Varför rakar judinnor håret?
Har hört att ortodoxa judinnor rakar håret för att sedan använda peruk! Varför gör man det och vad är syftet?
Har hört att ortodoxa judinnor rakar håret för att sedan använda peruk! Varför gör man det och vad är syftet?
Är detta något religiöst, dvs. något man kan finna i texterna(källorna) eller något som bara är tradition?
sen vill jag också säga ang det mandelbaum skrev om bad förr i tiden i inlägg nr1 att det inte riktigt stämmer så som hon beksriver det. Judiska kvinnor har i alla tider och generationer badat i ett rituellt bad, sk Mikvah, varje månad efter avslutad menstruation. Så även idag. Att judiska kvinnor förr skulle ha rakat håret pga av hygienskäl i samband med mivkahbad stämmer inte, av judiska källor framgår det tvärtom på flera ställen att kvinnorna hade långt hår under sina sjalar/huvudbonader.
Lättnad
Det står inte i några källor att en judisk kvinna måste raka sitt hår, däremot står det att en gift judinna ska täcka håret i offentliga sammanhang.
Det finns en ytterst liten minoritet ultraortodoxa judiska kvinnor som formodligen rakar sitt hår av enbart praktiska skäl (= de vill inte riskera att någon del av håret synliggörs)
yuzz
ska kanske tillägga att de fåtalet kvinnor som rakar håret förmodligen inte bär peruk utan knyter en sjal runt huvudet.
De som har som tradition att bära peruk som huvudbonad har ofta kvar sitt vanliga hår under eftersom man spänner fast peruken i det.
Anses det då som synd för en gift judisk kvinna att inte täcka sig i offentliga sammanhang?
Man talar inte så mycket om synd i judendomen, det är mer ett kristet begrepp. Att täcka håret är ett påbud likt många andra i bibeln och de övriga judiska skrifterna.
och man tror inte i judendomen att man kommer till helvetet eller nåt sånt bara för att man inte har följt ett speciellt påbud, tex visat håret. Det funkar inte så i judendomen.
Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor elims!
Lättnad
ingen orsak, det gjorde jag gärna!
Till någon av judinnorna
Om jag förstår det rätt så innebär påbud i Judendomen, som med att täcka håret tex att om man inte följer det så finns det inga konsekvenser av ens brist på handlande?
Om det är så, tycker jag det påminner lite om den kristna teologin där Jesus offrat sig för människors synder och som de bara försöker göra sitt bästa så får det inga negatvia konsekvenser för de troende? Var är 'moroten' i den judiska tron som kan motsvara det?
Annat.
Det var någon som föreslog att en muslimsk kvinna med rakat hår kanske kan 'täcka sig' med polotröja och så är det klart. Nej det räcker inte, för innebörden av khimar (huvudbonaden) är att den ska täcka huvudet, förutom öron, hals, nacke och barm.
kimble
just att täcka håret hör inte till ett av de påbud som står föreskriven i bibeln om man ska vara petig, utan det står i andra judiska källor. Och det är ibland lite skillnad på "bibliska påbud" och övriga påbud. Judendomen är en HANDLINGENS religion förvisso, det räcker så att säga inte "bara" med att tro, men Gud straffar en inte för sina synders skull om man gjort någonting fel på samma sätt som jag tror man tänker i kristendomen. Det var det jag väldigt kortfattat försökte få fram ovan. Den som inte har handlat eller har handlat fel kan enligt judendomen gottgöra det genom att uppriktigt ångra sig. Gud förlåter alla som är villig att ta det steget. Det är väl moroten, antar jag.
Elims
Ok, vad är skillnaden - i grova drag - mellan påbuden som du kallar 'bibliska påbud' och övriga påbud? Är det skillnad i konsekvensen av dem också?
Vad skulle då kunna hända med den som INTE väljer att uppriktigt ångra sig? För om jag förstår rätt så finns inget Helvete i judisk tro? Vad händer med dessa personer framöver?
(Lite OT men är för nyfiken för att låta bli att fråga).
Angående det förslaget om att muslimska kvinnor skulle raka håret och då behöver de inte täcka det är inte tillåtet i islam heller efter rakning av håret är haram (förbjudet) enligt islam. Och profeten gjorde det tydligt att det är endast ansiktet och händerna som får synas, resten skall täckas.
eftersom*
Jag behåller mitt hår :D
ok tack för svaren elims.