Barn får barn
Många unga tror ju att de kommer klara sig, att de är så vuxna. Saken är att de inte är det, det är lite dumt att planera barn innan man är helt vuxen.
Många unga tror ju att de kommer klara sig, att de är så vuxna. Saken är att de inte är det, det är lite dumt att planera barn innan man är helt vuxen.
Anledningen att man är gravid i nio månader är för att fostret ska växa till sig.
LadyB
Jag skiter fullständigt i att du har gått och skaffat dig en unge. Men du verkar ta åt dig väldigt mycket?
l
Du skriver inte till mig hoppas jag?
Kan du inte låta mig vara ifred istället?
Lustigt, eftersom ingen har skrivit att unga föräldrar är dumma i huvudet.
Nej, föräldern till ett tonårsbarn kan inte tvinga sitt barn till abort, eller att göra sig av med barnet alls. Det är olagligt. Kanske i något annat land, men inte i Sverige.
Tonåringar är inte vuxna, man tror gärna det när man är tonåring. Men herregud vad man misstar sig. När man blir äldre, så ser man det ganska klart. Man känner igen tonåringarna från hur man själv beteede sig. Det är ganska starka åsikter som gäller, svart eller vitt. Man tänker på sig själv i första hand. Vilket är helt okej, det är en del av att växa upp.
Lady
Jag pratar om tonåringar i allmänhet. Du verkar se den här diskussionen som ett påhopp mot dig? Är det ofta så, att du tar åt dig allt, vad folk säger?
LadyB
VARFÖR skulle jag vara avundsjuk på ett liv jag absolut inte vill ha?
Jag talar om tonåringar i allmänhet. Jag har varit tonåring.
Eh, nej, jag är inte ett dugg rädd att ni, vilka ni nu än är, skulle vara bättre förälder än vad jag kommer att bli. Varför skulle jag vara det?
Det är ett forum, och vem som helst får därför skriva här. Jag tycker det är helt fel att planera barn som ung, då man inte är helt vuxen. Det är en ålder man ska lära känna sig själv, och bli vuxen. Du menar att jag inte får ha den åsikten?
Jag har ingen som helst åsikt huruvida du är en bra eller dålig mamma.
Ja, man räknas som vuxen när man är 18. Dock inte helt, föräldrarna är fortfarande försörjningsskyldiga för en om man går i gymnasiet. Att bli vuxen är något som inte sker över en natt, det sker periodvis.
Vad menar du nu? Jag har pratat om att planera att skaffa barn, det tycker jag är enbart dumt. Är det oplanerat, får man göra det bästa av situationen, oavsett om det är abort, adoptera bort det eller behålla.
Lady
Nej, det skrev jag inte.
Det vet ju inte du, om någon annan gladeligen väljer att adoptera bort barnet eller inte.
mama
Jepp, det är jättemånga som är väldigt naiva, och det är just det som många tonåringar är. Jag har sett mängder här på familjeliv som skriver att de har funnit sin sanna kärlek, de har varit tillsammans en månad, de har ingen inkomst, de räknar med att få pengar från soc. De har ingen utbildning, ingen bostad. De har absolut inget som kan ge en trygg uppväxt åt ett barn, men de vill minsann ha barn, för de är så mogna, och har varit med om så mycket i sitt liv. De slänger gärna in att de är mycket mognare än andra i samma ålder.
Jag känner för att slå dem med något hårt i huvudet.
15 mammadagar i veckan? Hur lyckas man med det?
Lady
Men hur kan du få ut 15 mammadagar i veckan? Det finns bara 7 dagar i en vecka, hur kan du då få ut 15 dagar?