Rabarber
Hej!
Jag skulle vilja ha lite förslag vad jag kan göra med alla mina rabarber jag har i trädgården.
Vad kan man göra mer än paj o kräm??
Tack på förhand!
/Hanna
Hej!
Jag skulle vilja ha lite förslag vad jag kan göra med alla mina rabarber jag har i trädgården.
Vad kan man göra mer än paj o kräm??
Tack på förhand!
/Hanna
min pappa gjorde en god rabarber efterrätt i helgen..med skivade rabarber som man lägger i ugnen med ingerfära o nåt mer...sen smular man citronkakor över o grädde till...det var gott iaf =) men kan inte riktigt receptet...tror han sökte på rabarber på google...lycka till =)
Rabarbermuffins/sockerkaka
Rabarbermousse
Maräng
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=616401
Lånar tråden lite, har också mycket rabarber.
Går det att frysa rabarber?
Ja, jag brukar skala och skära i bitar och frysa in i påsar. Gör sedan paj, kräm eller saft av dem. Rabarber- och citronsaft är smaskens
Kallrörd rabarberdricka
3 kg rabarber skuren i 2-3 cm bitar
4 st skivade citroner
vatten
1 påse vinsyra
Lägg rabarbern i en hink tillsammans med citronerna. Häll på vatten så det täcker, rör i vinsyran.
Låt stå svalt i 3 dagar.
Sila av saften
Rör därefter i 1 kg socker per liter silad saft.
OBS! Med denna ´socker mängd blir drickan väldigt söt. Jag tar ca hälften, då jag tycker den är godare så.
blandas sedan med vatten till önskad styrka
Håller några dagar i kylskåp, men går utmärkt att frysa i plastflaskor.
Vi brukar göra en jättegod chutney som passar bra till grillat. Det är bla rödlök, socker, chili, ingefära och curry i den. Och så rabarber så klart. Om någon är intresserad så kan jag skriva in receptet senare när jag kommer hem.
Ja gör gärna det... för det blir ju en hel del grillat på sommaren =)
Tack så mkt för att tips! =) Ska frysa ner lite rabarber jag me.. det har jag aldrig gjort...
När ska man ta upp första rabarben och kan man äta dom??
Rabarberchutney
500 g rabarber
2 röda lökar
1,5 msk 12% ättika
0,25-0,5 dl vatten
5 dl socker
1 tsk ingefära
2 msk curry
2 tsk salt
1 hackad röd chilifrukt
Skär rabarbern i bitar och hacka löken. Koka ihop rabarber, lök, ättika, vatten och socker i ca 10 minuter. Tillsätt resten och koka ihop 30-40 minuter på svag värme.
Den kan lätt bränna om man kokar den för länge så överskrid inte koktiden. Häll sedan upp på glasburk. Går att förvara i kylskåp nästan hur länge som helst.
Supergott till grillat, gärna med en klick creme fraiche till också .
Lycka till!
Jag har redan tagit upp några och gjort en rabarber-smulpaj... Dem är som godast nu =)
Mitt Hjärta i magen skrev 2008-05-09 23:16:30 följande:
Rabarberchutneyn låter jättegod. Ska prova att göra en sats när jag har fått tillräckligt med rabarber.