www.janusinfo.se/imcms/servlet/StartDoc
På den här länken finns mycket info om vilken medicin man kan ta och inte ta när man är gravid. Min läkare rekommenderade att titta där i stället för i fass. Fass grundar sig enligt henne bara på läkemedelsföretagens egna tester och det är därför det ofta står nåt i stil med "begränsad erfarenhet under graviditet", för vem kan med gott samvete göra tester på gravida... På länken ovan har man tagit hänsyn även till registrerad användning, erfarenhet etc. och skapat statistik utifrån det.
Min läkare sa att jag kunde ta Loratadin och Clarityn. När jag bad om Tavegyl, som BM rekommenderade, sa hon att man blir alldeles för trött av dem. Jag fick även livostine nässpray och ögondroppar, som enligt henne var helt ofarliga.
Nu är jag iofs i vecka 32, så enligt samma läkare behövde jag inte vara lika försiktig längre, eftersom bebisen ju redan är klar och bara ska växa till sig.
Men jag förstår verkligen din oro. Även om min läkare försäkrade att det gick bra, så försöker jag begränsa intaget till ett absolut minimum, och det känns verkligen inte bra att svälja de där tabletterna.
Lycka till!