Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Hjälp med trotsig 2 åring!!!

2-åringar brukar ha lite svårt för att hantera sitt humör, så när de blir arga så är det ordentligt. Låt henne vråla och stampa i golvet tills utbrottet går över bara. Sedan behöver hon säkert lite tröst, för det kan vara jobbigt och skrämmande med sådana utbrott för en liten tjej ...

• lövet2
    Mama85 skrev 2008-05-14 00:04:42 följande:
    ja, jag hör vad ni säger men det e så påfrästande att se och höra hennes utbrott avlösa varan typ varje kvart..och sen vilja få lite "pli" på henne för nu har hon även börja få utbrott när vi är ute och det e definitivt inte kul! Inga tips???
    Nej, det är en mänsklig rättighet att få bli arg/ledsen/glad eller vilken känsla det nu rör sig om. Visst kan en arg 2-åring leva om, men det måste h*n ju få göra! H*n har inte hunnit lära sig något annat sätt att visa sin ilska på än. Och man kan faktiskt inte förbjuda ett barn att visa känslor bara för att man är ute ...
  • lövet2

Det är en enorm skillnad mellan en 2-åring och en 3-åring i det där fallet, och skillnaden uppkommer någon gång under det året.
    En 2-åring kastar sig omkull och skriker för att han är arg (för att han inte får godis t ex). I det fallet tröstar jag. Någon gång på vägen mot 3 år börjar han kasta sig omkull och skrika för att få godiset. Den lilla skillnaden innebär att trotsåldern har börjat. Då undviker jag att ta med barnet på affären när det går. Ibland går det inte, och då står jag där med en unge som ligger på golvet och skriker. Då säger jag något i stil med "Nej, du får ändå inget godis. Men jag fortsätter att handla färdigt så länge, så kan du säga till när du har skrikit färdigt!". Det här funkar inget vidare på en stormarknad (*ryser*), men på en vanlig livsmedelsaffär kan jag göra så här utan att riskera att tappa bort barnet ...

Svar på tråden Hjälp med trotsig 2 åring!!!