• yuzz

Varför rakar judinnor håret?

Har hört att ortodoxa judinnor rakar håret för att sedan använda peruk! Varför gör man det och vad är syftet?

• Svar på tråden Varför rakar judinnor håret?
  • yuzz

melike

Ja det va det jag mena jag med vad är syftet? Heller behålla håret och dölja med slöja. Måste även vara jobbigt att raka håret hela tiden så inte maken ska få se det.

Mandelbaum

Vet du vad det är i judendomen som gör håret så speciellt för att inte få visas? Som i islam är det ju för att det anses vara sensuellt och attraherande som melike skrev.

• yuzz

tecken

Ok tack för tipset ska kolla upp den.

• mandelbaum

det är samma som inom Islam så vitt jag vet.

• yuzz

mandelbaum

Ok, ska forska vidare om det Tycker det är jätte intressant, speciellt det där med peruken.

• danitra
    Melike skrev 2008-05-10 23:27:50 följande:
    ok det låter konstigt att raka av sitt egna hår för att männen inte ska se de och sen använda peruk!! anledningen i islam varför man täcker hår är för att det anses vara sexigt och attraherande. så att raka av sitt hår o sen ha peruk? då kan man lika bra ha kvar sitt hår! tycker jag
    RAkat hår och polo då?
  • danitra
    yuzz skrev 2008-05-11 00:09:59 följande:
    haha ja du danitra kanske det.
    Jag tycker det är skitsnyggt iaf!
  • yuzz

Asså inte jag, behåller helst min slöja

• elims

yuzz

det är verkligen långt ifrån alla judiska (religiösa) kvinnor som rakar sitt hår. De allra flesta gör det INTE.

En ytterst liten minoritet gör det pga av praktiska skäl, men som sagt, de flesta behåller sitt vanliga hår under sin huvudbonad (finns olika varianter beroende på tradition: hatt, sjal, peruk...)

Svar på tråden Varför rakar judinnor håret?