Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

kattnamn

Carmen80 skrev 2008-05-08 20:24:43 följande:
    Jag menade inte att icke raskatter inte ska har bra foder!!!!!Kalla mig inte ovetande när det gäller katter, då har du hoppat på fel person ska jag berätta för dig!!!Vad jag menade var att blötmat inte ska ges till raskatter.Specilafoder , torrfoder ska givetvis ges till ALLA katter, oavsett ras.Det är lättare för en raskatt, att utveckla allergier, därav ska man hålla dem ifrån blötmat.
    och varför ska en raskatt inte äta torrfoder?
  • vackrastarflow

förlåt, blötmat menade jag

• vackrastarflow

och jag ska sluta spamma, ser nu, med allergier?? var har du den faktan från?

• vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 21:07:36 följande:
    Av fletalet veterinärer samt våra uppfödare.Det är inte bra med tanke på att de har lättare att få allerigier, i flesta fall innekatter.Jag tjänar ingenting på att ljuga om detta.Vill bara att det ska komma fram att det är vikigt, men detta är helt ot så det får lämnas hädan.
    men VAD är det i blötfoder som är allergiframkallande?? vad finns i blötfoder som inte finns i torrfoder?
  • vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 21:30:00 följande:
    Det får du vända dig till veterinären och fråga.Ställde inte den frågan.Det enda de har sagt är att raskatter endast ska ha torrfoder, fullvärdigt torrfoder.DVS inget man handlar i daglighandeln, utan hos veterinär eller djuraffärer.I blötmaten nämde en iaf att det var tillstser som skader mer på lång sikt än gör nytta.Och att det kan utveckla allergier.
    ja det är inte så konstigt att din veterinär sagt detta, de blir sponsrade, främst av Hills...
    men visst, jag låter själv min katt äta RC, men jag får nog leta mig svettig efter RC Housecat. fast hon är inte raskatt så hon kan luuuugnt äta blötmat *pust*

dock så tror jag inte ett dugg på det du påstår. och jag hade definitivt haft mina tvivel på en veterinär och uppfödare som påstår detta.

angående kattnamn så tycker jag Smilla är enormt vackert
  • vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 21:52:03 följande:
    Tvivla på, det gör inte mig så mkt..Sa att raskatter har större risk att utveckla allergi med blötmat, främst innekatter.Det är vanligare att en raskatt är innekatt.Det har jag ftt berättat för mig av fler än en veterinär och två uppfödare.Men visst, ska fråga dig nästa gång när det gäller katters hälsa
    jag finns tillgänglig ganska ofta! du är så välkommen så!

fast jag måste fråga, för jag kan ju inte då jag inte har en raskatt (iom att det skiljer sååå mycket mellan ras- och huskatt), om en raskatt får tag i en mus kan den då också bli allergisk? för senast jag kollade så var inte mus torrfoder. och gäller detta även BARF?
  • vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 22:30:57 följande:
    Vill tillägga att en innekatt som vuxit upp inomhus, utan att jaga eller leva i naturen är självfallet känsligare än utekatter.Förstår inte den dumme det liksom?
    du kan kalla mig hur dum som helst, det bekommer mig inte. jag har tagit upp detta på ett forum som är fullt med uppfödare av flera olika raser och de reagerar på samma vis som jag.

om du tycker jag bråkar med dig, så vet du inte vad bråk är. ta inte upp något i ett diskussionsforum om du inte vill diskutera.
  • vackrastarflow
    NicoÄngla skrev 2008-05-08 22:39:49 följande:
    Vill inte lägga mig i eran diskution eller så men... Jag tror inte mna ska lite alltid på vad vetrinärer såger om mat för jag har hört att man absolut inte skall ge sin katt bara torrfoder för då kan dom få problem med njurarna...
    du är så välkommen till att diskutera så, det är därför jag skriver på forum iaf.

veterinärer får extremt lite näringslära i sin utbildning. det mest positiva med blötfoder är att katten får i sig en massa vatten. katten är ett ökendjur och har därför inte den törst som behövs för att den ska tillgodose sig själv med det vatten som behövs.

jag hade inte velat ge min katt endast torrfoder. jag kör på en kombination som verkar bra.
  • vackrastarflow

nä det är OT här, och det ursäktar jag för TS, man blir bara så inne i det

• vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 22:49:13 följande:
    Hänvisar till tidigar inlägg, har blivit rekomenderad det.av flera veterinärer och torrfoder från bra leverantörer är fullgott.Uppfödare rekomenderar samma sak.Men alla får väl gör som del vill??Väljer ni att tro att blötmat är bra för en innekatt så varsågoda.Eller gör så, fråga er vetetrinär nästa gång om en innekatt inte är känligare än vad utekatter är.Tänker inte sitta här och tjfas med er när ni inte ens är villiga att ta till er det man skriver.
    jag tar mig till saker när det finns en anledning till det. som sagt, veterinärer har väldigt lite näringslära och är dessutom sponsrade av Hills och RC. Någon som minns påsen man fick första besöket? Inte är det veterinären som betalar den...
  • vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 22:57:21 följande:
    Och uppfödarna tjänar miljarder på att låta sin kunder få katter som dör tidigt eller hur????De vill ju inte sina katters bästa iaf....Vi lägger ner detta.!
    jag kan ge dig fem uppfödare här och nu som håller med mig.

javisst, det är alltid bekvämt att lägga ner när det inte går som man vill.
  • vackrastarflow
    Carmen80 skrev 2008-05-08 23:07:14 följande:
    Verkligen mogen du är=)Har annat att göra än disktera med dig vilket foder du ger din katt, mig kvittar det.Det går visst som jag vill, du överskattar din betydelse lilla vän =)
    jamen varför fortsätter du då? ingen som tvingar dig.

när det handlar om mogenhet hade jag inte yttrat mig i ditt fall. om vi nu ska gå ner på den nivån. lilla vän.
Svar på tråden kattnamn