Styvföräldrar
TS:
Jag är en bonusmamma som med intresse följer många trådar här på FL och ofta även försöker svara och hjälpa dem som skriver. Har även själv vid ett flertal tillfällen behövt skriva av mig och få hjälp av andra med liknande erfarenheter.
Jag upplever inte att det är många här som inte kan acceptera att deras partner har barn sedan tidigare eller att dessa barn finns och skall få ta plats i deras liv. Däremot är det många som har svårt att få till ett fungerande familjeliv tillsammans med bonusbarnen. Detta kan bero på olika orsaker, oftast i grunden på att pappan inte tar det ansvar för situationen som han borde eller på att biomamman lägger sig i saker som hon inte har med att göra, vilket allmänt förpestar tillvaron. Det kan också bero på att barnen helt enkelt är fruktansvärt ouppfostrade och rent otrevliga att ha att göra med (inte barnens fel, utan självklart deras biologiska föräldrars fel!).
Det jag upplever är att dessa mer eller mindre förtvivlade trådskapare ofta får kommentarer om att "du visste vad du gav dig in på så det är bara att acceptera läget", eller "det är inte dina barn så lägg dig inte i". Men det är INTE bara att acceptera läget. Visst, man måste acceptera att barnen är en del av familjen, men man skall absolut inte acceptera att de uppför sig hur som helst, att pappan inte tar sitt ansvar eller att biomamman lever för att förpesta tillvaron för den nya familjen. Dessa saker GÅR att förändra så varför skall man bara bita ihop och gilla läget bara för att man har råkat bli "bonusmamma"?
Det är inte lätt att vara "bonusmamma". Enligt vissa så skall man hålla sig i bakgrunden, leva som en skugga i sitt eget hem så snart bonusbarnen är där och inte lägga sig i medan andra anser att man skall ta på sig hela mammarollen och älska och ta hand om dessa barn precis som om de hade varit ens egna. Hur man än försöker så blir det alltså alltid fel ur någons synvinkel och om barnen på något sätt skulle må dåligt så är det garanterat bonusmammans fel. Den biologiska mamman är automatiskt fredad för hon är ju mamma, oavsett vad hon utsätter sina barn för genom att prata skit om deras pappa och dennes nya partner.
Det skälls en hel del på trådskapare som inte trivs med att vara bonusmammor. Jag tror att det är just det som är en stor del av problemet. Bonusmamman får helt enkelt ett alltför stort ansvar för att allt skall fungera. Men det är inte framför allt hennes ansvar att se till att allt fungerar. Man är minst tre vuxna som måste samarbeta för att få bonusmammarollen att fungera. Det största ansvaret borde ligga på pappan som ju både har valt skaffa barnen från början och därmed har ansvar för dem och dessutom har valt att skaffa en ny partner. Biomamman å sin sida måste acceptera att hon inte kan påverka sitt ex val av partner eller hur han väljer att lägga upp sitt liv och hon måste bearbeta sina känslor så att hon inte låter dessa gå ut över barnen. Bonusmammans skyldighet är enligt min mening ingenting annat än att uppträda trevligt emot och respektera sina bonusbarn. Men då måste hon också kunna förvänta sig detsamma tillbaka och det är naturligtvis föräldrarnas ansvar att se till! Det är de som måste lära sina barn att bete sig som folk. Slutsatsen blir alltså att det är huvudsakligen de biologiska föräldrarnas ansvar att se till att den nya familjen fungerar, inte bonusmammans. Ändå är det nästan alltid hon som får skit när det inte fungerar.....