• mama86

Barn får barn

Reglementet skrev 2008-07-08 10:51:06 följande:
    Ja, man räknas som vuxen när man är 18. Dock inte helt, föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga för en om man går i gymnasiet. Att bli vuxen är något som inte sker över en natt, det sker periodvis.Vad menar du nu? Jag har pratat om att planera att skaffa barn, det tycker jag är enbart dumt. Är det oplanerat, får man göra det bästa av situationen, oavsett om det är abort, adoptera bort det eller behålla.
    jag måste ha varit dum för vi planerade våran pojk.... vi gjorde det av kärlek och vi har hållt ihop i 6 år.. vi träffades när jag var 16. alla unga delar inte på sig.
  • mama86
    Reglementet skrev 2008-07-08 10:51:06 följande:
    Ja, man räknas som vuxen när man är 18. Dock inte helt, föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga för en om man går i gymnasiet. Att bli vuxen är något som inte sker över en natt, det sker periodvis.Vad menar du nu? Jag har pratat om att planera att skaffa barn, det tycker jag är enbart dumt. Är det oplanerat, får man göra det bästa av situationen, oavsett om det är abort, adoptera bort det eller behålla.
    kan däremot tycka att en del tjejer är naiva och skaffar barn med nåon det bara varit tillsammans en kort tid.. man måste vara 100% säker på att förhållandet ska hålla
  • mama86

Allt går fort skrev 2008-07-08 11:21:47 följande:

nu lägger jag mej i.Varför måste man vara det? Vad är det som förutsätter att det håller? Min moster o hennes ex träffades 97 fick barn 99 och 01 och skilde sej nu i maj. Så det höll inte trotts 2 år.MenMin mamma och pappa träffades 85 gifte sej 86 fick mej 89 och har nu varit gifta i ja du många år. så det finns inget som säger att man inte kan veta att det är rätt direkt.
    nu menar jag ju mer tjejer som tycker tremånader i ett förhållande räcker.. känner själv såna tjejer.
  • mama86
    Reglementet skrev 2008-07-08 11:26:27 följande:
    mamaJepp, det är jättemånga som är väldigt naiva, och det är just det som många tonåringar är. Jag har sett mängder här på familjeliv som skriver att de har funnit sin sanna kärlek, de har varit tillsammans en månad, de har ingen inkomst, de räknar med att få pengar från soc. De har ingen utbildning, ingen bostad. De har absolut inget som kan ge en trygg uppväxt åt ett barn, men de vill minsann ha barn, för de är så mogna, och har varit med om så mycket i sitt liv. De slänger gärna in att de är mycket mognare än andra i samma ålder. Jag känner för att slå dem med något hårt i huvudet.
    nu gick ju vi på soc i två år också men vi har fått kämpa för det vi har idag. vi hade lägenhet men var tvungen att lämna den pågrund av mögel men nu har vi äntligen fått ett nytt eget kontakt efter mycket kämpande.. vi har heller aldrig lämnat bort vårt barn mer än max 3 ggr för att roa oss under dessa tre år.
  • mama86
    NicoFina skrev 2008-07-08 11:34:51 följande:
    Men jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna ta hand om sig själv först innan man börjar ens att tänka på att skaffa barn.Om man tex lever på soc/bidrag vad har dom för rätt att skaffa en till människa som staten ska ta hand om (rent ekonomiskt).Och då spelar det ingen roll om du är 13 eller 40 år
    kanske kan tycka så men ibland tar livet en oväntad vändning som man aldrig trodde när man skaffade barn
  • mama86
    NicoFina skrev 2008-07-08 11:40:04 följande:
    Men då finns det något som heter att abort.Man kan inte förlita sig på att systemet ska ta hand om en!Om man inte vill bli gravid så skyddar man sig och ja en del säger att P-piller inte alltid fungerar men då finns det kondom.Och dagen efter piller + säkra perioder.Ja livet kan ta en vändning men då gör man allt för att ordna upp det innan man sätter ett barn till världen.Tjejer som skaffar barn på barn och lever på soc år ut och in *fy fan*
    folk verkar tro att man går på soc för att det är roligt.. det säger jag fy fan till.
    mitt barn har mått bra iallafall trots soc.. nu går jag inte på soc och jobbar och sliter för att det ska gå runt.
  • mama86
    NicoFina skrev 2008-07-08 12:09:25 följande:
    Då får man ju flytta!Om det inte finns några jobb där man bor så får man flytta eller omskola sig
    lätt att flytta oxå tycker du eller.. även det krävs pengar för att både få lägenhet och flytta
  • mama86
    LadyB skrev 2008-07-08 12:33:04 följande:
    alltså jag fattar inte vf jag bryr mig...jag e ju inte soc fall...men jag tycker ju inte att man ska tro att det e kul att gå på soc för det vet jag att det inte är...det finns ju dock de som inte vill jobba,de som är "professionella socfall" och de e ju bara lata...men som sagt att om man e socfall TILLS man får jobb så tycker jag att det e ok
    men oftast så är dom som utnyttjar soc inte bara yngre mammor.. utan många är ensamma killar eller missbrukare. dom flesta tjejer med barn och framförallt unga gör allt för aatt visa omgivningen att dom kan klara upp sitt liv. av mina vänner och tidigare vänner är det enbart ensamma killar som går på soc. tycker det är fel att påstå annat
  • mama86
    LadyB skrev 2008-07-08 13:12:22 följande:
    precis mamavem får betala det i sånna fall..jo soc...igen'lika bra o stanna på hemmaplan o föröka få jobb
    sen ofta om man flyttar dit det finns jobb så är bostads hyrorna högre ox.. jag som tex bor i gbg måste flytta härifrån när jag behöver större lägenhet för annars går 2/3 av min lön enbart till hyra
  • mama86
    theres90 skrev 2008-07-08 13:18:15 följande:
    Hej jo visst är de många unga spec minderåriga som är gravida, jag är 18 och gravid, men på infomötet om unga flräldrar & av va min bm säger så blev ja förvånad när hon sa att vi va de älsta unga, min kille är 19 och ja tycker att vi nästan är lite för unga heh
    min BM var helt knäpp.. hon pratade enbart om våran ålder.. nästan ingen info om förlossning eller sånt. våran ålder var det minsta problemet tyckte jag.
  • mama86
    LadyB skrev 2008-07-08 13:22:26 följande:
    Jag hade tur...jag fick en barnmorska som hade hatt flera unga mammor...o hon va helt underbar...men som sagt,jag hade tur
    min frågade om alkhol vanor.. och jag sa att jag dricker sällan eller aldrig.. röker inte heller.. men hon trode i princip att jag ljög eftersom unga tjejer dricker mycket. sen frågade hon anklagande min sambo om han missbrukade, för hon visste minsann att han bror gjorde det. hon hade träffat honom eftersom dom fick barn tre månader innan oss. vilken tystnadsplikt
  • mama86

men den BM vi har nu kändes hellt rätt efter bara första samtalet men sen ändras väl deras bild av en när man redan har ett barn

• mama86
    LadyB skrev 2008-07-09 20:24:34 följande:
    ser ni oss som barn som har barn??jag ser mig själv som en ungdom som har barn...eller underårig som har barn....vart går gränsen mellan barn och ungdom och vuxen??
    tror gränsetna är olika. jag själv hade en kort intensiv tonår... kände mig vuxen innan jag var 18 då jag redan hade flyttat hemifrån. medans många jag gick i skolan med var mitt uppe i tonåren när jag var gravid.
  • mama86
    LadyB skrev 2008-07-09 20:30:57 följande:
    personligen tycker jag att åldern sitter i huvudet...medans vissa stirrar sig blina och inte ser hur mogna många är...hur bra vi klarar av att försörja oss själva och barnet/barnen...o sen tycker jag att vissa "blir" vuxna fortare än andra...
    ja precis min pappa har kört med eget ansvar för mig sen jag var 16 så jag har livit vuxnare av det
  • mama86
    Lucky86 skrev 2008-07-10 14:00:53 följande:
    Usch, orkar inte med ännu en " vem e bäst mamma" tråd..
    vad gör du här då?
Svar på tråden Barn får barn