• pepparrot

Föräldrapenning i Danmark?

Hej,

Ställde denna fråga på "vänta barn" men kom på att den nog passar bättre här.

Min man är har sökt jobb på SAS på Kastrup och vi har försökt reda ut hur föräldrapenningen fungerar i Danmark.

Nu undrar jag, är det någon som vet hur länge man måste ha jobbat för att få ersättning och ungefär hur många procent av lönen man får i ersättning.

Jag har försökt hitta detta på internet men det verkar som man måste ringa till den kommun som man jobbar i och eftersom min danska inte är den bästa tänkte jag försöka här.

Har även hört att företagen i Danmark har egna avtal när det gäller föräldraledighet, typ, full lön de 4 första veckorna av ledigheten. Är det någon som har koll på vilka avtal som SAS har?

• Svar på tråden Föräldrapenning i Danmark?
  • pepparrot

Saga,

Vet du hur stor ersättningen är på föräldrapenningen, vilken procentsats?

Detta verkar vara en djungel..... Ringde till skattemyndigheten och frågade lite vad som gällde och de lät som ett enda stort frågetecken.

Finns det verkligen ingen sammanhållande myndighet för detta? Det verkar ju vara rätt vanligt?!?!?

loopy,

Ja, jag har kollat där men de verkar inte kunna säga hur stor ersättningen är.....

• loopy

Tyvärr så verkar det inte finnas nån sammanhållande myndighet... Jag är gift med en dansk och vi bor i Danmark och jag får inte ut mina pengar från Sverige. Och det enda jag kan få från Danmark är nån form av socialbidrag istället för föräldrapeng!
    Mycket märkligt, men sant.

Jag har hört talas om någonting som heter Hallå Norden, som kanske kan ha liiite koll, men jag vet inte vart du kan hitta dom... Ska surfa runt lite å kika!

• pepparrot

Tack för all hjälp!!!!

Nä, det här var mycket klyddigare än jag trodde.

Det enda jag fått fram är att skatten är skithög (50%) och att man ska ta i så man skäms när man säger sitt lönekrav, annars blir det inget över....

Jag hoppas man kan göra avdrag för kostnaden över bron och liknande (pendlarkort=1900kr/mån från Lund) annars blir det inget alls över....

Man får ju hoppas att arbetsgivaren har koll.

Jag får nog börja leta i bekantskapskretsen och se om det finns någon som man kan pumpa på information.

• loopy

Hoppas det ordnar sig, annars är det väl oxå så att arbetsplatsen borde ha lite info. Antar att det är många på Sjælland som bor i Sverige.

Att skatten är 50% är inget att oroa sig för, man får ett fråndrag som inte beskattas, som dom kallar det, och man tjänar ganska lika efter skatt som i Sverige. Du vet, alla danskarna lever ju å frodas, vilket skulle vara ganska omöjligt om staten snodde alla pengar från varenda arbetare!

• Noran

Tydligen får man dra av broavgiften, i alla fall om man kör bil. Borde vara samma med tåg.

En till sak jag har fått reda på är att efterson dom ofta har kortare ledighet i Danmark kan inte den person som jobbar i danmark vänta till sist och ta ut sina. Om jag t.ex tar ut 300 dagar i sverige och sen min man tänkte ta ut 100 kan dom i danmnark säga att det går inte för vi har redan förbrukat alla veckor. Det hjälper inte att det finns massor med dagar kvar enligt svensk lag.

• pepparrot

Loopy,

Jag tänkte mest på att man kanske tycker att man får mycket i lön jämfört med i Sverige och sen visar det sig att de drar mycket mer skatt så man egentligen tjänar mindre.

Vi tyckte att mannen hade tagit i så han skämdes men när vi började räkna på det och tog med skatten och broavgiften så hamnade han nästan på mindre än vad han tjänar nu i Sverige.

Vad menar du med fråndrag? Är det något som görs i deklarationen? Hur stort är det?

Jag är så tacksam att det är någon som kan reda ut begreppen lite, kändes som om man famlade i mörker där ett tag....

• pepparrot

Noran,

Det låter bra med broavgiften, jag hittade nån info om 50 kr/resa. Det som verkar lite konstigt är att om du köper stora pendlarkortet så kostar enkel resa med bil typ 63kr. Skulle man då kunna få tillbaka 50 av dessa?!? Låter lite osannolikt.... men man kan ju alltid hoppas.

Det låter ju helt knasigt med dagarna. Hon jag pratade med på försäkringskassan sa att de gör avstämmningar med varandra och att jag även får de 60 dagar som är vikta till min man men hon sa ingen om att han kunde få svårt att ta ut dagar om han ville. Det får jag nog kolla upp igen.

hmmmm, många bollar att hålla i luften....

Svar på tråden Föräldrapenning i Danmark?