• Unbella

Barn får barn

Jag tycker att det är okej att skaffa barn om man känner sig mogen för det och vet att man klarar det.
    Sedan att man har flyttat hemifrån och klarar av ekonomiskt att ta hand om ett barn utan att tigga hos föräldrar eller socialen.

Annars bryr jag mig inte om man planerar barn hit och dit oavsett ålder bara man kan ta sitt ansvar.

Om vi tar en bekant som jag känner hon planerade barn men ahde godkänt i tre ämnen. Hur bra är det? man måste klara av att ta hand om sig själv innan man tar hand om någon annan.

För det här med fast jobb vet ja inte riktigt om jag tror på längre känner så många som blivit av med jobben även de har haft fast jobb a ingen större anledning...

• Unbella

Ja, allt går bara man vill... Och att BÅDA är villig på det hela. Kul att det gått så bra för er

Elvis Mamma skrev 2008-05-18 17:51:34 följande:

Jag är själv en ung förälder. Blev gravid i slutet av 9:an, då jag & min pojkvän precis hade flyttat ihop.Sonen är 2 år nu & allt har gått helt utmärkt. Vi är som vilken familj som helst Men skaffar man barn ung så ska man veta vad man ger sej in i, de är inte alltid en dans på rosorn men är man mogen å verkligen vill ha barn så växer man in i rollen & mognar otroligt.Men man ska veta att de kan vara svårt ekonomiskt & man får vara beredd på reaktioner & blickar från omgivningen. Å förhållandet förädras otroligt mycket så de gäller verkligen att kämpa & hålla ihop.Men ja vet att unga föräldrar absolut kan vara som vilka föräldrar som helst & allt kan gå utmärkt, bara man vet vad man verkligen ger sej in i.Våran son är planerad trots vår ålder men allt har gått problemfritt trots att de igentligen inte fanns någon som trodde på oss. Men nu har vi verkligen visat alla att vi är som vilken familj som helst Så tummen upp för unga föräldrar!! För jag vet att de går!!
  • Unbella

Nu har jag aldrig sett på unga mödrar i med att vi har inte femman. Men som du beskriver om hur mognaden på dem så låter det som den serien har tagit de "värsta unga mödrarna" de kunde hittat.

Vem säger att inte äldre mammor röker och liknande t.ex?
    Jag känner många unga mödrar och jag har inte sett en enda utav dem som har rökt och druckit alkohol osv men däremot äldre människor har jag sett gjort det.

Så tänk också att det är tv...

Suzisuze skrev 2008-05-18 19:37:52 följande:
    Jag tycker efter att ha sett den danska serien " Unga mördrar" att det är mycket sorgligt att unga människor som inte ens är myndiga skaffar barn , och sedan bekräftar serien deras omognad och tråkiga inställning till föräldraskapet.Det är svartsjuka ( omoget) , de hade typ noll koll på barnens kost, de rökte under graviditeten, var såklart outbildade eftersom de precis gått ut gymnasiet.Jag tycker inte att man behöver vara ödmjuk och smeka medhårs bara för att man är " medmänniska" som ska ha förståelse för alla olika typer av föräldraskap. Jag tycker det är märkligt att man ens längtar efter barn när man e 15 år, det e INTE rätt ordning i livets lilla gång. Man ska först gå ut förskolan , grundskolan, gymnasie, resa eller skafa sig ett EGET barnkkonto, jobba, träffa en eller två killar/tjejer, kunna mer än ABC och SEN skaffa barn, om man längtar efter barn.Och hade två killar i 16 års åldern tex velat adoptera en pojke hade de ju knappats setts som normala ( eftersom man utgår från heteronormativa värderingar som ung och att män inte vill ha barn tidigt, men tjejer ofta vill) Vad tycker Ni andra om det, UNGA homosexuella föräldrar?(ps- jag har inga negativa åsikter om sexuell läggning och föräldraskap, är positiv.) Men undrar just om varför " flickor o små pojkar leker mamma pappa barn före de ens skaffat sig ett jobb och hem.???
  • Unbella

Visst, du kanske tyckte det var kul och en upplevelse...

Men måste alla ha samma tycke för resor som du. De enda gångerna som jag skulle kunna tänka mig att åka och resa är på vintern då det är så kallt.
    Jag vantrivs att resa. Och varför ska man resa då? Jag har ingen nytta utav det då jag varken är språkintresserad eller utav kultur eller att festa...
    Eller nytta och nytta visst är det nyttigt men kanske mer för den personen som VERKLIGEN vill resa.
    Hinna resa kan man ändå alltid göra vare sig man har barn eller inte, bara man kan planera?

Toodels skrev 2008-05-19 14:41:29 följande:
    Klart att ni som inte rest säger att man inte behöver det, ni har ju ingen aning om vilken upplevelse det är om ni inte gjort det. DVS utan att resa med era föräldrar, uatn med vänner eller till och med själv. Förra året var jag utomlands fem gånger, var av två gånger åkte jag HELT själv, och jag kommer aldrig kunna säga i ord hur jävla roligt jag hade. Minnen för livet och efter att ha gjort detta så mognades man till en annan nivå. Jag tycker helt klart att man ska hinna resa INNAN man får barn, och jaa man kan resa med sitt barn, men det är inte i närheten som samma sak som att åka med vänner eller ensam.Varför har ni så brottom? Varför inte vänta med barn till ni är MINST 19-20? Hur länge hade ni varit tillsammans med er partner innan ni blev med barn?Jag tycker helt klart att man ska ha gått ut gymnasiet, tycker de nästan är ett måste. och sedan att man ska ha minst nått års arbetserfarenhet.
  • Unbella

Vad t.ex. menar du med att se annat?

Toodels skrev 2008-05-19 15:08:55 följande:
    Svar på #81hela inlägget kom inte med :/fortsättningen ..Det handlar om att komma till ett annat land och se saker, uppleva sånt som inte finns i sverige
  • Unbella

Bra sagt

hej att skrev 2008-05-20 10:14:51 följande:
    Den enda resa jag tycker är viktig är den INRE RESAN.Så länge man gjort en sån, så är det bra.Det finns så många tokstollar som sett varenda land, men glömt fläcken de står på.Börja där.
  • Unbella

Alla tror förmodligen att bara för man går gymnasiet har man inte ett jobb, men jag känner faktist färre personer som inte har jobb vid sidan av skolan än de som inte har jobb.

Tänkte bara säga det.

Sedan som Emelie91 sa:
    - Varför ska man inte få skaffa barn om man planerat under en tid och kommit fram till att man klarar det?

Visst kommer det bli kämpigare än den som har gått ut gymnasiet, men om man vill plugga så går allt bara man vill.
    Gymnasiet är frivilligt. Men man gör det hela svårare för sig.

Däremot tycker jag inte dem som planerar barn och satsar att gå på soc.

• Unbella
    Svar på #119
    När vet man att man är vuxen?

Finns förmodligen de som har det värre ställt än mig och planerar barn som är äldre än mig. Men inte verkar det vara någon som startar någon tråd om dem om vad man tycker om dem?
  • Unbella

Ja det är rätt roligt att många påstår det. Som det låter på många unga så menar de nästan att de "vuxna" och"gamla" är döda som förälder redan efter 25 års åldern.

Darla skrev 2008-07-10 14:10:41 följande:
    Bara jag får slippa höra att unga har mer energi än äldre föräldrar så bryr jag mig inte alls om i vilken ålder en människa föder barn. Är bara så less på det uttrycket, jag och alla jag känner har precis lika mycket energi som när vi var 18.
Svar på tråden Barn får barn