehöll ättika, men jag vet inte om jag minns fel.

Hittills har jag testat att gnugga in fläckarna med tvättmedelsgegg innan de tvättats, men det funkar inte alls.

Någon som har tips?

• Svar på tråden Hur får man bort gula svettfläckar från vita plagg?
  • Kofttanten

Damerna i Rent hus på tv4 tipsar såhär:

Hårt smutsade kragar och manschetter
    Gör en röra av bikarbonat och vinäger och stryk på det smutsade partiet av plagget innan tvätt. För att få bort svettfläckar under armarna på skjortan kan man också stryka på utspädd ättika innan tvätt.

• miababia

funkar inte nåt annat, testa att tvätta i klorin

• LaFontaine

Oknyttet: Ah, mitt ättiksminne var alltså inte helt felaktigt Dock undrar jag hur utspätt det ska vara...

Miababia: Tyvärr har tröjorna både sömmar och lite detaljer i färg. Därför lär ju inte klorin vara en god idé. Dock har jag ett par vita byxor jag skulle vilja tvätta i klorin. Hur gör man det egentligen? Jag har varit fläckfri ( ) så länge jag kan minnas och har inte behövt ta till med hårdhandskarna...

• Miniluvan

Har hört att galltvål funkar på det mesta. Vet inte om det gäller svettfläckar också.

• Jen81

Jag vet!! ta vinäger lite citronsyra (finns där kryddorna finns på ica) och varmt vatten och handgnugga området på tröjan med svettfläcken. Borta!!

• liin

Tipsa även här om att om man använder deo utan alkohol så undviker man oftast dessa fläckar.

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • ROGG
    Svar på #8
    De säljer större förpackningar med citronsyra på ÖB till bra pris
  • LaFontaine
    grynet80 skrev 2008-05-06 08:46:41 följande:
    Hur har det gått?
    Det var sambon som tvättade idaf och sjölvfallet hade han glömt min "order". Jag ska testa nästa gång istället!
  • Qingwei

Lägg i kallast vatten i ca.1tim smörja m .tvål & gnugga..

Det är tråkigt för behandla extra istället in i maskin...

Undrar m . Kost & göra ...

Svar på tråden Hur får man bort gula svettfläckar från vita plagg?