• chiqita

    Snart änglamamma....

    Nu dröjer det inte många dagar.. sedan e jag änglamamma till vår första lilla dotter... I går fick vi veta att hon har ett kromosomfel som leder till hjärnfel och att organen kanske inte utvecklas som de ska... Chansen att hon skulle födas levande, om vi fullföljde graviditeten e bara 1-2%...

    Vi har alltså inget val.. e i vecka 14+2 typ och nu väntar en tung tid av sorg och bearbetning... Att jag tar mig igenom det, att vi tar oss vidare det tvivlar jag inte en sekund på. Men själva proceduren i sig skrämmer mig och alla valen att ta ställning till efteråt förvirrar mig...

    Borde vi se henne? Bör vi kanske lägga henne i en minneslund? Obduktion.. Det är så många frågor... Kanske borde vi tom köpa något till henne.. något personligt.. Eller blir det ännu jobbigare att personifiera henne så... Trots allt detta onda har hon ändå tillfört oss så mycket, så mycket kunskap...

    Min sambo säger att han gör som jag vill.. att han anpassar sig efter mina val.. samtidigt vill han själv, helst inte veta mer än vad man måste.. Detta är så svårt.. så tungt.. Och mitt i allt planerar vi för bröllop om dryga 5 veckor.. Och inget skulle kunna få mig att avstå, för jag måste ha något ljus att se fram emot i denna nu allt för mörka tunnel...


    (¯`°?.¸ ♥♥♥ Vår Tindra blir en ängel... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 22:42
    En liten uppdatering.. När vi väl var uppi det hela så kändes det som att det enda rätta var att se henne. Hon var så vacker och så fulländad, men ack så liten.. Var svårt att tänka sig att hon inte skulle kunnat överleva då inget syntes från utsidan, men läkarvetenskapen vet nog vad de talar om så jag betvivlar inte att det var som de sa.. Och ångrar i vilket fall inte en sekund att vi såg henne.. Tack alla ni som stöttat mig!!
  • Svar på tråden Snart änglamamma....
  • mammaNena

    stackare! Men hade jag varit i den sitsen så hade jag velat se henne. Många osm inte gör det ångrar sig efteråt och då är det ju försent. Hon är säkert underbart fin på alla sätt. Ta ett ordentligt farväl.
    Kram till er båda!

  • Takhiza

    Har själv en liten änglaflicka. Vi såg henne och jag ångrar det inte en sekund! Ångrar dock att jag inte vågade plocka upp henne i min famn, hon var ju så liten.. Vi hade köpt en liten nalle hon fick med sig som kremerades tillsammans med henne.

    Vi valde såkallat "anonymt omhändertagande" vilket menas med att de tar hand om kroppen, kremerar den och sedan läggs personen i minneslunden (den som är vi krematoriet) Ångrar SÅ att jag inte skaffade en "riktig" grav åt henne. Med sten och allt. De skulle varit lättare för mig att ha den att sköta om för jag saknade och SAKNAR henne så...

    Att personifiera henne, tja, hon är ju redan en liten person

    Beklagar!

  • Familj Amstaff

    usch o fy ja kramar om er så hårt ja kan o sänder styrkekramar i massor...

    följ ert hjärtas röst o ta ett ordentligt farväl me allt va d innebär, ni kan aldrig göra d igen om ni ångrar er om något..
    kanske lättare o bearbeta allt om ni sett o hållt er ängel o tagit kort osv..
    grav hade ja nog velat ha just för att kunna gå dit o tända ljus o sköta om som nån ovan skrev, men visst nu harj a inte varit i samma sits så ja vet inte men ja skulle nog gjort så,

    kramar om igen o beklagar sorgen..

  • humma

    åhhh, nej så hemskt....
    Jag är själv mamma till två fina döttrar som fyller min famn och två pojkar som som inte finns med oss.
    Vårt missfall fick jag i v16+, bara tre-fyra veckor före vårt bröllop.
    Åhhh, vad jag tappade sugen då.....
    Missfallet kom ganska hastigt och jag fick en pojke i korridoren på väg mot gyn, lilleman var jättefin, liten och jag höll honom i händerna. Vi ordnade inget eget omhändertagande men vet i vilken minneslund han ligger.

    Jag var kvar två dagar på KS och sedan fick jag försöka ta tag i lite praktiska detaljer kring bröllopet (byta klänning och transport).
    Jag fick en underbar dag på mitt bröllop, trots vår sorg och trots att en av min mans kompisar avslöjade på bröllopet att de väntade barn. (Det syntes på flickvännen eftersom hon var i den veckan jag skulle varit i, v 20.)
    Bröllopsresan blev en bröllopsresa men också en rekreationsresa för att bearbeta det som hänt. Det var bra för oss tror jag.

    Många kramar med mycket styrka till er, det kommer ni behöva.

    ****************************kram****************************

  • chiqita

    hmm... ja en ca 15 cm lång liten tjej.. jag vet inte helt.. att hålla i henne.. det känns så skrämmande... jag är så rädd för vad jag ska känna om jag ser henne... för om hon inte ens ser ut som en liten minimänniska.. alltså.. gahh... *frustrerad*

    Att köpa en liten nalle eller så... mm det låter så vackert... men en riktig grav.. till att börja med bor vi i Oslo för stunden och här kommer vi ju inte att bo hela livet.. så en grav känns mest konstigt.. samtidigt e det klart jag kommer att sakna... samtidigt känns det konstigt att sakna någon som man aldrig fick möjlighet att lära känna...

    åhh... jag vet varken ut eller in...


    (¯`°?.¸ ♥♥♥ Det blir en änglatjej istället... ♥♥♥ ¸.?°´¯)
  • mammaNena

    jag kan lova att hon ser ut som en människa. bara en väldigt liten en.
    men bara ett förslag. om ni kremerar henne, kan ni då inte få ta med henne till sverige, kanske där någon av era föräldrar bor, eller där ni möjligen har tänkt flytta senare, eller där någon annan familje medlem ligger begravd.

  • Familj Amstaff

    köp en fin snuttefilt eller nalle som hon kan ha me sig till änglahimlen..

  • Takhiza
    chiqita skrev 2008-05-14 11:08:55 följande:
    hmm... ja en ca 15 cm lång liten tjej.. jag vet inte helt.. att hålla i henne.. det känns så skrämmande... jag är så rädd för vad jag ska känna om jag ser henne... för om hon inte ens ser ut som en liten minimänniska.. alltså.. gahh... *frustrerad* Att köpa en liten nalle eller så... mm det låter så vackert... men en riktig grav.. till att börja med bor vi i Oslo för stunden och här kommer vi ju inte att bo hela livet.. så en grav känns mest konstigt.. samtidigt e det klart jag kommer att sakna... samtidigt känns det konstigt att sakna någon som man aldrig fick möjlighet att lära känna... åhh... jag vet varken ut eller in...
    Vi visste inte heller hur Saga skulle se ut då hon hade ett missbildat skallben. Så fort hon föddes tog BM med henne ut och efter att jag fått sova lite kom de in med henne i en liten korg och då hade de täckt över hela henne med en filt så jag kunde ta av den sakta i min egen takt medans BM satt inne hos oss. Jag bad henne göra så. Bad även henne förklara innan jag tittade vad jag skulle få se. Ingen visste ju på förhand hur de skulle se ut.

    Saga hade ett hål rakt ner i huvudet och man kunde se lillhjärnan. Hon var världens finaste prinsessa trots allt!
Svar på tråden Snart änglamamma....