• Pasadena

Tips på bärdon

Måste skaffa något annat än babybjörn till dottern som bara avskyr att sitta i vagnen. Att bära henne går bra men det kan man ju inte göra i all evighet. Hon väger ju ändå 8 kg!
    Har en babybjörn active men den får jag ont i axlarna och korsryggen av efter 10 minuter.

Har funderat på en ringsjal men kan man använda den till en 10-månaders? Vore onekligen praktiskt att kunna bära henne på höften/sidan.

Vi hade en trikåsjal när hon var nyfödd och den var jättebra men ju äldre och rörligare hon blev desto mer avskydde hon att sitta fast med armarna och med kroppen överhuvudtaget. Så det måste vara ett bärdon som hon kan vara hyfsat rörlig med armar och ben, i.

Och så måste den vara praktisk, ta lite plats (inte som babybjörnen) eftersom den ska med på vår utlandsresa också!

• Svar på tråden Tips på bärdon
  • Pess

Kan bara slå ett slag för Ergo som både jag och ettåringen älskar. Förra helgen bar jag henne 3 timmar utan att det var ansträngade för mig....hon somnade efter en liten stund och sov sedan gott ett par timmar...Hon väger 10,5 kilo

Ska vandra i alperna om några veckor, självklart åker dottern i ergon.....

• Erla

mei tai behöver du inte sy själv. finns bra på tradera ngn som kallas sig KeLiMaLu. Hon syr hemma och säljer dem på tradera. Prisvärda och den jag har är fin och välsydd. Enligt mitt tycke avlastar den mkt bättre än selarna!

• getingmidja
    Erla skrev 2008-05-20 21:01:02 följande:
    mei tai behöver du inte sy själv. finns bra på tradera ngn som kallas sig KeLiMaLu. Hon syr hemma och säljer dem på tradera. Prisvärda och den jag har är fin och välsydd. Enligt mitt tycke avlastar den mkt bättre än selarna!
    Vad är det för mått på din MT?
    Det står ju aldrig mått på hennes MT´s i Traderaauktionerna. Fundersam
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Pasadena

Vad roligt att höra om fler som har bra erfarenheter av ergo!

Jag har nu köpt en patapum och den är på väg med posten vilken dag som helst Ska bli jättekul att testa den i om att dottern blivit en liten bärfis på äldre dar och vi ska på semester snart kommer det bli perfekt att kunna bära henne när vi ska på utflykter etc, utan att få ont i kroppen !!

TACK för alla tips!

• Sanjos

Har själv nyligen köpt en patapum. När jag köpte den tänkte jag att vi skulle kunna använda den till 5 mån, när vi lämnar och hämtar 6 åringen på skolan. Och även nu till sommaren när man inte vill böka ner vagnen i bil osv.

• Erla

getingmidja:
    56 cm hög, 44 cm bred.
    21 cm breda ofodrade axelband ca 160 cm långa
    midjebandet är ofodrat ca 10 cm brett och totalt 325 cm. Midjebandet känns vällångt men det fungera på min man också så ännu tänker jag inte korta det.

fungerar super på min lilla 1 åring ca 8kg och känns att vi har att växa i. Jag föredrar ofodrade axel och midjeremmar så för mig är det super!

• Pasadena

Ni som har patapum, hur får ni den att sitta bra? Ska jag knäppa spännet som sitter högt upp på ryggen måste jag nästan ha det i nacken och det är INGET skönt när selen sitter för det känns som axelbanden ska åka av och dras framåt. Vad gör jag för fel?

• Foksa

Gör så här:
    Släpp axelbanden så mycket det går. Knäpp spännet på ryggen (se till att den hamnar någonstans mellan skulderbladerna, inte högst upp). Ta selen på dig (över huvudet), spänn midjebältet. Sätt barnet in i selen. Dra åt axelbanden tills det känns bekvämt (hyfsat hårt).

Svårt att beskriva, dammit :( Huvudsaken är att du knäpper ryggspännet INNAN du får barnet in i selen, inte EFTER. Då hamnar den på rätt plats.

Lycka till!

• Pasadena

Foksa, TACK! Nu fattar jag! Ska testa imorgon!

• Siabellon

Vi har en Ergo o det är vårt bästa inköp! Slår allt(utom blöjor som är ganska praktiskt också..... ) Vår kille hatar vagnen o BB funkade max en 30 min för mig. Med Ergon kan vi bära i timmar utan att det känns. Den är superenkel att förstå, superenkel att reglera(min man är en 40 cm längre än mig), supersmidig - går att bära på magen, ryggen och höften(instruktionsdvd medföljer). Vi har haft den med till tex New York och den var guld! vi var där vintertid och killen satt i sina innerkläder och hade endast mössa på sig och så ett fleecefodrat vindskydd utanpå selen. När vi var i affärer tog jag bara bort skyddet så slapp han bli varm.
    Vi använder selen jämt! Värd varenda krona!

Svar på tråden Tips på bärdon