• Svar på tråden Man blir ju vansinnig! psykstörda hundar som dödar urskillningslöst:
  • Tummelisa06

Man kan inte heller dra alla pitbulls över en kam.. finns ju dom individer som är underbara familjehundar och som är underbara.. alla pittbills är inte aggresiva och en fara för allmänheten..

• Gummsan85

alla hundar kan vara agresiva och attackera en annan hund, spelar ingen roll om de så e en lite hund som en stor, beror inte på rasen. så att dömma amstaff, pitbull å alla andra sådanna raser hjälper inte då de inte e själva rasen utan även andra. har sett flera små hundar vara mycket mer agresiva å försöka attackera andra hundar men dom talar aldrig någon om.

• stjärnströssel

men vad alla verkligen missar poängen!!!!

det man menar är att om man sätter en lika aggresiv hund
    bredvid en lika aggresiv hund av såkallade "kamphundsraser" så är kamphunden den som vinner kampen!jag loooovar!!!

därför ÄR dom farligare OM dom blir aggresiva!!

det blåser på toppen
  • Lolilla
    stjärnströssel skrev 2008-05-30 20:53:20 följande:
    men vad alla verkligen missar poängen!!!!det man menar är att om man sätter en lika aggresiv hundbredvid en lika aggresiv hund av såkallade "kamphundsraser" så är kamphunden den som vinner kampen!jag loooovar!!!därför ÄR dom farligare OM dom blir aggresiva!!
    Tror faktiskt att alla med ett iq över 70 fattar det...
  • stjärnströssel
    Lolilla skrev 2008-05-30 22:17:41 följande:
    Tror faktiskt att alla med ett iq över 70 fattar det...
    börjar tvivla med alla dumma komentarer om att alla raser kan bli aggresiva..
    det blåser på toppen
  • Lolilla
    stjärnströssel skrev 2008-05-30 22:21:46 följande:
    börjar tvivla med alla dumma komentarer om att alla raser kan bli aggresiva..
    Problemet är ju inte rasen, utan idioten på andra änden av kopplet
  • stjärnströssel
    Lolilla skrev 2008-05-30 22:38:59 följande:
    Problemet är ju inte rasen, utan idioten på andra änden av kopplet
    suck...tydligen fattar itne du heller....

för inte pratar vi om ägaren!utan om hunden!
    det blåser på toppen
  • stjärnströssel

exempel!

ta samma ägare o 2 olika raser men med EXAKT lika aggresivt temprament!

kamphunden vinner slagsmålet!för i kombination med andra egenskaper som dom har så är dom övelägsna i slagsmål!

det blåser på toppen
  • Pikaur
    ModestyB skrev 2008-05-23 15:48:50 följande:
    Väldigt ofta Rottweiler/Amstaff eller tom. Schäfer/Amstaff. När jag har kollat upp saken så har då jag aldrig sett att en renrasig Amstaff bitit ihjäl en annan hund och renrasiga Pitbulls existerar det bara ett par hundra av och dom hundarna ser man väldigt sällan till och dom förekommer då knappast i några olyckor. Ska ett effektivt hundförbud införas så borde det således riktas direkt mot blandrasavel
    Well written
  • Lolilla
    stjärnströssel skrev 2008-05-30 22:40:42 följande:
    suck...tydligen fattar itne du heller....för inte pratar vi om ägaren!utan om hunden!
    Jo, jag fattar aldeles utmärkt. En Amstaff biter lätt ihjäl en chihuahua (gissar på att stavningen är fel )
    Men so what? Om ägaren till denna amstaff har pli på sin hund så händer ju inte detta. Förutsatt att den lilla bjäfshunden inte är lös och hoppar på en kopplad "kamphund" (hatar det ordet). Så, återigen, det är ÄGAREN det kommer an på...
  • Bevabus

"Psykstörda hundar"??? Jag tänker inte starta en diskussion för det orkar jag inte. Tänker bara dra en lång, djup suck över TS okunnighet om hundar..*suck*

• stjärnströssel
    Lolilla skrev 2008-05-30 23:37:43 följande:
    Jo, jag fattar aldeles utmärkt. En Amstaff biter lätt ihjäl en chihuahua (gissar på att stavningen är fel ) Men so what? Om ägaren till denna amstaff har pli på sin hund så händer ju inte detta. Förutsatt att den lilla bjäfshunden inte är lös och hoppar på en kopplad "kamphund" (hatar det ordet). Så, återigen, det är ÄGAREN det kommer an på...

svårt att ha pli i alla lägen....o det är inte "so what" om hunden blir ihjälbiten...strikt ägaransvar..trotts okopplad liten hund.

det jag vill komma till är att hundar har olika trösklar o vissar raser har helt enkelt mindre trösklar trotts bra ägare!

så alltså blir det dubbelt så svårt att greja vissa lägen med en hund som en annan pga av medfödda instinkter.

försvarar verkligen inte små hundar el tycker illa om "kamphundar" MEN dom ÄR svårare i vissa lägen om situationer som aggresivitet uppstår.

Jag var ute med 9 st 35-40 kg hundar häromdagen..en lite ouppfostrad toffs kommer frambjäbbandes lös till dem..hua var irriterad jag blir!!

det blåser på toppen
  • Pikaur

Exempel på hur snabbt folk i allmänhet dömmer ut dessa "kamphundar":

En kompis till mig bodde i ett område med marklägenheter. Hon satt inne och pluggade och hennes bägge hundar låg i godan ro ute på altanen och sov i solen. Så ringer det på dörren, hon går och öppnar (inte ett knyst från hundarna trots ringklockan) och utanför står det två uniformklädda poliser.

De berättar att en granne ringt och berättat att hennes hundar trängt upp hennes son och hans kompis när de var ute och lekte vid träden strax utanför min kompis lilla tomt (förhöjt staket mellan) och att de vill se dessa kamphundar för att bedömma deras aggressivitet.

"Okej, inte mer än rätt" tyckte kompisen och visade runt dem till altanen. Där ligger fortfarande pitbullen (tro det eller ej, men renrasig med fina blodslinjer) och amstaffen (även han renrasig) och sover i godan ro. Lyfter knappt ett ögonbryn när polisen dyker upp runt hörnet.
    Polisen kliar sig i huvudet och undrar om de varit ute och gått inom de närmsta 3 timmarna. "Nej, jag har pluggat och de har legat här och sovit".

En liten stund senare travar poliserna bort till damen som anmält och kommer sedan tillbaka och berättar varför hon ringt efter dem. "Hon tyckte de såg farliga ut, men de kanske bara gäspade"...

Jag vill inte försvara de hundar som verkligen triggar igång och kan orsaka otroligt stor skada, men samtidigt så är de faktiskt få i jämförelse med hur många av samma raser som är underbara familjehundar livet ut. Det är ju bara det att dessa hundar hör man inget om. Media blåser i hornet så fort en hundattack ägt rum och skriver såklart att det var "kamphund" som attackerat för att sälja fler lösnummer.

Vad som är bra är att det börjar komma fler och fler kurser för enbart dessa hundar, så att ägarna ska kunna förstå att det är väldigt okänsliga hundar de har i kopplet. De tillhör terriergruppen som i sig är lite "speciell" och de har en otroligt hög smärttröskel. De är betydligt svårare att "oskadliggöra" än t ex en schäfer eller malle.

• Bevabus

Pikaur - Jösses, jag säger då det..man blir mörkrädd för såna där människor.

• Lolilla
    stjärnströssel skrev 2008-05-31 09:19:11 följande:
    svårt att ha pli i alla lägen....o det är inte "so what" om hunden blir ihjälbiten...strikt ägaransvar..trotts okopplad liten hund.det jag vill komma till är att hundar har olika trösklar o vissar raser har helt enkelt mindre trösklar trotts bra ägare!så alltså blir det dubbelt så svårt att greja vissa lägen med en hund som en annan pga av medfödda instinkter.försvarar verkligen inte små hundar el tycker illa om "kamphundar" MEN dom ÄR svårare i vissa lägen om situationer som aggresivitet uppstår.Jag var ute med 9 st 35-40 kg hundar häromdagen..en lite ouppfostrad toffs kommer frambjäbbandes lös till dem..hua var irriterad jag blir!!
    Eftersom du uppenbarligen tolkade mitt inlägg fel så blir det svårt att kommentera. Jag skrev inte att det är "so what" om en hund biter ihjäl en annan...
    Jag skrev att en staff biter lätt ihjäl en chihuahua. Vi vet det. So what? Vad tillför det debatten. Det var vad jag menade. Och jo, jag tycker det är den löse hundens ansvar om den springer fram till en kopplad och startar ett bråk. Eller ska man begära att ägaren till den kopplade hunden ska sära de båda då? Taskigt läge om det är en kopplade bjäfshund som blir ihjälbiten av en kamphund i så fall. Kan tänka mig rubrikerna i Aftonbladet dan efter...
    För övrigt är amstaff väldigt lyhörd för sin ägare och inte alls en "svår" hundras, förutsatt att man har kunskap om hundar. Finns nog de som är värre av småhundarna i så fall.
  • ModestyB

En kamphund är en hund som används i hundkamp. Har någon av er sett eller ens hört talas om en sådan hund? Skulle knappast tro det. Hundkamp är förbjudet och alltså är kamphundar också förbjudna. Det ska i detta rike inte existera hundkamp (även om det säkerligen arrangeras)och alltså så existerar heller inga lagliga kamphundar här. Slut på diskussionen.

Anledningen till att hundar som AmStaff, Pitbull, Bullterrier, Staffe, Boxer, Ambull mfl mfl raser är potentiellt farligare än andra raser när det kommer till hundslagsmål är inte att de som absolut regel är mer benägna att slåss än andra hundar (dock ngt vanligare med könsbunden agressivitet), utan att dom tål ungefär precis hur mycket stryk som helst utan att tappa viljan att vinna. Det är en myt att deras käkar låser sig, det är en fysisk omöjlighet, men stora hundar som inte vill släppa är svåra att bända upp käkarna på, därför behövs en brakingstick för att få isär två hundar från varandra. Till slut:Tax är den ras med störst bitkraft om man ser till antal kg bitkraft mot antal kg kroppsvikt.

• stjärnströssel
    Lolilla skrev 2008-05-31 14:41:59 följande:
    Eftersom du uppenbarligen tolkade mitt inlägg fel så blir det svårt att kommentera. Jag skrev inte att det är "so what" om en hund biter ihjäl en annan...Jag skrev att en staff biter lätt ihjäl en chihuahua. Vi vet det. So what? Vad tillför det debatten. Det var vad jag menade. Och jo, jag tycker det är den löse hundens ansvar om den springer fram till en kopplad och startar ett bråk. Eller ska man begära att ägaren till den kopplade hunden ska sära de båda då? Taskigt läge om det är en kopplade bjäfshund som blir ihjälbiten av en kamphund i så fall. Kan tänka mig rubrikerna i Aftonbladet dan efter... För övrigt är amstaff väldigt lyhörd för sin ägare och inte alls en "svår" hundras, förutsatt att man har kunskap om hundar. Finns nog de som är värre av småhundarna i så fall.
    okej.då förstår jag!sorry för missuppfattningen.

håller med dig om att man tycker att det är den lösa hunden som springer fram som gör fel..det säger även lagen..men blir den lösa hunden skadad pga av att din hund biter den så får du ta det ansvaret..står även så i lagen, kan bli förmildrade åtgärder om det råder koppeltvång.

Sen tror jag itne att det blir mera rubriker om en "kamphund " biter någon än en annan ras..har sätt flera andra raser på uppslag o lika stora rubriker.

Vet att amstaffen är lyhörd o även pitbullen..men det är inte det vi snackar om...utan vi pratar om hundar o hundar...åter igen..en flock amstaff el en flock collie...tror alla kan svara på vilken flock som skulle vara tuffast o tåligast o aggresivast imot andra hundar.
    det blåser på toppen
Svar på tråden Man blir ju vansinnig! psykstörda hundar som dödar urskillningslöst: