• justme2

pollenallergi.. vad ska man ta för medicin?

Hej!
    Jag undrar vad tar ni som e gravdia för medicin mot pollenallergi? Kan ju knappt vara ute, d bara kliar o rinner i näsan o ögonen. Har läst på massa olika mediciner, nässpray men d står bara att dom inte vet om d ger skador på fostret. Då vågar jag inte ta dom, så just nu använder jag bara ögondroppar. Men d hjälper ju inte

• Svar på tråden pollenallergi.. vad ska man ta för medicin?
  • gotjej74

Man får ta Clarityn och Loratadin (är ju samma sak) i samrådan med MVC-läkaren.

Fast- helst inte i början av graviditeten.

• Niccisen

Jag ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att jag fick äta Kestine och Cetirizin

BF 5/6-08
  • HNA

det är bara tabletter Tavegyl som gäller. nässprey Rhinocort, budesonid. lycka till. kram

• HNA
    Svar på #1
    clarityn och loratadin får man inte ta. åt själv men fick byta till Tavegyl. har du kollat på www.fass.se
    kolla också på bipacksedel
  • Alexi

Jag fick byta från clarityn till cetizerin. Enligt min allergiläkare så finns det inga kända risker med clarityn heller men problemet är att de inte funnits tillräckligt länge för att ok-klassas. Så cetizerin har något bättre "betyg" än clarityn.

• justme2

så här står d ju på www.fass.se när man säker på tex Cetirizin,Kestine, Begränsad erfarenhet av användning under graviditet. Rådfråga din läkare eller farmaceut innan du tar något läkemedel.

Om du är gravid rekommenderas inte intag av Clarityn/Clarityn-S.

Lomudal, kan man ta o d e d jag har till mina ögon.

alltså finns d ju ingen av dom tabletterna jag vågar ta, eller är jag bara överbeskyddande. Skulle bara bli så nojjig om jag tog någon tablett som inte läkarna vet om d skadar fostret. Jag är ju bara i vecka 5-6 så o då ska man vara försiktig me mediciner. Tack för alla svar. Kram

• HNA
    Svar på #7
    jo, det finns. den enda som rekomenderas är de lite äldre medicin som innehåller klemastin som tex Tavegyl. man blir lite trött av dom men det är det enda som man kan ta under grav.... på bipacksedel står det : inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats,,
  • Madtz

Man ska inte ta kestine, inga antihistaminer vad jag har förstått.
    Mitt tips är att gå in på fass.se eller ringa läkare.
    Dubbelkolla med bipacksedel.
    Jag är jätte nördig med allt sånt, man vill ju inte skada knodden.

• Imox

jag äter cetri´zin har gjort hela grav..
    läkaren sa att det är hel ok
    skulle inte överleva annars..
    nässpray finns det levostin som man får ta iaf (jag har den o e helt ofarlig)
    sen har ja även ett kortison spray som jag måste vara försiktig med, för det e jätte osäkert me den, emn ibland måste jag för att kunna andas..
    så kortison sprayer ska man vara försiktig med..

ögondropparna e helt ofarliga vid graviditet!!!!!!

• HNA
    Svar på #9
    alla medicin mot allergi är antihistaminer...i princip....när man får kontakt med ämne man är allergisk mot börjar kroppen utlösa för mycke histamin, då får vi allergisk reaktion. därför behöver vi just antihistaminer. för att hindra kroppen utlösa för mycke histamin.....och Tavegyl är ok för gravida. den är receptbelagd..
  • gotjej74

Jag har pratat mycket med min MVC-läkare om detta. Och han säger att det har kommit nya rön ang Clarityn- att det är ok senare i graviditeten. Däremot har man upptäckt att tavegyl kan göra barnet slött. Livostin har påvisat ge fosterskador hos råttor- så det fick jag inte använda. PRATA MED EN LÄKARE! En läkare som är insatt i allergi och graviditet!

• lemon77

www.janusinfo.se/imcms/servlet/StartDoc

På den här länken finns mycket info om vilken medicin man kan ta och inte ta när man är gravid. Min läkare rekommenderade att titta där i stället för i fass. Fass grundar sig enligt henne bara på läkemedelsföretagens egna tester och det är därför det ofta står nåt i stil med "begränsad erfarenhet under graviditet", för vem kan med gott samvete göra tester på gravida... På länken ovan har man tagit hänsyn även till registrerad användning, erfarenhet etc. och skapat statistik utifrån det.

Min läkare sa att jag kunde ta Loratadin och Clarityn. När jag bad om Tavegyl, som BM rekommenderade, sa hon att man blir alldeles för trött av dem. Jag fick även livostine nässpray och ögondroppar, som enligt henne var helt ofarliga.

Nu är jag iofs i vecka 32, så enligt samma läkare behövde jag inte vara lika försiktig längre, eftersom bebisen ju redan är klar och bara ska växa till sig.

Men jag förstår verkligen din oro. Även om min läkare försäkrade att det gick bra, så försöker jag begränsa intaget till ett absolut minimum, och det känns verkligen inte bra att svälja de där tabletterna.

Lycka till!

• Hannajo

Till mig skrev läkaren ut Tavegyl, lomudal nässprey och livostin ögondroppar, livostin var ok som ögondroppar eftersom det rör sig om så små mängder.

Man blir trött av Tavegyl, men jag tar dem innan jag går och lägger mig, då gör det inte så mycket om man blir trött

Svar på tråden pollenallergi.. vad ska man ta för medicin?