• V I L M A

PCO och Metformin?

Jag har nyligen fått veta av min gynekolog att jag har "tendens till PCO". Har haft väldigt glesa menstruationer (3-4 månaders mellanrum) och VUL visade på många äggblåsor. Alla hormonprover låg i normalintervallet, men balansen mellan FSH och LH var lätt störd. Har högre LH än FSH. Har i några månader ätit Primolut Nor, och nu vill min gyn att jag ska prova Metformin. Jag hade hoppats på Pergotime, men hon tyckte jag skulle testa Metformin först, och eventuellt senare lägga till Pergotime.
    Är det någon som har erfarenhet av Metformin? Kom era ägglossningar igång av det? Andra effekter? Jag är i stort sett normalviktig (ligger 3 kilo över BMI 25), så jag har lite att ta av. Går gärna ner något kilo. Är nyfiken på att höra era upplevelser!

• Svar på tråden PCO och Metformin?
  • Lindu

Jag har ätit metformin i ca sex veckor, första tre veckorna mådde jag konstant illa, men nu har kroppen vant sig. Fast jag har nog mycket sämre matlust än tidigare, har kanske gått ner 2½ kg. Jag äter pergo samtidigt, så jag hoppas att det ska komma en liten bebis snart!

• V I L M A
    FrökenFräken84 skrev 2008-05-20 20:10:39 följande:
    Men din läkare skrev nog ut metformin just därför att du har PCO. Metformin används ju som sagt som medicin vid PCO oxå och inte bara vid diabetes 
    Såklart
    Det jag inte fattar är hur Metformin fungerar på riktigt. Vill fatta hur blodsockret hänger ihop med ägglossning... Men det är väl bara att acceptera att det gör det.
  • guppi86

tror att de är nått ämne som triggar igång äl.. 

sedan att man går ner i vikt kanske gör att äl sätter fart av sig själv med..
  • Eldna

PCO kan påverka insulinnivåerna. Hmm... minns inte riktigt vad det var som jag hörde/läste om det där. Men det finns en koppling där insulinnivåernas instabilitet kan påverka äl (eller egentligen något särskilt hormon som påverkas till att inte produceras eller överproduceras, jag minns inte hur det var). Att äta metformin hjälper till att stabilisera insulinnivåerna som i sin tur då gör att inte detta hormon påverkas negativt. Att ha stabiliare insulinnivåer gör ju också att du får lättare att hantera det du stoppar i dig så man inte lägger på sig det som fett. Dessutom tror jag det påverkar mättnadskänslorna att ha en stabilt insulinnivå, iaf upplever jag det så. Jag är inte lika hungrig mellan målen och jag blir mätt fortare (men jag försöker lägga om hela matintaget per dag också så det spelar nog in en del också). Detta gör att du tappar i vikt och det i sin tur kan ju också få äl att komma igång om man är överviktig sedan innan.

Jag ska se om jag hittar den mer vetenskapliga faktan och visa på här. Jag kanske minns helt fel.

• TusseTvå

Hej!
    Åt först pergo, sen pergo och metformin. Snart ska jag bara äta metformin. Är PCO:are själv! fått två av tre försök.
    Kram

• Jag längtar

Jag fick metformin för 2 veckor sedan och ska idag gå upp till 3 tabletter om dagen! Har inte märkt några större biverkningar så det tycks funka.
    Hoppas nu oxå att det funkar så vi får en bebis!
    Ska ringa Gyn o fråga hur fortsättning blir, fick ju metforminen av en med.läkare.
    //JagLängtar

• Eldna

Titta, jag hittade ett svar i en annan tråd av LiselottPCO som kan en hel del om detta:

"När man har PCOS har man ofta hög insulinproduktion(insulinresistens). Insulinet pressar ned halten SHBG som bildas i levern och som binder teostreon. Insulinet gör även att äggstocken börjar producera för mycket testosteron."

• TornKach

hej!

har INTE ätit metformin, men därimot GI:ade jag den månaden jag vart gravid, och det har ungefär samma verkan som metformin, den stabiliserar blodsockret och därmed insulinnivåerna!

jag åt även pergotime..

men jag får för mig att det var GI som hjälpte mig på traven.
    Hade ätit 4 pergokurer innan och inte blivit gravid..
    ja, tro kan man ju alltid göra.

fick tyvärr mf, men har precis börjat med pergotime igen och ska även börja GI:a:) få se om det kanske tar sig på en gång nu då! jag hoppas verkligen!

• Jag längtar

Nu kanske jag ställer en mycket dum fråga.... men jag är rätt ny i "utredning o behandlings-världen".....
    Vad är PERGO???
    Vet att det är ett piller, men vad gör den, vad hjälper den till med???
    /JagLängtar

• TornKach

Jag längtar skrev 2008-05-26 17:23:16 följande:

Nu kanske jag ställer en mycket dum fråga.... men jag är rätt ny i "utredning o behandlings-världen".....Vad är PERGO???Vet att det är ett piller, men vad gör den, vad hjälper den till med???/JagLängtar
    den hjälper till att stimulera fram ägglossning hos kvinnor som sällan eller aldrig har ägglossning.
Svar på tråden PCO och Metformin?