• siggie

Att prata om sig själv i tredje person.....!

...."Ska mamma hjälpa dig?" "Kom till mamma"........osv osv! Varför egentligen pratar så många mammor (och pappor är minst lika bra på att tala om sig själv i tredje person med sina små...) om sig själv i tredje person när de är tillsammans med ett litet barn? För det är ju bara med riktigt små barn detta görs, även jag gjorde det med mitt första barn, nu känns det bara konstigt.....nu pratar jag om mig själv i jagform, som jag gör när jag tilltalar alla andra medmänniskor.

Hur gör ni? Blir det mycket "mamma ska hjälpa dig" istället för "jag ska hjälpa dig"?? Detta är jag jättenyfiken på.....

Vad är era tankar kring detta fenomen??

• Svar på tråden Att prata om sig själv i tredje person.....!
  • siggie
    Luddan skrev 2008-05-13 15:56:02 följande:
    Läste att han Jesper Juul sa att det är ett svenskt fenomen. Dessutom att alltid prata i frågor till sitt barn. Inte konstigt att de blir förvirrade. De tror ju att de får välja när man hela tiden frågar dom saker. "Ska vi gå till dagis nu?" "Ska mamma hjälpa dig?" :)
    Ja! Precis! Varför ställa frågor som inte är frågor? Självklart blir de förvirrade! Samtidigt är det ju lätt att hamna där själv......detta har jag inte tänkt på förräns nu! Kul att bli upplyst!
    MeNoLike skrev 2008-05-13 15:54:34 följande:
    För att barnen ska lära sig att man är mamma åt dem kanske!??!?!?!
    Men det vet de nog, om inte så finns där ju andra i barnets omgivning som gör dem uppmärksamma på det, pappan tex.....
Svar på tråden Att prata om sig själv i tredje person.....!