• Knasiga morsan

När läkaren mailar in recept till apoteket. Svara gärna..

Japp, jag har nyss pratat med min läkare över telefon och han kommer att skicka in ett recept åt mig till apoteket som jag ska dit sedan och hämta ut.

Men i alla fall, kommer jag att betala för något för att han mailade in det?

Jag har annars frikort inom sjukvården och jag har frikort på apoteket. Men jag undrar om det blir någon extra summa som inte går på frikortet?

Svara gärna snabbt..

• Svar på tråden När läkaren mailar in recept till apoteket. Svara gärna..
  • Ansapansa

nej det kostar ingen extra

• muffins1

Nej det kostar inget, du har alltid receptet tillgängligt på apoteket så detta är mycket bättre än pappersrecept.

• Siili

Jag har fått betala 60 kr för ett "läkarbesök" trots att receptet beställts över internet. Kanske skiljer det sig mellan landstingen?

Gabba Gabba Hey!
  • Lotlas

I Uppsala läns landsting så får man betala 70 kronor för att få ett recept utskrivet via telefon. Det är ju en mindre summa än om man träffar läkaren personligen, men läkaren gör ju fortfarande ett jobb, så jag tycker det är helt okej. Man betalar det när man hämtar ut medicinen på apoteket.

• ming

Det kostar 80(?)kr extra att få ett e-recept utskrivet om man inte träffar läkaren och bara har telefonkontakt.
    Om man får e-recept när man är på besök hos läkaren kostar det inget extra.

• Severus

En läkare har rätt att ta ut ett arvode för att h*n skickar alt ringer in ett recept.
    Har man frikort hos läkare ska man inte betala.
    Annars sparar man kvittot och stämplar in beloppet i häftet man samlar till frikort(sjukvård)nästa gång man ska till läkaren.

Våga Vägra Östrogen
  • Siili

Jag lyckades missa det du skrivit om frikort. Då borde det inte kosta extra.

Och jag som skulle vara så duktig och korrigera mitt misstag direkt när jag postat fick vänta så här länge för min anslutning brakade så lägligt. Skrikandes

Siili skrev 2008-05-19 18:09:13 följande:
    Jag har fått betala 60 kr för ett "läkarbesök" trots att receptet beställts över internet. Kanske skiljer det sig mellan landstingen?
    Gabba Gabba Hey!
  • Starkast

Man får betala om läkaren inte kryssar i att det ska vara avgiftsfritt.
    Här betalar man 100kr för ett E-recept. Det går även på sjukvårdens högkostnadskort/frikort. Så får du betala ska du spara kvittot och få det ifyllt nästa gång du besöker vården.

• Knasiga morsan

Det kostar här nere egentligen 50 kronor. Men eftersom jag hade frikort så drog dom av den summan så det kostade mig ingenting!

Tack för alla era svar!!

• Kant
    Knasiga morsan skrev 2008-05-19 18:04:07 följande:
    Japp, jag har nyss pratat med min läkare över telefon och han kommer att skicka in ett recept åt mig till apoteket som jag ska dit sedan och hämta ut.Men i alla fall, kommer jag att betala för något för att han mailade in det?Jag har annars frikort inom sjukvården och jag har frikort på apoteket. Men jag undrar om det blir någon extra summa som inte går på frikortet?Svara gärna snabbt..
    Jag har nu vart med om tre olika "fall" i tre olika landsting. I norrbotten tar läkaren 80 kr för ett NYTT skrivet recept. I Västra Götaland och Östergötland var det grtis.
Svar på tråden När läkaren mailar in recept till apoteket. Svara gärna..