• TinaLi

Amningskläder, vad bör man köpa?

Vad för amningskläder tycker ni är mest nödvändiga att köpa!?
    Finns det "vanliga" linnen som funkar!?
    Vad har du använt mest, samt inte använt alls?

Jag funderar mest på toppar med omlott och "dold" amningsfunktion. Dessa med topp man viker upp tycker jag ser så tråkiga ut.

Tacksam för alla svar jag kan få, då jag inte har lust att handla på mig för mycket onödigt. Man vill ju hellre lägga pengarna på grejer till bebben :)

• Svar på tråden Amningskläder, vad bör man köpa?
  • Sophia

Jag köpte amningstoppar från HM innan hon föddes och jag har nästan inte ens rört dem! Provade ett par gånger men fy så jag avskyr dem. Nä, jag har vanliga kläder och drar upp tröjan, hon ligger ju ändå för så man visar inte så mycket.
    Jag är ingen jätte-offentlighets-ammare heller utan sätter mig gärna där jag är helt gömd typ ändå, så. Det går bra
    Aldrig mer att jag köper såna onödiga grejor. Dyra var de också!

• SysterBus

Jag använder vanliga linnen eller amningslinnen under en vanlig tröja/top och amnings-bh då. Köpte två amningstopar från H&M innan, men de är värdelösa på mig. Hålen sitter ju som att jag skulle ha bröstvårtorna på sidan av bröstet...

Tove föddes 25/4!
  • liten07a

Tips från mig!

Omlottblusar/tröjor samt tröjor med "för" djup urringning!

Med ett linne under är det bara att dra upp linnet och dra ringningen åt sidan = klart!!
    Finns fins omlott-toppar på HM på mammaavdelningen men även i de flesta "vanliga" butiker. Topparna på HM kan man ha både som gravid o ammande (kommer spara mina till syskonet som vi hoppas kommer om ett par år )

Detta har varit den absolut bästa lösningen för mig!
    Lycka till!

• Smulu

Jag gillar PoP s ammningströjor med dragkedja under bysten, syns knappt att det är en ammningstopp, bara om man kikar noga och ser de små flärparna för dragkedjan.

Annars funkar sånna där BH-linnen rätt bra också, bara dra ner över ena bröstet och lägga till bebisen.

• Little Ms Chatterbox

Något som jag inte kunde vara utan under amningsperioden var bröstvärmare http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4301&ProductSKU=106826&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
    Helt underbart när det börjar spänna och rinner till. Jag använde de även i början av grviditeten när brösten är så där ömma, tyckte det hjälpte lite.

Både bröstvärmare och amningstoppen som jag skrev om i inlägg nr 9 finns även på andra ställen, inte bara på apoteket. En del nätbutiker har till lite lägre priser men då blir det ju frakt också.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Sparrrow

Jag köpte en bra amningsbh för en lite dyrare peng, sen har jag köpt en större sportbhåar på Netto för 50 Kr st och de har jag varit mest nöjd med! Bh:ån klämmer ibland. Sen i klädväg har jag använt det jag har hemma som är lätta att ta av och på =)

• trötter22

jag köpte 2 ammningströjor men dom vart aldrig använda. jag använde lite större tröjor eller tunikor för då syns ingenting när man ammar.

jag älskar mitt liv.
  • TinaLi

åh, vad bra med alla tips! tack så mycket!
    då jag har rätt stor byst (ligger på 90 D, nu i v. 26, så kommer säkert få lite större...), så kanske H&Ms amningslinnen inte komemr bli så bra då...men kan ju alltid prova nått!
    Omlott-toppar har jag tänkt på, och blusar. Så tror jag tar era tips och köper mest "vanliga" kläder i så fall!
    Smart med linnet i djup urringning som nån sa! Tack, det ska jag prova!
    Kanske köper nån amningstopp på Tradera för att testa bara, så får jag se. Kan ju hända att det passar mej!
    Men tuden tack för tipsen!
    Har ni fler, så skriv på! :)

• TinaLi
    lövet skrev 2008-05-19 22:56:07 följande:
    Om man inte har/får jättebyst så är amningslinnen typ som som finns på H&M och Lindex superbra. Har inbyggd bh men öppningsbara kupor och sen kan man ha vilken tröja som helst över - bara att dra upp tröjan och knäppa upp. Vad det gäller amningströjor så har jag några boob och någon från H&M. Boob fungerar men känns ju inte så snygga - den enda boob jag absolut inte kan vara utan är en i fleece. Fleecetröjan men amningslucka har varit helt ovärderlig under kalla kvällar eller dagar då man "måste" amma ute - grillfester m.m.H&M:s tröjor är lite svåra - mycket tyg som ska skjutas åt sidan och det blir knöligt och lätt väldigt blött.
    Har köpt en fleecetröja med amningslucka nu. Bara hopaps den passar (köpte på blocket). Men tror som du sa att den kan vara superskön o ha på grillningskvällar etc.! Så tack för tipset!

Tänkte jag skulle prova H&Ms amningslinnen och se om dom sitter vettigt, annars köper jag ju inga!

O håller utkik efter omlott-toppar! :)
  • LHUF

jag köpte linnen på hm.. men amningen fungerade inte för mig så nu ligger det oanvänt.. så mitt tips är att inte köpa på dig för mkt förens du vet att amningen funkar.

• TinaLi
    LHUF skrev 2008-05-23 10:59:07 följande:
    jag köpte linnen på hm.. men amningen fungerade inte för mig så nu ligger det oanvänt.. så mitt tips är att inte köpa på dig för mkt förens du vet att amningen funkar.
    Vad har du för storlek? Har du stor byst? Tänkte hur du tycker det satt i övrigt?
  • MARIA99

Testat både H&M tröjorna & Boob, de senare funkade diskretare på mej.. Kändes som man fick lov ta fram så stor del ur H&M´s. Inte så diskret när man har lite större

• Pokoyo

Det man behöver (till att börja med, sedan kan man ju se) är två amnings-bh:ar och en amningstop. Tycker jag då.

Mesta tiden är man kanske hemma ändå första tiden. Är man hos familj eller vänner kan man gå till ett annat rum och amma eller dra upp en vanlig tröja beroende på hur man känner och behöver kanske inte en amningströja då.

• Clapton

Tips!

www.gullunge.net/

Tycker den är mycket bättre än att ha massor av särskilda amningskläder (ammar själv och använder filten mycket när jag är "ute bland folk" och inte känner mig riktigt bekväm nu).
    :) :)

• cosmos13

Använde vanliga kläder och vanliga BHer och det funkade bra, barnet skymmer ju det mästa ändå. Dessutom tyckte jag att det väckte mycket mer uppmärksamhet att försöka fixa amnings-BH (saknade verkligen talent gällande detta) än att bara skuta upp den vanliga.

• ÖNadja

Jag tyckte att BOOBs Amningströjor var helt underbara, dock lite väl dyra, men då är Tradera bra. =)

Fast ja användde mest ett vanligt linne under en stretchig (hur de då stavas) vanlig tröja. Drog upp hela den vanliga tröjan å drog ner det vanliga linnet lite grann. Då slipper man visa hela magen, för de var inte jag så sugen på. =)

• Spexig

Körde med HMs amningströjor i början, men har nu gått över till att helt enkelt dra upp tröjan, alternativt dra ner urringningen.
    Som tjock tröja funkar vanliga tröjor med dragkedja jättebra.

• Cecese

Jag har ammat 3 barn och det enda jag har köpt är amningsbh. När jag väntade sonen läste jag ett toppentips som jag använde mej av. Under tröjan/t-shirten (eller vad jag nu hade på) så hade jag ett linne. När jag skulle amma drog jag ner linnet och upp tröjan så mycket det behövdes så slapp jag sitta bar om magen. Funkade jättebra även till min stora byst, jag har 95 G-H.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Jaramla

jag köpte inga amningskläder innan, ammade ju bara hemma i början o då hade jag vanligt linne o antingen stretchig tröja eller kofta som gick att knäppa upp över. sen när vi började röra oss ute alltmer så har jag dock investerat i lite amningstoppar o jag älskar dom! är så smidigt o blir verkligen diskret, har hänt flera gånger att folk inte fattat att jag ammat, o jag har ändå E-kupa.

boob tycker jag är praktiska o bra men inte så snygga tyvärr. min favorit är paolo maria som ser trevliga och omlottiga ut och som jag faktiskt tror jag skulle kunna använda fastän jag slutat amma!
    tyvärr är nästan alla bra amningskläder svindyra.... men jag ammar ju faktiskt offentligt i princip varje dag så tycker definitivt det varit värt pengarna ändå! o märkesgrejorna har bra andrahandsvärde på tradera.... ;-D

Svar på tråden Amningskläder, vad bör man köpa?