• Anonym (rädd)

Äggledarinflammation, ni som har haft det...

Jag har sedan snart en månad tillbaka haft ont i korsryggen (det strålar även ner i låren), ömmande och hugg över äggstockarna, även molande värk och det strålar ner mot låren från äggstockarna också. Värst har iaf ryggen varit, jag har haft fruktansvärt ont vissa dagar medan andra har varit mer hanterbara.

Nu har jag surfat runt lite och insett att symtomen stämmer in på äggledarinflammation... det är bara febern som saknas men som jag förstod det var det inte nödvändigt med feber heller? Jag har kontaktat sjukvården men inte kommit fram pga strejken, och då tänkt att jag säkert kan härda ut ändå, så illa kan det inte var. Men nu blev jag orolig...

Ni som haft äggledarinflammation, vad hade ni för symtom? När är det läge att söka akut? Eller bör man gå genom vårdcenral om smärtorna trots allt är uthärdliga?

• Svar på tråden Äggledarinflammation, ni som har haft det...
  • Anonym (B-V?)

Nu får vi väl *puffa* lite här då!

• Anonym (EH)

Jag har haft äggledarinflammtion så många gånger att jag tappat räkningen. Lägg även till otaliga livmoders- och äggstocksinflammationer samt cystor och myomer så har du min sjukdomshistoria :( Mitt enda råd är att hellre koll upp detta en gpng för mycket än en gång för lite. Symtomen kan variera från gång till gång. Ibland har smärtan vart koncentrerad till ryggen ibland enbart som mensvärk, Oftast hög feber men inte alla ggr osv. Jag har även haft otaliga urinvägsinfektioner, men speciellt en gång får mig att relatera till din beskrivning. Jag hade inte kännt av att det sved när jag kissade eller några av de "vanliga" symptomen, däremot smärtan i nedre delen av ryggen och strålning ut i benen var nästan outhärdig och eskalerade från en dag till en annan. Tillslut stod jag på allafyra i sängen och gungade fram och tillbaka med en varm riskudde på ryggslutet, dock utan effekt. När jag kom in på sjukhuset konstaterades en infektion som antagligen börjat i urinvägarna utan att jag märkt det som sedan spridit sig till äggledare, livmoder och njurar. No need to say att jag blev kvar ett tag på sjukhuset med intravenöst antibiotika mm. Jag berättar inte det här som skrämselpropaganda utan enbart för att jag vill påpeka att man inte kan vara nog försiktig när det gäller allt som har med de nedre regionerna att göra.
    Ta det säkra före det osäkra! Kontakta gynläk, vad är det värsta som kan hända?? De säger att du är frisk!=)
    Sköt om dig!

• Anonym (rädd)

Det värsta de kan säga är att jag bör kontakta VC istället och få en REMISS till gyn... hur lång tid tar inte det då? Ska jag gå med ont i flera veckor till? Jag är mest en börda på jobbet nu eftersom det ingår tunga luft m.m. som jag får jätteont av.

Så här blir det varenda gång jag försöker söka vård för något, och anledningen till att jag drar ut på att ringa, för jag får alltid höra att jag ska avvakta...

Lite bitter nu ja, men jag har oooont och har utöver all denna smärta varit gråtmild och PMS:ig i drygt en månad. Något är ju fel.

• Octobers

Jag åkte in akut för på VC trodde dom att det var blindtarmen. Men efter att jag legat på akuten i 12 timmar föreslog jag igen (hade tjatat hela tiden om att jag borde undersökas på gyn för det kändes som att smärtan kom därifrån) att dom skulle skicka mig till KK. Där tog det max 5 sekunder för dom att konstatera livmoder och äggledarinflamation. Jag hade gått med det ganska länge men fick inte ligga kvar utan fick penicilin som jag tog hemma.

• Anonym (rädd)
    Octobers skrev 2008-05-14 08:32:52 följande:
    Jag åkte in akut för på VC trodde dom att det var blindtarmen. Men efter att jag legat på akuten i 12 timmar föreslog jag igen (hade tjatat hela tiden om att jag borde undersökas på gyn för det kändes som att smärtan kom därifrån) att dom skulle skicka mig till KK. Där tog det max 5 sekunder för dom att konstatera livmoder och äggledarinflamation. Jag hade gått med det ganska länge men fick inte ligga kvar utan fick penicilin som jag tog hemma.
    Jag känner likadant, smärtan sitter förutom i ryggen över äggstockarna, det känns ju tydligt, jag vet hur ju det känns vid mens och ägglossning... dessutom är det ju både på höger och vänster sida, inte över hela magen.

Nu fick jag som tur var en tid redan idag på VC, hoppas jag blir av med det här snart... Jag har testat för bakterier i urinen (urinvägsinfektion?) med såna stickor man köper på apoteket men de var negativa.

Hur gick det för dig, gick smärtan över snabbt efter du började ta penicillin?
  • Anonym

Men varför ringde du inte direkt till gyn istället för VC... VC har inga apparater för vaginala ultraljud, som kommer att behövas för att ge dig rätt diagnos??

Man behöver inga remisser idag!

• Anonym (EH)

Som sagt ovan, ring gyn direkt, de har jourtider sa man brukar fa komma samma dag.

• Snorkis

Hur gick det idag? Fick du någon diagnos?

• Octobers

Jag var på akuten en torsdag och var symptomfri på söndagen men sen framåt tisdag onsdag började det göra ont igen och det försvann inte förrän sista dagen på penicilin kuren, så i princip kan man säga att mer eller mindre ont hade jag 10 dagar efter diagnos.

• Anonym (jj)

Haft äggledarinflammation relaterat till Klamydia som jag fick veta att jag hade 2 år tillbaka och har tydligen haft äggledarinflammation som har lett till stopp i den ena äggledaren.
    Jag hade lite molvärk i korsryggen men visste inte att det var äggledareinflammation förren jag visste att jag hade klamydia.
    Så det behöver inte kännas alls.

Sök och få tabletter snarast.

Svar på tråden Äggledarinflammation, ni som har haft det...