• pepparrot

Föräldrapenning i Danmark?

Hej,

Ställde denna fråga på "vänta barn" men kom på att den nog passar bättre här.

Min man är har sökt jobb på SAS på Kastrup och vi har försökt reda ut hur föräldrapenningen fungerar i Danmark.

Nu undrar jag, är det någon som vet hur länge man måste ha jobbat för att få ersättning och ungefär hur många procent av lönen man får i ersättning.

Jag har försökt hitta detta på internet men det verkar som man måste ringa till den kommun som man jobbar i och eftersom min danska inte är den bästa tänkte jag försöka här.

Har även hört att företagen i Danmark har egna avtal när det gäller föräldraledighet, typ, full lön de 4 första veckorna av ledigheten. Är det någon som har koll på vilka avtal som SAS har?

• Svar på tråden Föräldrapenning i Danmark?
  • loopy

Fråndraget är något man har varje månad. Du kan kika på www.toldskat.dk där borde det stå något.

Broavgiften borde han få dra ifrån det mesta på deklarationen men det borde ni oxå kunna hitta nån info om på toldskat.dk.

• loopy

Oj då, skulle oxå säga att storleken på fråndraget är olika beroende på inkomst.

• Tant Raffa

Jag jobbar i Köpenhamn och bor i Sverige. Min man jobbar och bor här. För oss gäller följande:

Jag fick full lön från mitt arbete i 24 veckor efter barnets ankomst. Därefter får jag ytterligare 24 veckors föräldraledighet, men den här gången betalar Köpenhamns kommun ut pengar, ca 8000 danska kronor/månad. Därefter tar min man ut resterande föräldraledighet här i Sverige, och då räknas mina dagar av från totalt 480 dagars ff. Jag kommer att ha tagit ut 327 dagar och resten tillfaller alltså min man.

Att man bara skulle ha 6 månaders föräldraledighet i Danmark stämmer inte längre, alla har rätt till 48 veckor.

Man får dessutom utbetalt mellanskillnaden mellan det svenska och det danska barnbidraget en gång per år, jag har precis fyllt i den blanketten och returnerat. Skillnaden är ett par hundra kronor i månaden.

Angående ev. biladrag: det finns olika sätt att göra avdrag i den danska deklarationen. Man kan göra diverse avdrag såsom resor etc, eller så kryssar man i en ruta för att ens maka/make bor och jobbar i Sverige. Det är en fix summa, och den kan många gånger överskrida tex bilavdragen. Det får man räkna på när man sitter med deklarationen. Jag har för mig att det här avdraget ligger kring 25.000 dkk/år.

Ts: du har möjlighet att skriva till tex Köpenhamns kommun och ställa dina frågor, då slipper du prata med dem över telefonen. Jag har alltid fått bra och snabb hjälp när jag varit i kontakt med dem. Du får adressen omifallatt:
    Køpenhavns kommun
    Familie- og Arb.marknadsforv.
    Indre by
    Nørre Voldgade 15
    DK-1358 Køpenhavn K

• Noran

Lundatös: Det stämmer nog att man får dra av 50:- per resa. Det innebär ju att man får tillbax ca 30% av 50:- beroende på vad man har för skatt. Man drar av allt man får dra av från den totala årsinkomsten innan man räknar ut skatten så betalar man ju mindre skatt.

Har dessutom fått reda på att dom räknar bort 7 dagar för varje påbörjad vecka den som jobbar i danmark är ledig eftersom dom räknat med veckor där. Det innebär att om vi gör som vi tänkte att jag är ledig 3 dagar i veckan och min man 2 så förlorar vi jättemånga dagar. Helt sjukt tycker jag.

• pepparrot

Tant Raffa,

Äntligen, någon som kan skänka ljus i detta mörker....

Tack så mycket för svaret!! Det låter ju jättebra!

Jag ska nog ta och kontakta köpenhamns kommun och se om de kan hjälpa mig med mina frågor.

Tack igen!

Noran,

Vi får hålla kontakten på denna tråden, tillsammans kan vi nog luska ut det mesta.

Gick det bra på din mans intervju?

Min man var nöjd men som sagt, efter lite räknande så inser vi att han begärde alldeles för lite i lön, de såg nästan lite chockade ut och sa inga problem. Han ska kontakta dem idag och snacka om lönen en till gång.

• Noran

Han trodde det gick bra. Jag tror han kommer att få det. Så nu gäller det att ta reda på vad som gäller.

Din man har fått jobbet eller?

• pepparrot

Noran,

Han har inte fått det än... vi väntar på svar. det var många sökande så det är svårt att avgöra hur hans chanser är, men det hade gått bra tyckte han.

Man känner ändå att man vill ha koll på så mycket som möjligt innan man tackar ja.

Fick tips om att man kan räkna ut sin blivande lön efter skatt och alla avdrag på nordea.dk

När vi räknade där blir det 40% skatt och med växlingskurs så blev det betydligt mer än vad han tjänar idag, så det var skönt att veta.

• pepparrot

Såg att någon svarat på min tråd på "vänta barn" att man var tvungen att jobba 13 veckor för att få ut minimum vilket visst är 14000DDK/månaden.

Låter som väldigt mycket pengar, lite väl mycket........ Men 13 veckor låter bra!

• Noran

Vet du om det är 13 veckor i Danmank, eller kan man räkna in att man jobbat i Sverige? Jag har hört 14 veckor.

• pepparrot

Noran:

Verkar som det är 13 veckor i Danmark som gäller.

För vår del är det lugnt, jag ska inte föda förrän i november och sen ska min man inte ta ut ledighet förrän efter ett år.

Det är i alla fall bättre än Sverige som har ett år, om jag inte missminner mig.

Hur har det gått för din man? Har han fått jobbet?

Vi väntar fortfarande besked, skulle komma nästa vecka.

• Noran

Lundatös: Du kan väl ändra titel på tråden till nåt vettigt.

Det verkar som om han har fått jobbet, Men inget påskrivet än. Hur har det gått för din man?

Nån som vet hur det funkar att vara hemma med sjukt barn i Danmark? Samma regler som i sverige? jag har förstått att man inte har en karensdag när man sjäv är sjuk som i sverige.

• pepparrot

Noran:

Såg att rubriken blivit ändrat till den första meningen......konstigt?!?!

Har ändrat nu!

Vi väntar fortfarande...han är fortfarande med i uttagningen men de har förlängt ansökningsperioden för de fick in för få ansökningar med rätt kvalifikationer. Det är en rätt specifik tjänst... Först fick han höra att det var jättemånga sökande men det var många som sorterades ut pga för dåliga kvalifikationer.

De som blev intervjuade och som de inte var intresserade av har fått reda på det så det bådar ju gott, vi får se....

Jag har ingen aning angående sjukt barn, men jag tror du har rätt angående karensdagen!

• Noran

ok. Hoppas han får det då.
    Min man ska börja jobba i Augusti. Sen har han fått reda på att han kan vara pappaledig en dag i veckan från Oktober. Himla sjyst när man börjar på ett nytt jobb tycker jag.

Svar på tråden Föräldrapenning i Danmark?