• Tovetrollet

Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??

Jag har hört o fått för mig att bebisar ska ha mössa på sig jämt utomhus för att skydda öronen mot blåst o huvudet... Men det är ju så varmt i vagnen o han svettas så o blir alldeles blöt i håret fast vi har en jätte tunn bomullsmössa.. Hur gör ni????

Jag har en filt som skydd för solen för ansiktet så det borde ju inte blåsa så mycket på han där inne i vagnen... Men jag vill inte atth an ska få ont o öronen eller så...

Tacksam för svar

• Svar på tråden Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??
  • juzze

jag har läst att de ska ha mössa på sig året runt upp till 1 år. vet inte om det är "rätt" eller inte. Prova att ta av honom mer på rsten av kroppen istället om han blir varm? så kanske han svettas mindre i huvet med.

• lindaha

Hm jag vet inte rikttigt faktiskt. Jag fick min dotter i september och då hade hon mössa på dig jämt ute.
    En filt över vagnen som skydd för solen är däremot inte bra! Det blir supervarmt inne i vagnen på en gång då. Solen ligger på och det blir som en ugn. Köp ett parasoll som skydd istället

• Babusjka

Utomhus har jag mössa på en sån liten fast det är varmt.

Du ska INTE använda filt över sufletten. Det blir vansinnigt varmt i vagnen och det är livsfarligt!
    Skaffa hellre ett parasoll som solskydd!

• Igelkotten Sthlm

Om bebisen ligger ner i vagnen så utsätts den ju inte för blåst. Jag skulle nog inte ha mössa på min bebis om det blev sådär svettigt, har heller aldrig hört det här om att bebisar ska ha mössa året runt upp till 1 år. Oftast klär man ju på bebisar för mycket, du känner ju i nacken om det är för varmt för den i vagnen.

• snappi81

Jag fick min kille i aug förra året och han svettades som en gris i vagnen (hade citykorg till vår el) så han hade inte mössa när han låg i vagnen..

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Alderia

Bebben är svettig på grund av FILTEN, inte den tunna mössan. Spädbarns huvuden är mycket känsliga för drag. Som andra skrivit: Köp ett parasoll och behåll mössan på utomhus.

• unclaf

det e ofta mkt varmare i vagnen än vad d et e inomhus...jag testade att lägga en termometer i vagnen, 26 grader! e suffletten uppfälld så blåser det ju dessutom inte.... hade min bebis svettats så hade jag nog ej haft mössa. känns nästan värre om bebisen blir genomblöt av svett o kyls av för kraftigt pga det.

• elinville

Jag hae mössa åp min dotter hela första tiden och hon är född i juni, däremot hade hon ibland bara blöja och filt på sig för hon var så otroligt varm av sig och då svettades hon inte. Kan kanske prova det? Alltså inte bara blöja, utan mindre kläder

Maja 070703
  • Alderia

Det kan dra kring huvudet även om det är varmt i vagnen. Lossa på kläderna i övrigt. Den tunna sortens hjälmmössa är inte varm, men skyddar mot drag.

Svar på tråden Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??