• Amazina

Boende i Schweiz, del 4.

Detta är en tråd för de ca 10 000 svenskar som finns i Schweiz. Alla är välkomna; utvandrade, jobbpendlare, besökare eller enbart Schweizfans...

Här kan man läsa om allt viktigt i livet... och lite till...

Gutes Vergnügen!

Länken till förra tråden finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m29922776.html

• Svar på tråden Boende i Schweiz, del 4.
  • vendela73

Oj det blev visst fel dar, fortsattning :

Hursomhelst sa flyttade deras pappa och jag isar och senare traffade jag min man som ar ifran London. Vi har nu Tristan
    tillsammans. Sa nu pratas det Franska, Engelska och Svenska hemma hos oss i Zurich. Problemet ar att jag har svart att prata svenska med lillen for engelskan kommer automatiskt, kanske for att hans pappa ar Engelsk och jag tanker pa honom nar jag ser Tristan. Men jag kampar pa, angrar att mina stora pojkar, nu 9 och 12 ar gammla inte talar flytande svenska.
    Jag tror att det skulle ga lattare om Tristan hade svenska lekkamrater har och jag fick tillfalle att prata mera svenska ocksa.
    Tristan ar 19 manader och sager bara nagra ord;
    "Mummy", "Daddy", "car", "danke", "nein" och "tiens".
    Tyskan har han lart sig pa tysk/engelska dagiset i Sihl City.
    Forhoppningsvis sa kommer svenskan komma i sommar, vi ar i Sverige hela Augusti.
    Jag har last manga forum for foraldrar med flersprakiga barn och
    de flesta sager att barnen talade senare och blandade spraken i borjan, men, vid 4-5 ars aldern sa talade de alla spraken flytande, helt fantastiskt, eller hur?!

• kaj04

kan bara jämföra med yannick som pratar 2 språk o det gör han jättebra. han började prata tidigt o visst var det mest svenska i början eftersom han hörde mig hela dagarna, men sen kom tyskan oxå o han blandar aldrig (hittills). han är nu 3,5 o talar båda språken flytande.

tror att alla barn är annorlunda, vissa är ju snabba med att krypa o gå, andra får jättebra finmotorik tidigt o andra blir bättre på att prata.

så ain: jag tror att det är lite av en myt. håll er till var sitt språk bara, så tror jag att det går jättebra. mammaspråk: svenska, pappaspråk: tyska, familjespråk: vilket ni vill o sen kommer franska att bli "språket utanför".

visst är det fantastiskt hur lätt dom lär sig

• LadyB

hej hej...jag e lite schweizare ville jag bara säga....

• vendela73

Var i Ticino over helgen med mannen och lillen. Otroligt vackert!
    Bodde pa en vingard nara Sementina och besokte Bellinzona och Locarno. Fick nastan svindel pa vagen hem nar vi tog vagen over bergen forbi San Gottardo istallet for genom tunneln, men det var det vart!
    Synd att vi inte bor i den Italienska delen av Schweiz,
    hade varit 10 ganger mera motiverad att lara mig Italienska istallet for Tyska.

• Apple Pie

Hej allihopa, nu börjar det närma sig för oss, min man börjar ju jobba i Geneve på fredag, så han flyger över imorgon!

Hela dagen idag så stressar han och ringer gas, och el osv som han så klart inte gjort de två månaderna han har varit hemma!

Vi kommer över den 5 september....

Ni i Geneve. vilken dag e bra att ha träff på? Typ när inte svenska kyrkan har träff eller nått annat som man 'måste' göra?

Måste ju börja att planera lite nu!

Kram på er så ses vi snart!

• kaj04

trevlig 1:a augusti på er alla!

nu börjar det skina upp lite hos oss efter timmar av regn o åska. vem vet man kanske kan grilla ikväll

• Räkmamman

Hej alla och alla nya! Snart är det höst och tillbaks till kontoret. Börjar skola in Elin pâ dagis nu pâ mândag. Visste inte att det fanns dagis pâ Sihl City. Elin kommer att gâ pâ schweizertyskt dagis sâ hon fâr lära sig det sprâk som barnen pratar pâ gârden och sâ är det svenska hemma och en del engelska med kompisar.

äntligen har det smällts klart med raketer, de firar verkligen nationaldagen med besked! Sa jag och gensat bränns det av ett jättefyrverkeri pâ vâr gârd, och barn börjar skrika lite var stans... Aargh, men Elin verkar sova vidare.

Fika i Zürich snart? Nu var det länge sen!

• vendela73

Synd att jag aker till Sverige pa Onsdag, hade garna hangt med och fikat. Ar det nagon av er som gar till lekgruppen i Enge eller till Svenska kyrkans sanggrupp ? Tankte borja ga i september nar vi ar tillbaka ifran semestern.

Var bor ni ? Vi bor nara Sihl City men trivs inte sa bra...det ar lite industriomrade over kvarteret och mycket vasen ifran en byggplats intill. Gud vad dom gillar byggkranar har i Schweiz!
    Det ska visst byggas overallt, synd for det ar ju sa vackert...
    Har tittat efter ny lagenhet/hus i flera manader pa Homegate men det ar verkligen inte latt. Hyresvardarna har alltid jattemanga intereserade och en del far ju boendet betalt av foretaget ( inte vart fall ) och det ar det ju svart att konkurera med.
    Vi kan inte flytta vart som helst pga stora killarnas skola som
    ligger i Gockhausen, tyvarr enda Franska skolan i Zurich.
    Nagon som har nagra tips ?

Apple Pie: Lycka till med flytten! Nyfiken pa att hora hur det ar i Geneve, vi funderar pa att kanske flytta dit om vi blir kvar i Schweiz lange.

• kaj04

vendela73: Gockhausen är ju oxå fint, men har ett STORT problem med flygrouten, jättemycket oväsen (eller vad kallar man fluglärm på svenska). det är jättefint runt Greifensee annars o det är ju nära Gockhausen. var jobbar din man? har ni bil eller åker han kommunalt till jobbet?

ni har hamnat mitt i ett område där det just nu byggs jättemycket. sihl city var bara början

apropå sånggruppen så brukar Mamba vara där, iaf på onsdagar. hon är nog i sverige nu, men kolla med henne annars. HelenaS har inte synts till på länge men jag har för mig att hon brukade vara i Enge.

ha det så bra i sverige!

Svar på tråden Boende i Schweiz, del 4.