• Tovetrollet

Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??

Jag har hört o fått för mig att bebisar ska ha mössa på sig jämt utomhus för att skydda öronen mot blåst o huvudet... Men det är ju så varmt i vagnen o han svettas så o blir alldeles blöt i håret fast vi har en jätte tunn bomullsmössa.. Hur gör ni????

Jag har en filt som skydd för solen för ansiktet så det borde ju inte blåsa så mycket på han där inne i vagnen... Men jag vill inte atth an ska få ont o öronen eller så...

Tacksam för svar

• Svar på tråden Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??
  • elinville

Sen har jag hört att man absolutitne ska ha en filt över suffletten för att skydda mot sol, då blir det som en bastu i vagnen! Bättre med ett parasoll!

Maja 070703
  • La Lola

När min dotter var runt en-två mån så minns jag hur jag tänkte kring detta.
    Mössa skulle de ju ha, det hade man ju blivit itutad.

Så en dag är vi på stan.
    Jag ser hur varm o svettig Alma är o jag säger högt till hennes pappa:
    Nä, nu får folk tycka att jag är en dålig mamma, för nu tar jag av henne mössan!

Nä, mössa i vagnen så länge de bara ligger ner är verkligen inget måste.
    Där är det ju lä o varmare än utanför vagnen dessutom.

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Majsan8

Låt bebben ha en hjälmmössa, en tunn. Och köp en parasoll till vagnen.. Vad har du mer på honom, kanske ta av lite kläder om han blir så svett ?

Min svägerska gick en promenad med våran kille när han var liten, jag höll på o få en chock när hon kom knallande o hade lagt en tröja över. Det kom inte in nån luft alls knappt, det var kokhett i vagnen!

• Carola Carro

min lilla är 7månader och har till och från mössan på sig.. Är de för varmt för mössa får han en keps..

• linjes

Bebisar är ju olika en del blir kalla andra inte,om din bebis är svettig så tycker jag du ska gå på det o inte sätta på honom mössa..
    Har en son som är svettig från det att han föddes o han har fortfarande inga kläder på sig o inte har han blivit nått konstig för det

• Tovetrollet

Tack för alla svar... Han har på sig body o tunn bomullsjacka samt byxor o tunn hjälm mössa i vagnen... Ska nog skippa jackan och kanske mössan, beror på vädret. Och tack för tipset om parasoll, tänkte inte på att det är jag som gör det för varmt. Men man vill ju inte låta han ligga i drag eller i solljus... Det är mycket nu så här i början.

• mads80

Hej!
    Jag har läst att anledningen att barn ska ha mössa/solhatt första året är för att skydda fontanellen. Eftersom skallbenet inte vuxit ihop är hjärnan och dess hinnor helt blottade under huden, det är därför man ska skydda huvudet även om det är varmt.

• HannaElectra

Även på sommaren ska bäbisen ha en tunn mössa första året!!!!!!

• Ananaspaj

Behåll den tunna mössan på, skippa filten..parasoll ja men det måste du hela tiden flyttta runt..
    Satsa på ett sådant här i stället, det ska jag köpa!!

kidsbutik.se/kidsbutik/product_info.php

Tovetrollet skrev 2008-05-06 09:31:02 följande:
    Jag har hört o fått för mig att bebisar ska ha mössa på sig jämt utomhus för att skydda öronen mot blåst o huvudet... Men det är ju så varmt i vagnen o han svettas så o blir alldeles blöt i håret fast vi har en jätte tunn bomullsmössa.. Hur gör ni????Jag har en filt som skydd för solen för ansiktet så det borde ju inte blåsa så mycket på han där inne i vagnen... Men jag vill inte atth an ska få ont o öronen eller så...Tacksam för svar
  • Linmin
    Tovetrollet skrev 2008-05-06 18:52:31 följande:
    Tack för alla svar... Han har på sig body o tunn bomullsjacka samt byxor o tunn hjälm mössa i vagnen... Ska nog skippa jackan och kanske mössan, beror på vädret. Och tack för tipset om parasoll, tänkte inte på att det är jag som gör det för varmt. Men man vill ju inte låta han ligga i drag eller i solljus... Det är mycket nu så här i början.
    Det finns även solskydd på babyproffsen, har själv köpt det, det är med kardborreband som man fäster runt vagnen, tycker nog också att du ska behålla mössan på. Lycka till!
  • MammasÖgonsten

har du kanske nån bild på hur d solskyddet ser ut?

Linmin skrev 2008-05-06 21:28:34 följande:
    Det finns även solskydd på babyproffsen, har själv köpt det, det är med kardborreband som man fäster runt vagnen, tycker nog också att du ska behålla mössan på. Lycka till!
  • Rombin

nog ska dom väl ha någon form at skydd på huvudet!.. tunn mössa/keps/solhatt..... det är väl för att skydda fontanellen åxå... sen är ju barn känsligare åxå..... även om det är varmt så kan det blåsa.... jag har märkt att det kan blåsa rakt in i vagnen, då är det nog inte bra att inte ha mössa lr annat skydd.... ??

Svar på tråden Måste man ha mössa på en 1månaders bebis i vagnen??