Smaskig efterrätt?
Jag ska laga till en god middag imorgon, men jag vet inte vad jag ska göra till efterrätt?
Några bra förslag?
Jag ska laga till en god middag imorgon, men jag vet inte vad jag ska göra till efterrätt?
Några bra förslag?
Vad ska du ha till huvudrätt?
jättegoda bådatvå:
www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=166
www.konsum.se/konsum/jsp/Crosslink.jsp&f=showDish.jsp&dishId=60688434&searchId=1081324105462
Egen yoghurtglass blir färdig på ett kick! (från tv4 hemsida)
Ingredienser 4 port
500 g naturell yoghurt (tjock)
200 g hallon
1 1/2 dl florsocker
Tillagningstid:
Under 20 min
Gör så här:
Mixa alla ingredienser i en matberedare och ställ in den i frysen. Det tar ungefär 1,5 timme att frysa. Rör runt i glassen ett par gånger innan den har frusit till sig.
Ugnsäpplen är gott, med rom, russin och vaniljglass! Och ugnspäron med after eight som man låter smälta ovanpå! Eller bananer som man flamberar i lite cognac eller rom, med vaniljglass! Har man vanligtvis ingen sprit hemma kan man ju köpa miniflaskor från systemet....
Tärna frukt (äpplen, päron, apelsin, banan mfl.) och lägg i en form. Riv vit choklad över och gratinera i ugnen. Servera med glass. Sååååå gott!!!
Oj, tack för alla svar!!
Jag ska göra fläskfilé och potatisgratäng. Ev pasta.
Lite varma grönsaker...
Och så ett gott rödvin till.
Vill inte ha något som är så fruktigt och lätt. Hellre mustigt och kraftigt och gott.
Alltså hellre chokladpudding än fruktsallad...
Ngn som har ett bra recept på chokladpudding?
Lät ju gott...
Pannacotta är jättegott. Kolla på tasteline.se
Vit chokladpannacotta med hallon:
4 port
3 dl vispgrädde
100 g blockchoklad, vit
1,5 blad gelatin
50 g socker
Lägg gelatinet i blöt. Smält chokladen i grädden, under omrörning på svag värme. Tillsätt socker tills det smält.
Krama ur gelatinet och lägg i. Häll i lämpliga formar (brukar ta små vinglas) och låt stelna i kyl ca 3 timmar.
Mixa hallon och socker i kastrull och värm. Servera till.
Supergott, mycket snabblagat men fett. Fast nån gång ibland...
Pannacotta är supergott!! Och så enkelt.
här kommer ett recept på mjölkchokladmousse til 4 port. som jag hittade på Arla
3 päron
2 msk strösocker
1 msk smör
2 dl vispgrädde
100 g mjölkchoklad
2 äggulor
ev 1 msk konjak
Gör så här
Skala päronen och skär dem i klyftor. Strö över socker. Stek dem mjuka i smör i en stekpanna på svag värme. Låt päronen kallna och lägg dem i portionsskålar.
Vispa grädden hårt. Bryt chokladen i bitar och smält den i vattenbad eller i mikrovågsugnen så att den bara blir mjuk.
Rör sedan tills den smälter. Ljus choklad är extra värmekänslig.
Rör ihop äggulorna i en skål. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör först i lite av grädden och sedan resten. Smaksätt ev med konjak. Klicka moussen ovanpå päronen. Låt moussen stå någon timme i kylen före servering.
Eller creme brulée.... Nam! Men då måste man nästan ha en liten brännare för att det ska bli bra.
min favorit är panacotta!!!
Kladdkaka kanske?
Cheesecake kanske? Fanns flera olika recept på www.tasteline.com
Tack för alla idéer!!
Jag ska testa pannacotta.
Hoppas det är så gott som ni säger!
En till väldigt smarrig efterrätt är Gino...
Vet inga exakta mått, men man skivar frukt i en ungssäker form, och river vit choklad över frukten. Sen in i ugnen.... man kan servera som det är, eller med vaniljglass till.. otroligt gott
Cheesecake. Eller annars så funkar ju alltid vaniljglass med varm hjortronsylt!
YAM-YAM!!