• svag

Barn får barn

Tycker att det mer handlar om psykisk ålder (mognad) än den fysiska åldern.

Att tro att man som 16-åring utan vare sig jobb eller utbildning bör sätta ett barn till världen är otroligt naivt.

Men som 17-åring med en planerad framtid och en sambo som drar det ekonomiska lasset. Och då man kanske går ut skolan under graviditeten och sedan passar på att plugga medans man är hemma med barn är väl ändå att räkna som ett klokt beslut.

Att en 40-åring planerar sitt första barn fast man arbetar 50-60 timmar/vecka båda två är väl kanske det också naivt. Hur ska man ha ork till både barn och barnbarn? Och hur ska man ha tid att passa in ett barn i sitt liv?

Kritiserar varken "gamla" eller "unga" föräldrar. Alla gör sina val. Det jag tycker är självklart är att man sätter Barnet främst! Ser till att ekonomi och liknande är ordnat först. Verkligen tänka över om man orkar/vill/kan ta hand om ett barn fullt ut.

• svag

Toodels: Tycker iofs inte att man behöver allt trams som bröllopp, hus, hund, bil och alla andra klychor. Men att ha egen bostad och ordnat ekonomi är självklart, men det handlar endast om att barnet ska ha det det måste. Men på vilket sätt är väl från person till person.

• svag

Toodels: Hehe, jadu, det är ju tur att alla är olika!

Tycker bara det är korkat att ställa "unga vs. gamla" hela tiden, är rätt less på den debatten! Har som sagt att göra med psykisk mognad, och självklart har de flesta en annan mognad vid 30 än vid 20. Och alla de yngre mammor som står där helt pantade och tar för givet att deras föräldrar ska försörja dom ger alla oss yngre föräldrar dåligt rykte.

Tycker debatten borde handla om korkade vs. smarta istället för unga vs. gamla

• svag

Nikki: Det finns verkligen bra förebilder från allas sida.

Det jag däremot har så svårt för är att människor tror att de har rätt att kritisera mig som mamma Endast för att jag är ung.

En tant ser två barn på bussen som gråter, båda barnen är i ungefär samma ålder (ca 1 år). Det ena barnet är mitt, det andra barnet är en ca 35-årig kvinna. Till henne säger tanten: "Jaha.. Det är inte alltid roligt att åka buss för de små.." Till mig säger tanten: "Hmm, hon kanske vill är hungrig? Kan ju kanske vara blöjan som behöver bytas?"

Just detta scenario är påhittat, men har råkat ut för liknande ca tusen ggr. Bara för att jag är ung förutsätter folk att jag inte kan ta hand om mitt eget barn.

• svag

Nyfiken gul skrev 2008-05-15 21:21:59 följande:

Sen ett motargument man alltid får höra o som även dykt upp här i tråden är att en ung mamma oftast kastar i ansiktet att vadå en 30-åring är väl inte bättre förälder.....ingen påstår något sådant heller varken här i tråden eller någon annan stans..men varför måste alternativet till ung och naiv 16-åring vara en "gammal hagga " på 29 år??vem har sagt att man måste vänta halva livet på att få föda barn? Det är det väl aldrig nån som påstått..men att man som ung tonåring i alla fall kan ha vettet att vänta tills dom åtminstone är 18 år fyllda - ska det vara så svårt? Man hinner mogna massor på dom 2-3 år det tar att bli myndig. o man hinner inse verkligheten under tiden... varför måste alltså motsatsen mot gravid 16-åring nödvändigtvis alltid vara en gammal mamma på 35? vad är det för fel att vänta NÅGOT år i alla fall?
    Nyfiken Gul: Vet inte om det var mitt inlägg du menade eller bara allmänt. Ville iaf förtydliga mitt inlägg. Det jag försökte få fram är att folk gärna anser sig berättigade att kritisera mig som ung förälder när det gäller i princip allt. Detta för att (antar jag) man anser att jag inte är kapabel till att ta hand om mitt eget barn. Jag som förälder skulle aldrig nånsin få för mig att gå fram till någon "på stan" och kommentera hur de tog hand om sitt barn! Även om jag inte skulle det så får man som ung förälder stå ut med otroligt mycket mer kritik av okända människor än den förälder som är lite äldre, och verkar ha "rätt" ålder för att ha barn. För det verkar som att man misstror oss yngre vad vi än gör ibland..
  • svag
    Suzisuze skrev 2008-05-18 19:37:52 följande:
    Jag tycker efter att ha sett den danska serien " Unga mördrar" att det är mycket sorgligt att unga människor som inte ens är myndiga skaffar barn , och sedan bekräftar serien deras omognad och tråkiga inställning till föräldraskapet.Det är svartsjuka ( omoget) , de hade typ noll koll på barnens kost, de rökte under graviditeten, var såklart outbildade eftersom de precis gått ut gymnasiet.Jag tycker inte att man behöver vara ödmjuk och smeka medhårs bara för att man är " medmänniska" som ska ha förståelse för alla olika typer av föräldraskap. Jag tycker det är märkligt att man ens längtar efter barn när man e 15 år, det e INTE rätt ordning i livets lilla gång. Man ska först gå ut förskolan , grundskolan, gymnasie, resa eller skafa sig ett EGET barnkkonto, jobba, träffa en eller två killar/tjejer, kunna mer än ABC och SEN skaffa barn, om man längtar efter barn.Och hade två killar i 16 års åldern tex velat adoptera en pojke hade de ju knappats setts som normala ( eftersom man utgår från heteronormativa värderingar som ung och att män inte vill ha barn tidigt, men tjejer ofta vill) Vad tycker Ni andra om det, UNGA homosexuella föräldrar?(ps- jag har inga negativa åsikter om sexuell läggning och föräldraskap, är positiv.) Men undrar just om varför " flickor o små pojkar leker mamma pappa barn före de ens skaffat sig ett jobb och hem.???
    Och det är precis det jag menar i tidigare inlägg.. Att dra alla över en kamm pga en tv-serie? Det är verkligen sorgligt att man anser sig ha rätt att hacka på oss som är yngre som faktiskt har det bra ordnat hemma "trots" att vi är unga bara för något man ser på tv?

Tror du att alla unga föräldrar är som de du ser på tv?

Skulle jag lika gärna kunna dra alla äldre föräldrar över en kam efter att ha sett the osbournes.

Ang. homosexuella som vill adoptera. Tror att det finns massvis av unga killar/tjejer som skulle kunna tänka sig att adoptera redan innan 18. Men eftersom det finns regler som förbjuder detta kanske det inte är allt för vanligt.

Tycker också att man ska vara myndig själv innan man skaffar/planerar barn. Annat är naivt.
Svar på tråden Barn får barn