Inlägg från: Babymama |Visa alla inlägg
  • Babymama

Att prata om sig själv i tredje person.....!

När jag läste till svenskalärare så var det en kurs i barns språkutveckling där litteraturen sa att barn har lättare att lära sig tala om föräldern talar "bebis-språk", alltså med mjukare röst, lite enklare grammatik o.s.v. Som några skrivit ovanför så inkluderar ju detta att använda ett och samma pronomen, att konsekvent säga "mamma/mammas" istället för "jag", "min", använda sitt tilltalsnamn osv. Detta underlättar alltså barnets språkinlärning. Dessutom är det ju något som faller sig naturligt för de flesta, man anstränger sig inte för att tala så med ett litet barn, utan det bara blir så. Naturen är fiffig :)

• Babymama
    Cluttentutt skrev 2015-06-02 23:49:00 följande:

Ja det är ju lite lustigt egentligen att vi har det där inbyggt i oss utan att oftast ens vara medvetna om det. "Kom till mamma" är tydligare att förstå eftersom det inte är kopplat till "jag". Små barn har nämligen inget "jag", det utvecklas först senare. 

-Jag är jag och du är du. -Nä det är du som är du och jag som är jag. -Är du jag? Nej du är inte jag och jag är inte du. Jag är jag för mig och du är du för mig, men du är jag för dig och jag är du för dig.

Ja, ni förstår att det kan bli rörigt för ett litet barn om man talar om "jag" först och sedan skall lära barnet att även barnet är/har ett "jag".

Ni kan läsa om små barns utveckling; jaget, detet och överjaget om ni vill veta mer.

Spännande! Min dotter är två år nu och talar väldigt bra tycker jag, men har fortfarande ibland problem att förstå vad jag menar om jag säger "jag" istället för "mamma". Jag minns själv att jag hade svårt att förstå abstrakta begrepp när jag var liten. Jag trodde att ABBA var hon den blonda (Agneta) och kunde inte förstå att allihop i gruppen "hette" ABBA! Haha!
Svar på tråden Att prata om sig själv i tredje person.....!