Jag jobbar i Köpenhamn och bor i Sverige. Min man jobbar och bor här. För oss gäller följande:
Jag fick full lön från mitt arbete i 24 veckor efter barnets ankomst. Därefter får jag ytterligare 24 veckors föräldraledighet, men den här gången betalar Köpenhamns kommun ut pengar, ca 8000 danska kronor/månad. Därefter tar min man ut resterande föräldraledighet här i Sverige, och då räknas mina dagar av från totalt 480 dagars ff. Jag kommer att ha tagit ut 327 dagar och resten tillfaller alltså min man.
Att man bara skulle ha 6 månaders föräldraledighet i Danmark stämmer inte längre, alla har rätt till 48 veckor.
Man får dessutom utbetalt mellanskillnaden mellan det svenska och det danska barnbidraget en gång per år, jag har precis fyllt i den blanketten och returnerat. Skillnaden är ett par hundra kronor i månaden.
Angående ev. biladrag: det finns olika sätt att göra avdrag i den danska deklarationen. Man kan göra diverse avdrag såsom resor etc, eller så kryssar man i en ruta för att ens maka/make bor och jobbar i Sverige. Det är en fix summa, och den kan många gånger överskrida tex bilavdragen. Det får man räkna på när man sitter med deklarationen. Jag har för mig att det här avdraget ligger kring 25.000 dkk/år.
Ts: du har möjlighet att skriva till tex Köpenhamns kommun och ställa dina frågor, då slipper du prata med dem över telefonen. Jag har alltid fått bra och snabb hjälp när jag varit i kontakt med dem. Du får adressen omifallatt:
Køpenhavns kommun
Familie- og Arb.marknadsforv.
Indre by
Nørre Voldgade 15
DK-1358 Køpenhavn K