Fast det beror på barnets ålder. Många studier visar att barn under ett år (ungefär) har mycket fokus på att koppla ord och namn till objekt och människor. Att då endast använda ett ord, ett namn för respektive objekt resp människa, underlättar i både att förstå ordet/namnet, att objekt och människor har namn, och kopplingen däremellan. Speciellt användningen av pronomen är mycket svåra för spädbarn att förstå och kan göra det svårare i ordinlärningen. Det tar ju ett antal "lyssningar" innan de förstår ordet och till vad det är kopplat, och ett betydligt större antal innan de börjar kunna tala ordet. Även att exempelvis kalla nallen för "Nalle" eller dess namn t ex nu går Nalle och sover, nu sitter Nalle, osv istället för att säga Nu går han/hon och sover osv. underlättar i språkinlärningen, det finns det rätt mycket forskning om.
Så det är ingen slump att många pratar om sig själva i tredje person. Det gör det lättare för barnet helt enkelt.
Snart sommar skrev 2008-05-13 18:34:41 följande:
Jag gör det inte. Jag pratar om mig själv i jag-form och jag håller inte på att ställa en massa onödiga frågor.Maken gör det och det gör mig irriterad. Jag tror inte alls det är nödvändigt, lillan har ju kopplat att jag är mamma, om inte annat .Jag har ingen bra idé om varför man gör det. Tror inte det försvårar för barnen att lära sig språket om man pratar i jag-form, tvärtom. Ju fler nyanser man använder, desto mer lär dom sig uppbyggnaden. Är min tanke.