• B Rus

Hur tar ni bort skorv?

Jag har kommit på att en extramjuk barntandborste är utmärkt att borsta bort skorv med. Man borstar liksom mothårs, och sedan blåser man bort fnaset. Ibland oljar jag in hårbotten med weledas barnolja kvällen innan.
    Hur gör ni?

Mycket stolt mor till TIM 21/3 -08
  • Svar på tråden Hur tar ni bort skorv?
  • veronicawestberg

Jag körde med borago salvan. Den funka kanon!

• jen bossman

Jag fick mildison av min BVC-sköterska. skorven försvinner direkt med den men jag vet inte om man kan använda den på vanlig skorv. Lill-tjejen hade tydligen eksem-skorv som går ner mot ögonbrynen och öronen...

• Rombin

jag använde Boragosalvan... va helt borta efter ca 2 veckor... har inte kommit tillbaka..

• Rombin

med boragon smörjer man bara.... behöver inte pilla... men den lukter inte gott.... fast det är värt det..

• Skumboll

jen bossman skrev 2008-05-22 09:55:40 följande:

Jag fick mildison av min BVC-sköterska. skorven försvinner direkt med den men jag vet inte om man kan använda den på vanlig skorv. Lill-tjejen hade tydligen eksem-skorv som går ner mot ögonbrynen och öronen...
    Mildison är ju en hydrokortisonsalva och bör nog inte användas på skorv i hårbotten. Men den är kanon mot eksem!

Jag använder Salsyvase.
  • Älskade Ängel

vi fick smörja huvudet med babyolja varje kväll tills det gick över.
    Nu smörjer vi bara huvudet efter bad

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Laddad

så gör jag också! blev tipsad om det på bvc

HannaNord skrev 2008-05-21 22:02:54 följande:
    Jag har kommit på att en extramjuk barntandborste är utmärkt att borsta bort skorv med. Man borstar liksom mothårs, och sedan blåser man bort fnaset. Ibland oljar jag in hårbotten med weledas barnolja kvällen innan.Hur gör ni?
  • Ica77

Hej

Apoteket säljer salva mot mjölkskorv , smörjer in i hårbotten, tvätta bort efter 4 timmar. Brukar behövas två omgångar med shamponering för håret blir lite oljigt men det är ju ett väldigt litet problem. Allt är borta. Receptfri, kletar mycket minder än huskurer med olja.

• B Rus

Ica77:

Är det den beryktade boragosalvan du pratar om?

Mycket stolt mor till TIM 21/3 -08
  • Eskobar77

Kanske jag skulle testa på min lilla tös... Det är så krångligt om det blir för oljigt eftersom hon har så mycket hår...

(¯`°?.¸ ღ♥ Ines 080201 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sandra och Frippe

stämmer det att de kan tappa hår pga skorvet? min skrutta har yyyyberlite skorv,syns bara när hon e blöt i håret. Men förutom fläcken i nacken så har hon nästan inget hår kvar uppe på huvudet.

• Ica77
    HannaNord skrev 2008-05-22 22:32:18 följande:
    Ica77:Är det den beryktade boragosalvan du pratar om?
    Det vi köper som salva på apoteket är

SALSYVASE 1% , Salicylsyrevaselin, Salva 100 ml mot mjölkskorv.
  • Pernillis

Olivolja och borstar med den mjukaste tandborsten!

• jenkan

Vi fick rådet att kamma med luskam Glad Låter kanske tokigt, men det var kanon, fungerade jättebra på Lucas

• Pliglet

jag oljar in och låter de sitta kvar under dan sen kammar jag mothårs med en vanlig kamm så jag "skrapar" bort flagorna och använder även babyborste med cirkelrörelser och sen tvättar jag med babyshampoo

• januaribebba

jag tar inte bort de---försvinner väl av sig själv om ett tag

Svar på tråden Hur tar ni bort skorv?