• Nikki S

Barn får barn

Jag är själv en ung mamma på 17 år, ej planerat. Jag tycker också att det är kusligt med folk som planerar barn trots att de inte har det stabilt alls utan bara tror att allt kommer att lösa sig. Det är tufft, jag har haft turen och allt har gått bra för oss men det händer allt för ofta att unga blir ensamstående på bidrag. Det är jobbigt att inte ha fullföljt utbildningen och vara tvungen att studera samtidigt som man har barn. Jag tar studenten nästa vår och ska sedan läsa vidare i ett par år till för att få mig en bra utbildning.
    Jag tycker nog att man ska vänta egentligen, jag själv valde att behålla barnet. Nu i efterhand skulle jag kunna säga om jag hade lyckats förstå vad min omgivning försökte berätta så hade jag också väntat, men att planera ett barn tycker jag är otroligt dumt när man är ung. Kan självklart däremot förstå de som blir gravida och tar beslutet att behålla.

• Nikki S

Svag- där håller jag med dig=) Det finns bra förebilder på båda sidorna. Jag tycker inte om dubbelmoralen heller som många yngre föräldrar har som brukar kasta skit emot de äldre. Alla är olika, vissar klarar det utmärkt att vara ung medan andra inte gör det.

• Nikki S

Toodels- jo precis, det kan vara så olika. Finns bra unga föräldrar och dåliga äldre föräldrar, det är inte så att bara för att man är ung är man dum och gammal så är man klok. Men det är ofta unga ser på saker på ett annat sätt eftersom den psykiska mognaden inte är den samma, man har inte samma livserfarenhet men det måste inte betyda att man är en dålig mamma. =)

• Nikki S

Nikki- Jo precis. Det är nog svårt att förstå för vissa ibland att även fast man är ung så kan man vara en bra mamma med koll. Jag brukar ignorera sånna kommentarer och tar inte åt mig speciellt mycket eftersom jag själv vet hur det är egentligen.

• Nikki S

Toodels- =) Lite konstigt att det inte är så många som svarar på tråden eftersomd et annars brukar vara ett väldigt hett ämne.

• Nikki S

Jo antagligen, det är synd att det ska vara så trist med bra saker;)

• Nikki S

nyfiken gul- Det är inget fel alls i att vänta något år och jag tog också upp dubbelmoralen som många unga föräldrar har som klankar ner på äldre föräldra. Det finns bra föräldrar i alla åldrar.

• Nikki S

Jag säger precis som du och som jag har skrivit innan i trådan att om jag skulle gå tillbaka med den erfarenheten jag har nu bara 6 månader efter att min dotter kom så hade jag troligen gjort ett annorlunda val. Jag tycker helt klart att man kan vänta men det kan vara svårt att förstå det innan, krävs erfarenhet för att få den insikten. Det blir ju tyvär så att man ofta ställa unga föräldrar emot de som blir föräldrar i äldre dar emot varandra eftersom de visar två så olika saker. Alla "normal" gamla föräldrar mittemellan är ju tyvär inte lika intressanta eftersom de tillhör det normala.

• Nikki S

Nidorina- Jag håller med dig om att man borde ha bostad och jobb innan man väljer att skaffa barn. Det finns en del som fortfarande lever på sina föräldrar och tror att de ska försörja en och barnet.

• Nikki S

qti88- Jag tycker att man borde ha egen bostad innan man skaffar barn men jag säger inte att ni är sämre föräldrar för det, verkligen inte. Men det är stor skillnad på att bo själv och fortfarande bo hemma även fast man betalar för sig.

• Nikki S

MlieL- Jag kanske inte är den rätta att säga något eftersom jag själv är ung mamma på 17 år men jag tycker inte att man borde planera barn så tidigt!

Svar på tråden Barn får barn