• Pasadena

Tips på bärdon

Måste skaffa något annat än babybjörn till dottern som bara avskyr att sitta i vagnen. Att bära henne går bra men det kan man ju inte göra i all evighet. Hon väger ju ändå 8 kg!
    Har en babybjörn active men den får jag ont i axlarna och korsryggen av efter 10 minuter.

Har funderat på en ringsjal men kan man använda den till en 10-månaders? Vore onekligen praktiskt att kunna bära henne på höften/sidan.

Vi hade en trikåsjal när hon var nyfödd och den var jättebra men ju äldre och rörligare hon blev desto mer avskydde hon att sitta fast med armarna och med kroppen överhuvudtaget. Så det måste vara ett bärdon som hon kan vara hyfsat rörlig med armar och ben, i.

Och så måste den vara praktisk, ta lite plats (inte som babybjörnen) eftersom den ska med på vår utlandsresa också!

• Svar på tråden Tips på bärdon
  • kramhumlan

Är inne på att antingen köpa en Ergo eller en Manduca till våran 1 åring. Såg att du hade något fleecefoder. Vart har du köpt det?

Siabellon skrev 2008-05-22 20:11:25 följande:
    Vi har en Ergo o det är vårt bästa inköp! Slår allt(utom blöjor som är ganska praktiskt också..... ) Vår kille hatar vagnen o BB funkade max en 30 min för mig. Med Ergon kan vi bära i timmar utan att det känns. Den är superenkel att förstå, superenkel att reglera(min man är en 40 cm längre än mig), supersmidig - går att bära på magen, ryggen och höften(instruktionsdvd medföljer). Vi har haft den med till tex New York och den var guld! vi var där vintertid och killen satt i sina innerkläder och hade endast mössa på sig och så ett fleecefodrat vindskydd utanpå selen. När vi var i affärer tog jag bara bort skyddet så slapp han bli varm. Vi använder selen jämt! Värd varenda krona!
  • idacathrine

Hoppas att det känns bättre snart!

Jag har ägt en Patapum men fick aldrig till det med den. Kändes som att jag var 'för liten' för selen, jag kunde inte dra åt spännet i ryggen tillräckligt mycket för att få bra avlastning,
    fick snabbt ont i svanken... :(

Pasadena skrev 2008-05-22 16:50:03 följande:
    Ni som har patapum, hur får ni den att sitta bra? Ska jag knäppa spännet som sitter högt upp på ryggen måste jag nästan ha det i nacken och det är INGET skönt när selen sitter för det känns som axelbanden ska åka av och dras framåt. Vad gör jag för fel?
  • Pasadena
    Siabellon skrev 2008-05-22 20:11:25 följande:
    Vi har en Ergo o det är vårt bästa inköp! Slår allt(utom blöjor som är ganska praktiskt också..... ) Vår kille hatar vagnen o BB funkade max en 30 min för mig. Med Ergon kan vi bära i timmar utan att det känns. Den är superenkel att förstå, superenkel att reglera(min man är en 40 cm längre än mig), supersmidig - går att bära på magen, ryggen och höften(instruktionsdvd medföljer). Vi har haft den med till tex New York och den var guld! vi var där vintertid och killen satt i sina innerkläder och hade endast mössa på sig och så ett fleecefodrat vindskydd utanpå selen. När vi var i affärer tog jag bara bort skyddet så slapp han bli varm. Vi använder selen jämt! Värd varenda krona!
    Vad roligt! Alla som har ergo säger samma sak!
    idacathrine skrev 2008-05-24 09:01:25 följande:
    Hoppas att det känns bättre snart! Jag har ägt en Patapum men fick aldrig till det med den. Kändes som att jag var 'för liten' för selen, jag kunde inte dra åt spännet i ryggen tillräckligt mycket för att få bra avlastning,fick snabbt ont i svanken... :(
    Vad trist ! Tror du inte det har att göra med hur man bär? Alltså hur man får på den? JAg tror det är viktigt att man får hjälp att få på den den rätt så att det verkligen avlastar, för det ska den ju göra!

Jag har inte testat att bära dottern längre stund, bara provat att sätta henne i den i princip. Idag kanske det blir en längre runda, vi får se. Jag hoppas verkligen att den sitter bra och avlastar, det vore så skönt. BB'n var verkligen katastrofal för min rygg! Däremot tyckte jag att hon satt väldigt bra i den och jag gillade det stabila och höga rygg/huvudstödet.
  • iconic

Ergo! Vi älskar vår ergo-sele. Bytte ut vår baby björn mot en sådan när sonen var drygt 3 månader. Nu är han ett år och väger nästan 11 kg. Jag bär honom fortfarande på magen utan problem. När han blir större kan man ju bära på ryggen också. Jättelätt att knöla ner i en väska, tar lite plats. Avlastar toppenbra!

• iconic

Kan förstås bära sonen på ryggen nu också, men trivs bäst med att ha honom på magen fortfarande. Han vill gärna ha mkt kontakt med mig eller pappan när vi bär

• idacathrine

Först trodde jag det! Hade ju läst om hur bra det var med ergonomiska selar, blev verkligen besviken.... Testade en Beco (på en knytkurs) och den sitter jättebra och skönt på mig, nu bär jag i timmar utan problem.

Pasadena skrev 2008-05-24 09:07:44 följande:
    Vad trist ! Tror du inte det har att göra med hur man bär? Alltså hur man får på den? JAg tror det är viktigt att man får hjälp att få på den den rätt så att det verkligen avlastar, för det ska den ju göra!Jag har inte testat att bära dottern längre stund, bara provat att sätta henne i den i princip. Idag kanske det blir en längre runda, vi får se. Jag hoppas verkligen att den sitter bra och avlastar, det vore så skönt. BB'n var verkligen katastrofal för min rygg! Däremot tyckte jag att hon satt väldigt bra i den och jag gillade det stabila och höga rygg/huvudstödet.
  • idacathrine

..Menar inte att komma här och vara negativ!
    Den funkar säkert superbra för dig, vill bara att du ska veta att OM det inte funkar, kan det vara att just den 'selen' inte funkar så bra för din kroppstyp.

• SchumiFerrari

Manducan gillar jag!!! Skulle utan tvekan välja den i första hand!

*Älskade Noa*
  • Lusekofta

För mig funkar inte ergo alls bra när min son ska sitta mage mot mage, den är svår att knäppa i ryggen och när man väl fått till det skär banden in i axlarna/armarna. Sitter han på ryggen funkar det mycket bättre. Ett tag övervägde jag vävd sjal eftersom trikåsjalen var super, men nu när han är 1½ avskyr han att sitta fast i sele eller vagn, han vill helst springa själv vilket ju dock inte alltid är lämpligt om det är trafik runt om. Med tanke på priset på en ergo så rekommenderar jag att man testar en innan man slår till och köper!

• Pasadena
    idacathrine skrev 2008-05-24 09:41:53 följande:
    ..Menar inte att komma här och vara negativ!Den funkar säkert superbra för dig, vill bara att du ska veta att OM det inte funkar, kan det vara att just den 'selen' inte funkar så bra för din kroppstyp.
    Nej Jag vill ju höra alla synpunkter, vare sig de är positiva eller negativa, hallå

I förmiddags bar jag skorvan i patapumen medan jag krattade trädgården. Det gick bra, fick mer ont i armen än ryggen om man säger så . MEN det känns som att axelremmarna ska åka ner hela tiden och att axelbanden liksom drar mina axlar framåt trots att jag har tvärspännet i höjd med skulderbladen? Det stör mig faktiskt lite (mycket). Sen känns det som att hon sitter för hårt mot mig. Jag gör säkert nåt fel!?
Svar på tråden Tips på bärdon