Inlägg från: hundpuss |Visa alla inlägg
  • hundpuss

Är IKEA´s resårbottnar bra?

IKEAs sängar är nog inget jag skulle investera i. Min syster och min vännina har båda köpt Sultan (tror de hette så) i 180-sängar, de tappar sin komfort efter två år. Ingen kvalite alls.

Vi köpte säng på Sova.
    Sängen är en investering.
    Det är så typiskt människor att blåsa 400 000 på en bil, och sen snåla på en säng....
    Idiotiskt.

En säng är en investering,
    speciellt om man har dålig rygg och behöver en fast, bra och rygg-anpassad madrass (jag har scolios).
    Man ska inte snåla på en säng.

På IKEA kan man köpa byråer, lampor och toalettborstar, inte sängar...

• hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-22 15:13:25 följande:
    Vision400: Vilken av Sultan-sängarna köpte ni?
    SVAR:
    Som jag skrev så är det min syster och vännina som båda köpt Sultansäng 180. Vilket annat namn de ev har vet jag inte,
    men från båda hållen har jag fått höra att de inte var bra i kvalitén tidsmässigt, dvs att komforten blir kass efter ett tag. Jag och min sambo har köpt vår på Sova.
    Personalen där har specialkompetens om just ryggar, ryggproblem och liknande. Det har inte personalen på tex Ikea, Mio eller Ilva. Iallafall inte i de butiker jag varit i.

min poäng med inlägget var:
    vi kan spendera så otroligt mkt pengar på andra saker i livet, men vi blir snåla när det kommer till sängar. En säng är en investering, och man ska inte köpa en billig säng och tro att man tjänar på det. Snarare tvärtom.
    Så jag står kvar vid mitt resonemang,
    att folk är snåla när det kommer till sängar.
    och ja, jag generaliserar.
    Det handlar inte om att jag är "för fin" för att handla på Ikea. Jag är student, jag har inte obegränsad ekonomi.
    Det jag menar är att man ska köpa olika saker i olika butiker.
  • hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 07:34:44 följande:
    Vision400: Sultan är bara samlingsnamnet. Det finns 5-6 olika Sultansängar av olika kvalité och utformning. Varför jag undrar vilken säng ni har köpt är för att de allra billigaste bara är rekommenderade som gästsängar.
    SVAR:
    Återigen;
    jag har INTE köpt en Sultansäng.
    Det är min syster samt en vännina. Och de har inte köpt det billigaste, det vet jag.
    För min syster påpekade att de ville ha en bra säng, därav att de betalade mer.
    Likadant med min vännina, de köpte två 90-sängar samt en stor 180 plus bäddmadrass. Alltså typ continentalsäng.
    Och så bra var de inte.

Därav att de båda är så besvikna, att sängarna är kassa redan efter två år.
    Om man ska lägga tex 10 000- 12 000 för en stor säng på Ikea (eller vad de nu ev kan kosta)
    Så kan man ju lika gärna lägga till pengar och få en riktig säng.

alltså, det är INTE jag som köpt en säng på Ikea.
    Hänger du med nu?
  • hundpuss

Måste tillägga;

Dessutom borde det ju vara bättre att investera i en bra säng som man inte måste åka med till Ikea 6 mil bort, vart annat år.
    Det borde ju vara förbannat drygt och jobbigt.

• hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 11:25:21 följande:
    Vision400: Jag bryr mig inte om vem det är som har köpt en säng. Du kommer in i tråden och skriver hur kassa dessa sängar är men du kan inte säga vilken säng det är. Då får du ju finna dig i att bli lite ifrågasatt. Detta är ett diskussionsforum och då diskuterar man.
    Ja jag är fullt medveten att det är ett diskussionsforum. Det heter ju trots allt forum.
    Men om du tittar i tråden på vad du skrivit till mig, så har du hela tiden skrivit "vilken säng har DU/NI köpt"

och jag redan i första inlägget (läs mitt första inlägg) sagt att det var min syster samt vännina som handlat på ikea.
    det var därför jag frågade om du hängde med,
    för du verkar inte ha uppmärksammat det jag skrev.

Och som du skriver,
    det är ett diskussionsforum,
    jag har min åsikt och jag står fast vid den;

jag skulle inte råda nån att köpa säng på ikea.
    allt bygger ju på personlig erfarenhet.

min poäng är att se sig om på andra ställen,
    det finns bra sängar till schyssta priser på andra ställen.
    och att man ska fundera vad man lägger pengar på,
    det är inte helt ovanligt att man lägger dyra pengar på andra saker i livet,
    men vill komma undan med ett bra kap när det gäller sängar.
    Det är trots allt otroligt viktigt med en bra säng.

Samtidigt kan det ju inte vara så roligt att åka flera mil till Ikea år efter år fastän att de har denna garanti.
    Det borde ju vara bättre att köpa en ordentlig säng från början och sen slippa byta.
  • hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 16:26:19 följande:
    Har du läst vad jag har skrivit? Att du bara skriver att du/din syster/din vännina har köpt en säng på IKEA eller att du har köpt en Sultan-säng räcker inte. Det kan ju till exempel vara så att ni har köpt en madrass som inte rekommenderas för daglig användning.
    Och varför räcker inte det?
    Räknas inte min åsikt för att jag själv inte äger en?
    Jag har ju sovit i båda sängarna.
    Samt att det är min syster samt vännina, därav vet jag ju deras åsikt.
    Och därför rekomenderar inte jag andra att köpa säng på IKEA.

Är det något fel på att jag tycker det eller?
    Du verkar ju älska IKEA-sängar.
    Jobbar du där eller gör du reklam för dom eller??

Ta det inte så personligt.
    Det är ju ett diskussionsforum. Alla har rätt till sin åsikt.
    Eller?
  • hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-23 16:26:19 följande:
    Har du läst vad jag har skrivit? Att du bara skriver att du/din syster/din vännina har köpt en säng på IKEA eller att du har köpt en Sultan-säng räcker inte. Det kan ju till exempel vara så att ni har köpt en madrass som inte rekommenderas för daglig användning.
    Måste tillägga;
    Nej det handlar (i båda fallen)
    INTE om en säng som rekomenderas som gästsäng.
    Jag har frågat.

Du verkar vara helt inne på IKEA-sängar och försvarar dom som om det vore personligt för dig.
    Ta det lugnt.

Du älskar sängarna,
    jag tycker dom är kassa,
    låt folk bilda sig en egen uppfattning om vad andra tycker.

Och anta inte att folk köpt "gästsäng-modellen" bara för att den är kass efter 2 år.
    Man får vad man betalar för. Så är det bara.
  • hundpuss
    Trinity78 skrev 2008-05-26 10:11:52 följande:
    Eftersom du inte verkar vilja ens försöka förstå vad jag skriver så avslutar jag diskussionen med dig. Ha en trevlig dag.
    Jag förstår alldeles utmärkt vad du menar,
    tyvärr verkar du ju inte kunna förstå att jag hört dåliga saker om ikeas sängar.
    sen är det ju upp till var och en att välja vad man vill köpa.

min poäng med mina inlägg i detta forum är enbart att försöka få folk att tänka på hur viktigt det är med en bra säng,
    och att det inte är rätt tillfälle att snåla eller försöka få ett bra "kap".
    Att köpa säng ska ta tid, man ska prova många affärers utbud,
    ibland skiljer det sig inte så mkt prismässigt.
    Vi fick ett riktigt bra erbjudande på Sova,
    så det blev inte så dyrt trots att man kanske kan "förvänta" sig det i en sådan butik.

Vad jag ahr hört är Ikeas sängar ingen höjdare, tyckte bara att det kan vara viktigt att lyfta fram i ett forum där personen i fråga undrar om madrasserna är bra eller ej.
Svar på tråden Är IKEA´s resårbottnar bra?