• Esping

    Konsult med rörlig lön, hur beräknas SGI:n inför barn nr 2?

    Jag är konsult med en del fast lön och en del rörlig. Den rörliga är baserad på om jag är ute i uppdrag eller ej.

    Fast + rörlig lön är 40.000 kr i månaden, är jag utan uppdrag tjänar jag 20.000. Det blir alltså viss skillnad om jag går utan uppdrag.

    Nu planerar vi för ett barn till, det kommer att vara mer än 1år och 9 månader mellan barnen.

    Vad händer med SGI:n om jag blir utan uppdrag under del av eller hela perioden (året) innan barn nr två föds? Är det ändå förväntad inkomst som räknas, dvs 40.000 kr i mitt fall?

  • Svar på tråden Konsult med rörlig lön, hur beräknas SGI:n inför barn nr 2?
  • Carisma95

    Har du oregelbunden lön kommer de räkna ut en snittlön, vanligtvis på de senaste 6 månaderna innan BF.


    A stumble may prevent a fall....
  • Esping

    Okej, en snittlön alltså. Men vad händer som jag blir sjukskriven de sista två månaderna? Räknar man snitt på 4 månader då, eller på de 6 månaderna innan man blev sjukskriven?

  • Carisma95
    Esping skrev 2008-05-21 07:19:26 följande:
    Okej, en snittlön alltså. Men vad händer som jag blir sjukskriven de sista två månaderna? Räknar man snitt på 4 månader då, eller på de 6 månaderna innan man blev sjukskriven?
    Sjukskrivning ska inte påverka din SGI, så då går de tillbaka ytterligare några månader.
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Konsult med rörlig lön, hur beräknas SGI:n inför barn nr 2?