Svar på #137
appapp2 skrev 2008-05-23 09:38:19 följande:
Det är ju precis det man inte gör. Studier har visat att majoriteten av de hemlösa i Sthlm har en dubbeldiagnos." Det är inte alls säkert att någon som har ett narkotikaberoende säljer sig just för att få pengar till knark. Därmed inte sagt att det inte händer, ofta. Men om man har en grav narkotikamissbruk och det är därför man prostituerar sig då borde man tvångsvårdas istället. Och nej, i det fallet kan man inte bestämma över sin kropp eftersom man inte tänker med sitt förnuft."Du är väldigt inkosekvent i dina argument. Antingen HAR man fullständig bestämmanderätt över sin kropp, eller så har man inte det.HAR man det, gäller den rättigheten för alla - sjuka, barn och knarkare.Allt annat är fascism, dvs vissa rättigheter gäller bara för vissa medborgare.
Jag vet inte varför du tycker att jag skulle vara inkonsekvent. Jag anser att man ska själv ska få bestämma över sin kropp då man är i stånd till det. D.v.s. myndig, inte lider av någon grav psykisk sjukdom, inte narkotika- eller alkoholberoende eller på något annat sätt oförmögen att själv bedöma situationen i sin helhet.
Nej, det är inte fascism att t.ex. inte barn får bestämma själva. Barns mentala förmåga är inte tillräckligt utvecklad för att förstå vad som händer och barn har inte de erfarenheter som krävs för att kunna bedöma en situation. Narkomaner som gör vad som helst för att få tag på knark har inte den mentala förmågan som krävs för att kunna bestämma.
Om vi då följer ditt resonemang, då lever vi redan i en fasciststat. Barn får t.ex. inte ingå bindande juridiska avtal. HIV-sjuka får inte ha oskyddad sex och inte skaffa barn. Uteliggare får inte socialbidrag och det hjälp de behöver. Folk som har vari dömda för vissa typer av brott får inte arbeta inom vissa yrken.