• Hanna o Dennis

Rabarber

Hej!
    Jag skulle vilja ha lite förslag vad jag kan göra med alla mina rabarber jag har i trädgården.

Vad kan man göra mer än paj o kräm??

Tack på förhand!

/Hanna

• Svar på tråden Rabarber
  • April123

min pappa gjorde en god rabarber efterrätt i helgen..med skivade rabarber som man lägger i ugnen med ingerfära o nåt mer...sen smular man citronkakor över o grädde till...det var gott iaf =) men kan inte riktigt receptet...tror han sökte på rabarber på google...lycka till =)

• Maria40

Lånar tråden lite, har också mycket rabarber.

Går det att frysa rabarber?

• Noda

Ja, jag brukar skala och skära i bitar och frysa in i påsar. Gör sedan paj, kräm eller saft av dem. Rabarber- och citronsaft är smaskens

• getingmidja
    Noda skrev 2008-05-08 14:36:31 följande:
    Ja, jag brukar skala och skära i bitar och frysa in i påsar. Gör sedan paj, kräm eller saft av dem. Rabarber- och citronsaft är smaskens
    Det funkar jättebra.
    Gjorde så förra året, och tog upp en påse av det i våras.
    När rabarbern tinade var den alldeles svampig, men när jag hade gjort paj var det ingen som kunnat tro att rabarbern inte var färsk.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Maria40
    Noda skrev 2008-05-08 14:36:31 följande:
    Råa som de är, bara skala, skära och frysa?
  • Nattviolen

Kallrörd rabarberdricka

3 kg rabarber skuren i 2-3 cm bitar
    4 st skivade citroner
    vatten
    1 påse vinsyra

Lägg rabarbern i en hink tillsammans med citronerna. Häll på vatten så det täcker, rör i vinsyran.

Låt stå svalt i 3 dagar.

Sila av saften

Rör därefter i 1 kg socker per liter silad saft.
    OBS! Med denna ´socker mängd blir drickan väldigt söt. Jag tar ca hälften, då jag tycker den är godare så.

blandas sedan med vatten till önskad styrka
    Håller några dagar i kylskåp, men går utmärkt att frysa i plastflaskor.

• Noda
    Maria40 skrev 2008-05-08 14:41:43 följande:
    Råa som de är, bara skala, skära och frysa?
    Japp råa, jätteenkelt.

Nattviolen - ska testa det receptet, låter enkelt och gott!
  • Alvinbus

Vi brukar göra en jättegod chutney som passar bra till grillat. Det är bla rödlök, socker, chili, ingefära och curry i den. Och så rabarber så klart. Om någon är intresserad så kan jag skriva in receptet senare när jag kommer hem.

• Hanna o Dennis

Ja gör gärna det... för det blir ju en hel del grillat på sommaren =)

Tack så mkt för att tips! =) Ska frysa ner lite rabarber jag me.. det har jag aldrig gjort...

Alvinbus skrev 2008-05-08 14:53:52 följande:
    Vi brukar göra en jättegod chutney som passar bra till grillat. Det är bla rödlök, socker, chili, ingefära och curry i den. Och så rabarber så klart. Om någon är intresserad så kan jag skriva in receptet senare när jag kommer hem.
  • Mitt Hjärta i magen

När ska man ta upp första rabarben och kan man äta dom??

• Alvinbus

Rabarberchutney

500 g rabarber
    2 röda lökar
    1,5 msk 12% ättika
    0,25-0,5 dl vatten
    5 dl socker
    1 tsk ingefära
    2 msk curry
    2 tsk salt
    1 hackad röd chilifrukt

Skär rabarbern i bitar och hacka löken. Koka ihop rabarber, lök, ättika, vatten och socker i ca 10 minuter. Tillsätt resten och koka ihop 30-40 minuter på svag värme.

Den kan lätt bränna om man kokar den för länge så överskrid inte koktiden. Häll sedan upp på glasburk. Går att förvara i kylskåp nästan hur länge som helst.

Supergott till grillat, gärna med en klick creme fraiche till också .

Lycka till!

• Hanna o Dennis

Jag har redan tagit upp några och gjort en rabarber-smulpaj... Dem är som godast nu =)

Mitt Hjärta i magen skrev 2008-05-09 23:16:30 följande:

När ska man ta upp första rabarben och kan man äta dom??
  • Plutten2

Rabarberchutneyn låter jättegod. Ska prova att göra en sats när jag har fått tillräckligt med rabarber.

Svar på tråden Rabarber