• Rottis77

Ang grillad mat!!

Pratade med en kompis innan idag och sa att vi skulle grilla idag igen och då sa hon att man inte fick äta så mycket grillad mat, stämmer detta?? Vi grillar ju nästa alltid när vädret tillåter det.

• Svar på tråden Ang grillad mat!!
  • Mickis74

Aldrig hört talas om......tror jag inte ett dugg på.

• Sencha

Visst får du äta grillat! Se till att köttet är väl genomstekt, bara (Och sedan är det ju förstås inte bra med för mycket bränt, oavsett om man är gravid eller inte.)

Son född 2004; BF 11 juli
  • La Lola

Men självklart får man det!

Varför i hela friden sa hon så? Fundersam

Huvudsaken är ju att det är tillagat på rätt sätt.
    O det är ju ingen skillnad på att steka mat o att grilla.........

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • korven72

grillad mat är ingen fara att käka. BRÄND mat ska man däremot undvika - grillad som stekt =)

• La Lola
    svart tulpan skrev 2008-05-19 19:38:29 följande:
    BRÄND mat ska man däremot undvika - grillad som stekt =)
    Men det gäller å andra sidan alla, gravid som ogravid.
  • zigge4ever

Visst ska man äta grillad mat om man vill - det är ju bland det godaste som finns. Däremot ska man inte bränna maten, men jag antar att det gäller även vid stekning

• Rottis77

Ohhhh tack va glad jag blev nu, ÄLSKAR grillat!!

Vet inte var hon fått det ifrån, men jag hittade ingenting i någon gravid bok om att man inte fick äta det. Och vi är alltid noga med att det är genomstekt.

• La Lola

Du kan ju alltid be henne om en källhänvisning.
    Fråga vart i kostråden från Livsmedelsverket man finner denna fakta.

• Sencha
    Rottis77 skrev 2008-05-19 19:41:37 följande:
    Ohhhh tack va glad jag blev nu, ÄLSKAR grillat!!Vet inte var hon fått det ifrån, men jag hittade ingenting i någon gravid bok om att man inte fick äta det. Och vi är alltid noga med att det är genomstekt.
    Folk sprider så gärna vidare saker som de har hört eller som någon spekulerat i. Det blir lätt en höna av en fjäder, och någons okvalificerade fundering blir lätt en vedertagen sanning efter några led av hörsägen.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Rottis77
    Sencha skrev 2008-05-19 19:43:26 följande:
    Folk sprider så gärna vidare saker som de har hört eller som någon spekulerat i. Det blir lätt en höna av en fjäder, och någons okvalificerade fundering blir lätt en vedertagen sanning efter några led av hörsägen.
    Så sant så!

Men nu kan jag fortsätta att njuta av grillat och det va ju otur för henne som inte åt grillat under hela tiden hon va gravid!
Svar på tråden Ang grillad mat!!