• Anonym (rädd)

Äggledarinflammation, ni som har haft det...

Jag har sedan snart en månad tillbaka haft ont i korsryggen (det strålar även ner i låren), ömmande och hugg över äggstockarna, även molande värk och det strålar ner mot låren från äggstockarna också. Värst har iaf ryggen varit, jag har haft fruktansvärt ont vissa dagar medan andra har varit mer hanterbara.

Nu har jag surfat runt lite och insett att symtomen stämmer in på äggledarinflammation... det är bara febern som saknas men som jag förstod det var det inte nödvändigt med feber heller? Jag har kontaktat sjukvården men inte kommit fram pga strejken, och då tänkt att jag säkert kan härda ut ändå, så illa kan det inte var. Men nu blev jag orolig...

Ni som haft äggledarinflammation, vad hade ni för symtom? När är det läge att söka akut? Eller bör man gå genom vårdcenral om smärtorna trots allt är uthärdliga?

• Svar på tråden Äggledarinflammation, ni som har haft det...
  • Anonym

Tycker du ska åka in på gynakuten NU... Strunta i att ringa, åk bara dit!!!

Jag har haft äggledarinflammtion och blev inlagd på sjukhus med intravenöst pencillin.. jag höll även på att bli steril

Vill inte skrämma dig, men det är mycket bättre att kolla upp underlivsproblem en gån för mycket... eftersom jag tänker på sterilitet...

Lycka till och skriv gärna vad läkaren sa!

• Anonym (rädd)

Tycker du verkligen det, när jag inte har döont? Det har visserligen ömmat och gjort ont konstant i flera veckor men hanterbart, ungefär som mensvärk. Just smärtan över äggstockarna kommer och går men ryggen är ett helvete. Det känns lite som så, att har jag kunnat gå i en månad så här så klarar jag väl en dag till...

Hur var dina symtom, och hur upptäcktes det att du hade äggladerainflammation?

• Anonym

Ring gynmottagningen direkt imorgon bitti om du inte har döont...

• Anonym

Anonym (rädd) skrev 2008-05-13 17:41:50 följande:

Tycker du verkligen det, när jag inte har döont? Det har visserligen ömmat och gjort ont konstant i flera veckor men hanterbart, ungefär som mensvärk. Just smärtan över äggstockarna kommer och går men ryggen är ett helvete. Det känns lite som så, att har jag kunnat gå i en månad så här så klarar jag väl en dag till... Hur var dina symtom, och hur upptäcktes det att du hade äggladerainflammation?
    Jag är anonym 1... jag hade inte feber, men som en kraftigare mensvärk som strålade ut i ryggen samt smärta över båda äggstockarna.. När jag hade haft ont ca 1 vecka ringde jag akutmottagningen (en lördagkväll) och blev ombedd att komma in. Läkaren gjorde ett vaginalt ultraljud samt tog en massa blodprover..

Jag blev inlagd samma kväll med dropp och blev kvar i 8 dagar...
  • Sagofe

Jag har haft äggledarinflammation. Det kan säkert vara olika för alla, men på mig gjorde det så ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen. 1000 gånger värre än att föda barn.
    På mig upptäcktes det genom titthålsoperation.

Men kolla upp. Till mig sa det efteråt att det inte var säkert att jag skulle kunna blir gravid på naturlig väg. Nu har det lyckligtvis inte varit så, har haft ovanligt lätt för att bli gravid istället.
    Och är det inte äggledarinflammation så kan det ju vara något annat som är bra om det upptäcks i tid.

• Anonym (rädd)

anonym 1: Det låter otäckt likt mina symtom, jag känner också smärtan över båda äggstockarna, och ryggen som sagt, det är en historia för sig själv. Jag har misstänkt urinvägsinfektion tidigare (men har inte ont när jag kissar...), men har inte fått något utslag på stickorna. Har du blivit bra sen?

Jag ringer kvinnokliniken imorgon och hoppas de tar mina symtom på allvar...

Fler får gärna svara...

• Anonym (rädd)

någon som haft äggledarinflammation och kan berätta hur det kändes?

• Anonym

Jag har haft äggledarinfl. Gick också o hade ont en vecka ca men rätt en dag smällde det till rejält o jag fick så ont så jag låg ihoparullad i sängen o bara grät/skrek av smärta. Värsta jag varit med om. Trodde först det var blindtarmen (smärta i magen, bak i ryggen o kraftigt illamående) så jag åkte till akuten men därifrån kom jag snabbt till kvinnokliniken. Så gå inte för länge hörre du...bättre att kolla en gång för mycket. Jag fick veta att jag hade 50% chans att bli gravid pga äggledarinflammationen men tack o lov blev jag gravid redan efter 5 månaders försök....hade kanske gått riktigt illa om jag inte åkt in.

• koje

Jag har haft äggledar inflammation 3 gånger. Hade inte feber bara sanslöst ont i magen. De trodde först blindtarmen men när de gjorde titthål så såg de att det var äggledarna. Minns inte om ja hade smärta bak i ryggen men jag kunde inte gå rak så ont i magen hade jag. Fick pencilin o order om att vila o hålla mej varm hela tiden max vara uppe 3 gånger om dagen i en vecka ungefär. Sista gången ja hade det så sa de att ja hade 50 % chans att bli gravid. Jag har fått 5 barn allt som allt.Har varit gravid 8 gånger i mitt liv. 2 gånger före första gången o 6 gånger efter. hade inflammationen en gång före första grav sen 2 gånger efter den grav sen har jag varit förskonad från sånt

• Anonym (B-V?)

Undrar om äggledarinflammation kan ha något sammanband med baktriell vaginos? Jag har haft det förut (b-v) och fått medicin mot det, men det e ju inget farligt på något sätt, men nu har det kommit tillbaks och ger sig inte med receptfria läkemedel, och jag har haft ungefär samma smärtor som beskrivs här tidigare i tråden.
    Någon som vet?

Svar på tråden Äggledarinflammation, ni som har haft det...