• V I L M A

PCO och Metformin?

Jag har nyligen fått veta av min gynekolog att jag har "tendens till PCO". Har haft väldigt glesa menstruationer (3-4 månaders mellanrum) och VUL visade på många äggblåsor. Alla hormonprover låg i normalintervallet, men balansen mellan FSH och LH var lätt störd. Har högre LH än FSH. Har i några månader ätit Primolut Nor, och nu vill min gyn att jag ska prova Metformin. Jag hade hoppats på Pergotime, men hon tyckte jag skulle testa Metformin först, och eventuellt senare lägga till Pergotime.
    Är det någon som har erfarenhet av Metformin? Kom era ägglossningar igång av det? Andra effekter? Jag är i stort sett normalviktig (ligger 3 kilo över BMI 25), så jag har lite att ta av. Går gärna ner något kilo. Är nyfiken på att höra era upplevelser!

• Svar på tråden PCO och Metformin?
  • Eldna

Som TornKach säger så är det piller innehållande ägglossnignstimulerande hormoner. Hela namnet är Pergotime.

Jag längtar skrev 2008-05-26 17:23:16 följande:

Nu kanske jag ställer en mycket dum fråga.... men jag är rätt ny i "utredning o behandlings-världen".....Vad är PERGO???Vet att det är ett piller, men vad gör den, vad hjälper den till med???/JagLängtar
  • gossebarnetsmamma

Joo...sen går man väl ofta ner i vikt spontant av metformin. Jag var nästan lite underviktig när jag började och fick tänka på att lägga på smör så att mackan inte syntes under medan jag åt metformin...sen blev det barn och nu ett år efter så tänker jag att jag kanske ska äta upp min gamla burk metformin för att...komma tillbaks till utgångsvärdet...

• kalmarlängtar

hej.. har ätit metaformi i en vecka.. har då tagit en tablett en gång per dag.. har nu börjat med två en morgon å en kväll..
    men nu till min fråga, har ni blivit dåliga i magen av dessa?? tre gånger på en vecka har jag fått rusa till toan å fått bli sittande där ett tag.. börjar med att man får magknip, illamående å tillsist bubblar de å man måste rusa..
    hur länge har ni ifall ni fått dessa symtomer innan de slutade å ni blev bättre???

• gossebarnetsmamma
    kalmarlängtar skrev 2008-06-01 18:29:40 följande:
    hej.. har ätit metaformi i en vecka.. har då tagit en tablett en gång per dag.. har nu börjat med två en morgon å en kväll..men nu till min fråga, har ni blivit dåliga i magen av dessa?? tre gånger på en vecka har jag fått rusa till toan å fått bli sittande där ett tag.. börjar med att man får magknip, illamående å tillsist bubblar de å man måste rusa..hur länge har ni ifall ni fått dessa symtomer innan de slutade å ni blev bättre???
    Magbekymmer är väl vanligt med metformin...jag blev liksom lite lätt illamående hela tiden. Det höll i sig ganska länge, men efter några månader var det ganska bra.
  • kalmarlängtar
    gossebarnetsmamma skrev 2008-06-01 20:31:45 följande:
    Magbekymmer är väl vanligt med metformin...jag blev liksom lite lätt illamående hela tiden. Det höll i sig ganska länge, men efter några månader var det ganska bra.
    okej.. det som jag tycker är jobbigt är att de blir så på jobbet.. kan inte redigt slappna av under dagen när jag vet att de kan köra igång när man har ätit.. kan ju heller inte vara hemma eller åka hem varje dag efter att det har varit körigt i magen..
  • zzz81
    guppi86 skrev 2008-05-21 08:29:41 följande:
    tror att de är nått ämne som triggar igång äl.. 
    sedan att man går ner i vikt kanske gör att äl sätter fart av sig själv med..
    Hej, men hur e det man man redan har normal vikt med PCO och inte ägglossar??
  • kalmarlängtar
    zzz81 skrev 2008-06-01 21:23:24 följande:
    Hej, men hur e det man man redan har normal vikt med PCO och inte ägglossar??
    det fungerar väl likadant, kanske inte att man går ner i vikt men att man triggar igång Äl..
  • V I L M A

Nu har jag börjat ta Metformin, 1 tablett om dagen än så länge. Känner inte av några bieffekter. Möjligen har jag lite mindre aptit, men det kan lika gärna vara inbillning. Håller tummarna att det fungerar.

• Llimen

jg blir så upprörd när jag läser det här. JAg har nämlige ätit zyrona under ett år mot min PCO men det har inte haft någon synbar effekt.
    Tog då upp det här med metformin m´när jag var hos gynekologen idaf och hon påstod att det inte är lagligt att behandla PCO med metformin i sverige. Så jg får helt enkelt inte testa.
    Uppenbarligen så har jag ju träffat fel läkare eftersom andra behandlas med det.
    Finns det någon från Västra götaland (skaraborg) som vet bra läkare inärheten här? alltså någon som kan PCO..

• gossebarnetsmamma
    kalmarlängtar skrev 2008-06-01 21:23:16 följande:
    okej.. det som jag tycker är jobbigt är att de blir så på jobbet.. kan inte redigt slappna av under dagen när jag vet att de kan köra igång när man har ätit.. kan ju heller inte vara hemma eller åka hem varje dag efter att det har varit körigt i magen..
    Njaee det är ju ganska förståeligt...
Svar på tråden PCO och Metformin?