• LinaT

Vad är en långpanna?!

Jag ska baka på f.m. och tänkte göra en kaka i långpanna; det är vad som står i receptet. Men varje gång jag stöter på detta ord ("långpanna") blir jag osäker. Vad är det egentligen? För mig är en långpanna en ugnslångpanna, men i regel tar jag en lite mindre ugnssäkerform för att vara säker på att smeten räcker och kakan inte blir för tunn. Hur gör ni? Vad ÄR en "långpanna" i kakrecept??

• Svar på tråden Vad är en långpanna?!
  • Krabbolina

ugnspanna är den jag kallar braspanna. Den djupa plåten eller hur jag ska förklara mej!

• lövet2

Det är den formen som hör till ugnen. Tyvärr så är det ofta för stora långpannor i nyare ugnar, och då funkar inte recepten. När vi bytte spis, så passade inte några recept alls för mig ...

• LinaT

Då tänker vi i alla fall lika, långpanna är ugnslångpanna (den djupare pålten). Kanske är det som "lövet2" säger, att nyare spisar har för stora långpannor. Dumt, men det skulle förklara!

• miababia

den djupa plåten som hör till ugnen. Bakade faktiskt en kaka igår som skulle vara i en långpanna men valde en annan mindre form, hade jag valt långpannan så hade kakan blivit platt som en pannkaka

• MalinI

Jag har den stora formen och brukar utöka receptet med en halva ungefär. Det brukar oftast bli bra.

Mamma till Lucas, Nelly, Cim & BF28/8
Svar på tråden Vad är en långpanna?!