• Zeo

Blir så trött på vissa ssk!!!

Ja ssk är viktiga och behövs men de är inte viktigare än någon annan.
    Läste precis en tråd där en ssk påstod att en obehörig lärare kan jobba som lärare men att en obehörig ssk inte kan jobba som ssk.
    De som skriver att ssk har sådant ansvar och är viktiga än alla andra.
    Jag hävdar bestämt att en uska kan göra ssk:s jobb. Inte lika bra men de kan.
    Jag har jobbat på avdelning med få ssk:or och det funkade fint. Det som behövs är en ssk:s delegering men den faktiska kunskapen kan likväl en uska ha. Så skulle sjukhusen vilja skulle de klara sig utan ssk. Jag säger inte att det skulle bli bra men det skulle gå.
    Jag vill bara säga att kom ner på jorden ssk:r ni är viktiga men inte livsviktiga.

• Svar på tråden Blir så trött på vissa ssk!!!
  • Juice84
    Jenny81 skrev 2008-05-23 15:27:18 följande:
    Tror du att en ssk sätter CVK?....
    nej det gör en läkare men om nu en usk kan sätta pvk så kan ju vi ssk sätta cvk
  • Juice84
    Maggis skrev 2008-05-23 15:28:33 följande:
    Förmodligen. Vi får ju skriva ut recept utan särskild förskrivningsrätt också.
    om usk skan sätta pvk så kan vi sätta cvk. jag har ju sätt hur man gör alltså kan jag
  • Maggis
    Juice84 skrev 2008-05-23 15:30:58 följande:
    nej det gör en läkare men om nu en usk kan sätta pvk så kan ju vi ssk sätta cvk
    Fast det är allt en viss skillnad på att punktera en perifer ven (vilket man ju gör vid vanlig provtagning också) och att öppna en central sådan. I övrigt kan jag bara konstatera att det i vissa länder inte ens ingår i en syrras ansvar att hantera CVK:er. Det gör läkare.

Så vi har befogenheter som en sköterska inte har i Nederländerna, exempelvis. Dessutom så finns det sjuksköterskor som numera får sätta piccline; vilket ju är en central kateter med perifer infart. Så. Allt handlar om nationella gränser för olika utbildningar, vilket ännu mer understryker min poäng att man kan även om man inte har en viss titel. Allt handlar om vad man får lära sig.
    //Maggis
  • Juice84
    Maggis skrev 2008-05-23 15:37:18 följande:
    Fast det är allt en viss skillnad på att punktera en perifer ven (vilket man ju gör vid vanlig provtagning också) och att öppna en central sådan. I övrigt kan jag bara konstatera att det i vissa länder inte ens ingår i en syrras ansvar att hantera CVK:er. Det gör läkare.Så vi har befogenheter som en sköterska inte har i Nederländerna, exempelvis. Dessutom så finns det sjuksköterskor som numera får sätta piccline; vilket ju är en central kateter med perifer infart. Så. Allt handlar om nationella gränser för olika utbildningar, vilket ännu mer understryker min poäng att man kan även om man inte har en viss titel. Allt handlar om vad man får lära sig.
    ja?

jag menade att eftersom vi har sett hur man sätter en cvk (eller jag har iallfall det) så borde ajg ju kunna sätta en själv, eftersom usk kan sätta pvk efter att ha sett hur man gör... *Ironi*
  • Maggis
    Juice84 skrev 2008-05-23 15:41:13 följande:
    ja? jag menade att eftersom vi har sett hur man sätter en cvk (eller jag har iallfall det) så borde ajg ju kunna sätta en själv, eftersom usk kan sätta pvk efter att ha sett hur man gör... *Ironi*
    Och jag skrev att det krävs träning men att vem som helst som får träna kan klara det. Missade du det? För jag måste säga att den "ironi"(?) du använder faller rätt platt till marken eftersom du ironiserar över något jag aldrig påstått.

Och du fattar uppenbarligen inte alls vart jag var på väg med det sista inlägget, nämligen att allt har med befogenheter och träning att göra. Inte med vilken titel man har. Ergo; en uska som får lära sig sätta pvk kan göra det lika bra som en syrra. Det sitter inte i titeln.
    //Maggis
  • Juice84
    Maggis skrev 2008-05-23 15:48:39 följande:
    Och jag skrev att det krävs träning men att vem som helst som får träna kan klara det. Missade du det? För jag måste säga att den "ironi"(?) du använder faller rätt platt till marken eftersom du ironiserar över något jag aldrig påstått.Och du fattar uppenbarligen inte alls vart jag var på väg med det sista inlägget, nämligen att allt har med befogenheter och träning att göra. Inte med vilken titel man har. Ergo; en uska som får lära sig sätta pvk kan göra det lika bra som en syrra. Det sitter inte i titeln.
    en usk får inte sätta pvk lika lite som en syrra inte får sätta cvk. hur mycket vi än kan göra det.
  • sydneygirl
    Juice84 skrev 2008-05-23 15:54:20 följande:
    en usk får inte sätta pvk lika lite som en syrra inte får sätta cvk. hur mycket vi än kan göra det.
    Mhm, det var precis det Maggis skrev. Heter "befogenheter".
  • Maggis
    Ja, jisses. Vem diskuterar du med? Dig själv? För inte sjutton är det med mig åtminstone.
    Nej, de får inte. Men med träning skulle de självklart kunna. Vilket är vad jag sagt hela tiden.
    //Maggis
  • Champagne
    På vår avdelning har vissa uskor delegering på att sätta pvk.  Men inte på att spola den , för NaCl räknas som läkemedel och det får dom inte administrera.
Svar på tråden Blir så trött på vissa ssk!!!