Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Är det ok att smiska barnet?

Fy fan för att slå/smiska barn! Det är olagligt och dessutom totalt förkastligt. Föräldrar som slår sina barn borde inte få ha kvar barnen. Har sett en mamma slå sin son en gång på stan, min kompis rusade fram och spände ögonen i henne, skrek att hon skulle ge fan i att slå sitt barn annars skulle han personligen polisanmäla henne.

Jag önskar att jag har samma mod nästa gång det sker.

• Pelargonen

Im Fabulous skrev 2008-05-23 14:53:37 följande:

Jag är absolut inte för barnaga, men hur ska man då tillrättavisa ett barn som bär sig riktigt dumt åt (t ex gör illa andra barn) och ingenting (tillsägelse efter tillsägelse) fungerar?
    Svaret är: Finna alternativ som inte är olagliga. Tycker du annorlunda?
  • Pelargonen
    abovo skrev 2008-05-25 12:17:30 följande:
    Finns det någon psykolog här som kan förklara varför vissa som blivit utsatta för aga som barn vägrar aga sin egna barn och varför andra gör det "eftersom det inte skadat dem"?Kan den senare gruppen på något sätt förmås ändra inställning?
    Om man anser att aga inte har skadat en själv så är det ju precis det det har gjort. Gjort skada alltså.

Tycker man att misshandel är ok så är man ju skadad i allra högsta grad!
  • Pelargonen
    abovo skrev 2008-05-26 08:05:04 följande:
    danstina: ??? Har du svarat på min fråga? Jag begriper inte vad du menar. Jag håller ju självklart med dig, men hur menar du att det förklarar varför olika personer fattar olika beslut när de har varit med om samma sak?
    Nej, det var egentligen inget svar på din fråga. Mer en reflektion över att de som påstår att "agan inte gjorde dem någon skada och att de därför kan aga sina barn" verkligen HAR blivit skadade. Deras påstående i sig är ju totalt skadat.

Inte menat som ett svar, mer som en vidare reflektion på ditt intressanta inlägg.
Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?