• bebis ja tack

Frågor om att adoptera SN-barn

Vi har precis fått medgivande (hurra hurra) och ska snart skicka papper till våra organisationer. Vi är öppna för vissa SN men vill innan vi beslutar oss för vilka ta reda på lite mer. Har förstått att det är väldigt stor skillnad mellan hur de olika länderna bedömer barnens skador och att vissa SN-barn fått sina diagnoser för att bli tillgängliga för adoption över huvud taget.

Så mina frågor är till er som tagit emot ett SN-barn.

Vilken diagnos hade ditt barn eller hur formulerades hans/hennes särskilda behov?
    Vilket land adopterade du från?
    Hur fungerade det när ni kom hem, dvs vilka extra behov, insatser eller kanske operationer fick barnet?
    Har du något råd till mig, vad ska jag tänka på när det gäller att adoptera SN-barn?

tack på förhand!

• Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn
  • Manchester

Hmm, mitt inlägg (nr 57) ser inte alls ut som jag trott att det skulle göra. Förlåt om det blev lite förvirrande. Det allra mesta är inte siterat och det lilla som är citat kommer från två olika källor. Som det ser ut skulle nästa hela inlägget kunna vara skrivet av Cerdrica och så är alltså inte fallet.

• Cerdrica

Fru hemlig skrev 2008-05-19 18:11:28 följande:

Mamma till viktor och Cedrika det jag säger är att jag som så många andra drömmer om ett så friskt barn som möjligt och jag säger att jag inte tror att jag klarar av det AKTIVA VALET att välja att adoptera ett barn med hanidkapp. Om jag inte gör det ser jag det som att det blir mer som en graviditet jag kan hoppas att barnet är friskt är det inte det fixar jag så klart det! Jag är rädd att jag ska känna att varför tog jag frivilligt på mig att ta hand om ett barn med ex vis autism. Men som jag skrivit i flera inlägg visas sig barnet sedan ha en sjukdom eller ett handikapp kommer jag att fixa det så klart. De flesta föräldrar bio- som adoptiv tror jag blir ledsna om de upptäcker att deras barn har ett handikapp eller ngn alvarlig sjukdom. Sen klarar man det så klart ändå. Men jag kan inte förstå hur man kan tycka det är fel att inte välja att adoptera ett barn med ett diagnostiserat sn. Alla gör sina egna val. Jag köper inte heller logiken i att det oftast heter att det ska vara en egoistisk handling att adoptera men detta gäller ofta inte i diskussioner vad gäller barn med kända sn. Sen reagerar jag alltid lite på det här med att många säger att fatta beslut om sn har med mognad att göra. Det tycker jag låter lite som att om man inte fattar det beslutet så är man inte mogen. För oss var det tvärt om vi ville ha barn så snabbt och trodde så gott och mycket om oss själva att vi var beredda på en massa sn. Rätt länge faktiskt. Sedan tycker jag att vi mognade när vi insåg att vi faktiskt inte riktigt ville göra ett aktivt val att välja ett svårt sjukt eller handikappat barn bara för att vi ville ha barn snabbt. Vi tänkte igenom beslutet bättre och såg på oss själva med nyktra ögon och inte som de supermänniskor vi trodde/inbillade oss att vi var
    Nej, men jag tycker ju detta är ok. Det är konstiga jämförelser och "bortförklaringar" (det är synd om barnet redan för att det är adopterat, tänk då att komma till Sverige, se asiatisk ut OCH ha klumpfot...)jag skriver om. Och ja, det är kanske fel att använda ordet mogna. Men för många är det ett beslut som mognar, eller kanske snarast växer fram. Och jag tycker inte det är fel, inte heller tror jag att de som sent bestämmer sig för sn blir sämre föräldrar till barnen än de som bestämt sig från början.

Jag tycker inte att alla måste adotpera sn-barn, jag tycker det är helt ok att stå för att man inte vill. Men jag tycker det rimmar illa med att klaga över väntetiderna och sucka över att det finns så få barn som behöver föräldrar. För det är inte sant. Dessutom hoppas jag att Kina (och förhoppningsvis andra länder) gör allvar av ryktena om att korrigerade handikapp som åtgärdade hjärtfel, opererad LKG och dyl inte längre kommer räknas som sn utan att dessa barn kommer få föräldrar den vanliga vägen. Detta är ju inte något som man "inte klarar av", tycker jag. Och jag tror verkligen att detta är framtiden inom adoptionsvärlden då fler och fler av de "friska" (gillar inte uttrycket, vår son är helt frisk trots LKG!) barnen får inhemska föräldrar.
  • Fru hemlig

OK då förstår jag. Men jag tror att det som du tolkar som bortförklaringar tolkar jag som att det vill jag undvika i mitt föräldraskap. Som jag ser det är det det aktiva valet som är det svåra. Jag håller med dig om att det vore bra om de saker du nämner inte går som sn då slipper man det aktiva valet.

Sen kan jag som du vet tänka mig LKG, i alla fall opererat, men blivande pappan vill inte börja föräldraskapet med en "massa" operationer. Sen läste han ngn stans att det kan vara ett symptom som kan vara orsakat av ngt syndrom som kan innebära utvecklingsstörning... Ja vad ska man göra man kan inte övertala ngn till ngt så viktigt om det käns fel.

Sen håller jag med dig ang frisk, jag försker skilja på sjukdom och handikapp och ev andra saker.

Sen förstår jag inte att astma som exempel kan gå som sn, det är inget jag skulle bry mig om det minsta. Väldigt många svenksfödda barn utvecklar astma förr eller senare i livet. Vietnammamma skrev ngt om ett födelsemärke, om det går som sn idag blir jag mkt förvånad/upprörd. Kankse hamnar vi med ett sn barn en dag när vi fått reda på mer vad som går som sn. Jag skulle verkligen uppskatta om organisationerna kunde ta fram ngn form av skriftligt material detta.

• Cerdrica

Fru hemlig skrev 2008-05-19 19:33:08 följande:

OK då förstår jag. Men jag tror att det som du tolkar som bortförklaringar tolkar jag som att det vill jag undvika i mitt föräldraskap. Som jag ser det är det det aktiva valet som är det svåra. Jag håller med dig om att det vore bra om de saker du nämner inte går som sn då slipper man det aktiva valet. Sen kan jag som du vet tänka mig LKG, i alla fall opererat, men blivande pappan vill inte börja föräldraskapet med en "massa" operationer. Sen läste han ngn stans att det kan vara ett symptom som kan vara orsakat av ngt syndrom som kan innebära utvecklingsstörning... Ja vad ska man göra man kan inte övertala ngn till ngt så viktigt om det käns fel. Sen håller jag med dig ang frisk, jag försker skilja på sjukdom och handikapp och ev andra saker. Sen förstår jag inte att astma som exempel kan gå som sn, det är inget jag skulle bry mig om det minsta. Väldigt många svenksfödda barn utvecklar astma förr eller senare i livet. Vietnammamma skrev ngt om ett födelsemärke, om det går som sn idag blir jag mkt förvånad/upprörd. Kankse hamnar vi med ett sn barn en dag när vi fått reda på mer vad som går som sn. Jag skulle verkligen uppskatta om organisationerna kunde ta fram ngn form av skriftligt material detta.
    Jag tror faktiskt att AC har en skrift på gång om den inte redan är ute. De har nyligen haft en liten infodag om detta i Sthlm där bla en familj med som adopterat ett barn med dysmeli berättade.

Födelsemärken är nog inte sn idag, om det inte är så att de måste opereras. Lika så är ju sällan ålder sn nu, om barnet inte hunnit bli uppåt 6 år eller mer. Däremot astma kan ju vara dödligt om man inte har rätt mediciner tillgängliga.

Hoppas andra här också förstår vad jag menar med mina inlägg ovan.
  • Fru hemlig

Vad bra att det är en skrift på gång. Jag hoppas att de berättar om vad som räknas som sn i den!

Astma är dödligt om man inte får rätt mediciner och kan trots detta förkorta livet. Så det kanske är rimligt att det är ett sn men jag tycker att det är så vanligt och att det finns så bra mediciner här. Däremot kanske barnen är i mkt dåligt skick när man får dom om de inte har fått rätt medicinering.

• Cerdrica

Det finns nog bara exempel på sn i skriften då det skiftar från land till land och fall till fall. Just nu har FFIA en omgång barn från Kina de inte lyckats hitta föräldrar till (pga åldern antar jag då de yngsta barnen är 4 år), kika på deras infosida, där finns ett par olika sn representerade.

Är det inte så att små barn ofta har förkylningsastma? Har inte riktigt koll men vår gudson fick andas i mask varenda kväll när han var kring året, kunde knappt andas när han skulle sova utan att ha gjort det. Nu är han fem och har inga besvär men det kanske inte hade varit så om han inte fått hjälp som liten? Har faktiskt ingen koll på just astma men skulle inte tveka att adoptera ett barn med astma. Inte heller epilepsi då man kan leva ett normalt liv med medicinering. Faktum är att massor av sn, tex VSD (hjärtfel som åtgärdas med enkel operation eller helt enkelt växer ihop av sig själv) är så enkelt åtgärdade här i Sverige så att det inte är klokt men kan betyda döden i barnets ursprungsland där en operation kanske kostar tio årslöner.

• Fru hemlig

Jag ska kolla deras hemsida. Förkylningsastma kan små barn få, även vuxna tror jag. Har en kompis vars lilla barn fick det och hon behöver inte medicineras längre. De flesta som har astam måste ta mediciner hela livet. Däribland olika former av kortison som kan leda till bla benskörhet. De flesta märker inte av sin astma så mkt men vissa lider väldigt mkt hela livet. Jag har en vän som har mkt svår astma och hennes vardag påverkas jämt av det. Parfymer, husdjur, cigarettrök, nötter i ett rum är bara några av de saker som kan få henne att må dåligt i flera dagar.

• Angla
    mammatillvictor skrev 2008-05-19 18:12:41 följande:
    [citat]Ja oavsätt val så brukar jag maximera mina chanser för att få det så bra som möjligt. Så kommer jag även göra för mitt barn. Jag RYSER när jag läser detta....
    [/citat]

Jaha, vad bra då!

Fru hemlig skrev 2008-05-19 18:17:42 följande:
    [citat]
    Varför det???
    Kanske för att hon inte gillar mig. För att det är lågt till tak i adoptionsforumet.
  • Angla
    mammatillvictor skrev 2008-05-19 17:37:58 följande:
    Man får ju verkligen hoppas att de som verkligen inte vill ha SN får barn som lever upp till föräldrarnas förväntningar på perfekta barn....
    Jag tror inte någon förväntar sig perfekta barn. Min erfarenhet är att barn brukar vara perfekta i sina föräldrars ögon.
  • mammatillvictor
    Angla skrev 2008-05-19 21:40:46 följande:
    Kanske för att hon inte gillar mig. För att det är lågt till tak i adoptionsforumet.
    Jag hade reagerat på det ovan lika mycket oavsett vem som skrivit det, sedan får du tolka det precis hur du vill!
Svar på tråden Frågor om att adoptera SN-barn