• Rottis77

Ang grillad mat!!

Pratade med en kompis innan idag och sa att vi skulle grilla idag igen och då sa hon att man inte fick äta så mycket grillad mat, stämmer detta?? Vi grillar ju nästa alltid när vädret tillåter det.

• Svar på tråden Ang grillad mat!!
  • Sencha
    Rottis77 skrev 2008-05-19 19:45:21 följande:
    Så sant så!Men nu kan jag fortsätta att njuta av grillat och det va ju otur för henne som inte åt grillat under hela tiden hon va gravid!
    Precis. Synd för henne att hon inte kollade upp det noggrannare. Grattis till dig som gjorde det
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Rottis77
    Sencha skrev 2008-05-19 19:48:09 följande:
    Precis. Synd för henne att hon inte kollade upp det noggrannare. Grattis till dig som gjorde det
    Tack! Hur skulle jag annars klara en hel sommar UTAN grillat?????? Det är jobbigt nock att inte få dricka den riktigt kalla goda ölen till det grillade, men cola är oxå gott Flört
  • La Lola
    Rottis77 skrev 2008-05-19 19:50:18 följande:
    Tack! Hur skulle jag annars klara en hel sommar UTAN grillat?????? Det är jobbigt nock att inte få dricka den riktigt kalla goda ölen till det grillade, men cola är oxå gott
    Drick alkoholfri då.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Rottis77
    La Lola skrev 2008-05-19 20:03:40 följande:
    Drick alkoholfri då.
    Är den alkoholfria ölen god? Är det helt ok att dricka det?
  • EkoMika

Har insett att cola, med is och en citronskiva, är GODARE än öl :) Kommer nog alltid vara chaufför i framtiden också!

Rottis77 skrev 2008-05-19 19:50:18 följande:
    Tack! Hur skulle jag annars klara en hel sommar UTAN grillat?????? Det är jobbigt nock att inte få dricka den riktigt kalla goda ölen till det grillade, men cola är oxå gott
  • La Lola
    Rottis77 skrev 2008-05-19 20:06:18 följande:
    Är den alkoholfria ölen god? Är det helt ok att dricka det?
    Den är helt ok att dricka. Den är ju alkoholfri....

Dock har jag ingen aning om vilken som är godast.
  • Rottis77
    La Lola skrev 2008-05-19 20:07:34 följande:
    Den är helt ok att dricka. Den är ju alkoholfri....Dock har jag ingen aning om vilken som är godast.
    Får väl testa det en dag.
  • BellaMaxi

Har också hört att det inte är så bra att äta mycket grillad mat, denna information hittade jag på nätet:

Stekmutagener, heterocykliska aminer och polycykliska aromatiska kolväten (PAH) är ämnen som bildas vid grillning och som misstänks vara cancerframkallande.

Inte bevisat cancerogent
    Det är inte bevisat att dessa ämnen i maten bidrar till uppkomsten av cancer i människan. Vissa studier har visat på samband medan andra har visat motsatsen.

Men så länge det finns misstankar, och inte sambandet helt kan uteslutas, är det bara bra om vi kan minska intaget.

• La Lola
    BellaMaxi skrev 2008-05-19 20:14:01 följande:
    Har också hört att det inte är så bra att äta mycket grillad mat, denna information hittade jag på nätet:Stekmutagener, heterocykliska aminer och polycykliska aromatiska kolväten (PAH) är ämnen som bildas vid grillning och som misstänks vara cancerframkallande. Inte bevisat cancerogentDet är inte bevisat att dessa ämnen i maten bidrar till uppkomsten av cancer i människan. Vissa studier har visat på samband medan andra har visat motsatsen. Men så länge det finns misstankar, och inte sambandet helt kan uteslutas, är det bara bra om vi kan minska intaget.
    Men du finner ingenstans i kostråden från Livsmedelvsverket att man som gravid ska avstå från grillad mat.

Att hårt grillat kött tex inte är särskilt nyttigt är nog ingen nyhet för de allra flesta.
    Men det gäller ju fortfarande alla o inte bara gravida.
  • BellaMaxi

Nej, jag hittar ingenting om det när det gäller just gravida men TS skriver inte någonstans att frågan bara gäller gravida, hon skriver att hennes kompis sa att det inte är så bra att äta grillad mat men jag ber om ursäkt om jag inte förstod frågan...

Men däremot tycker jag att biverkningarna av just ämnet PAH har betydelse för gravida och de som vill bli gravida för det står så här:

Fakta PAH
    PAH sägs kunna ge skador på arvsanlag, immunförsvar och fortplantning. PAH bildas vid ofullständig förbränning av fossila bränslen och vid industriella processer.

Av dessa exponeringsvägar anses intag via inandningsluften ge den största exponeringen för PAH.

Ungefär en tredjedel kommer ifrån tillagningsprocesser som grillning och rökning.

• War

Grillat inte BRÄNT kött är säkert bara bra, är ju mumma med grillspett, grillade grönsaker och halloumi.
    Och jag rekommenderar systemets kaliberöl eller den alkoholfria norrlandsguld för alla gravida som känner ölsuget.

God sommar

• La Lola
    BellaMaxi skrev 2008-05-19 20:32:29 följande:
    Nej, jag hittar ingenting om det när det gäller just gravida men TS skriver inte någonstans att frågan bara gäller gravida, hon skriver att hennes kompis sa att det inte är så bra att äta grillad mat men jag ber om ursäkt om jag inte förstod frågan...
    Men frågan är ju ställd i gravidforumet under Hälsa&Kost.....
  • Perickles

Hej!

Grillat på sommarstugan, längtar nåt fruktansvärt.
    Har också funderat på detta, hört en massa och nu läst allas
    "de e luuungt att käka grillat"
    Men kan ändå inte släppa en grej jag hörde förra sommaren
    (har ingen tillförlitlig källa)

"Om ni e gravida o ska grilla, använd el/gasgrill framom kol o grillvätska". Minns att diskussionen fortsatte gällande nåt ohälsosamt gällande grillvätska. Lyssna inte så noggrannt eftersom det då inte berörde mig. Men nu...

Nån som hört nåt liknande?

• La Lola
    Rottis77 skrev 2008-05-19 21:04:30 följande:
    Förlåt, skulle kanske skrivit att jag är gravid!
    Nä, varför det?
    Du skrev ju i gravidforumet.
  • Duvemåla

Grillat är jättebra när man mår illa också! Allt äckligt matos utomhus istället för inne och maken som inte är någon mästerkock direkt står stolt vid grillen så jag slipper. Kan rekomendera Clausthaler alkoholfritt öl. Brukar finnas på ICA Maxi.

Svar på tråden Ang grillad mat!!